خبرگزاری کار ایران

قانون حمایت از معلولان در دستور کار آموزش‌وپرورش

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۱۷۲

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از مناسب‌سازی ۱۰۰۰ عنوان کتاب، ۳۶ رشته مهارتی، ۴۲ رشته فنی و حرفه‌ای و ۸۰ رشته کاردانش خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و همچنین نمایندگانی از  وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، صداوسیما، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و جمعی از معاونان وزیر آموزش‌وپرورش که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را در آموزش‌وپرورش در دستور کارداریم.

وی افزود: ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارند. ۷۰ هزار نفر در مدارس عادی، ۲۱ هزار دانش‌آموز در۸۵۰ مدارس پذیرا، ۳۴ مدرسه شبانه‌روزی، ۴۸ مدرسه ویژه اوتیسم ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان، ۲۶ مدرسه خاص دانش‌آموزان ناشنوا و ۱۰۰ مدرسه ویژه دانش‌آموزان دارای مشکل حرکتی داریم.

حسینی از فعالیت ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ۱۸ برابر  و آمار دانش‌آموزان تلفیقی نیز ۸۲ برابر شده است، اعتبارات این بخش نیز ۸ برابر شده است.

وی ادامه داد: در مواردی مانند؛ برنامه و هدف، نظام آموزشی، ارزشیابی، قوانین و مقررات، محتوا، هزینه، مکان و ماهیت کار ، آموزش‌وپرورش استثنایی با عادی متفاوت است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: تألیف و مناسب‌سازی محتوای درسی، مناسب‌سازی تجهیزات، مناسب‌سازی فضا، مناسب‌سازی دانش‌آموزان عادی در مدارس پذیرا، مناسب‌سازی منابع انسانی و مناسب‌سازی فضای مجازی و آموزش از راه دور ازجمله اقداماتی است که در راستای مناسب‌سازی، دسترسی و تردد و تحرک افراد دارای معلولیت انجام‌گرفته است.

وی افزود: مناسب‌سازی ۱۰۰۰ عنوان کتاب، مناسب‌سازی ۳۶ رشته مهارتی دوره متوسطه، ۴۲ رشته فنی و حرفه‌ای، ۸۰ رشته کاردانش و جمعاً ۱۵۸ رشته در توسعه فنی و حرفه‌ای از اقدامات انجام‌شده در زمینه مناسب‌سازی محتواهاست.

حسینی از مناسب‌سازی برای گروه‌های؛ کم‌توان ذهنی، آسیب بینایی، آسیب شنوایی و  جسمی- حرکتی در راستای مناسب‌سازی تجهیزات خبر داد و عنوان کرد: در این خصوص نهضت مشارکتی توان‌افزایی را ایجاد کردیم که به ۱۰۵ قلم شامل ۷۲ هزار  مورد وسایل موردنیاز آموزشی و توان‌بخشی احتیاج دارد بنابراین اقداماتی در این زمینه انجام‌شده است.

وی از مناسب‌سازی ۶۴ مدرسه تا پایان سال ۹۹ خبر داد و اعلام کرد: اجرای طرح خشت تا بهشت با هدف‌گذاری ۲۱۰ مدرسه، افتتاح ۵۸ مدرسه، کلنگ زنی ۳۱ مدرسه و ۱۴ مدرسه اتیسم  و مجموعاً ۱۰۳ مدرسه ازجمله اقدامات مناسب‌سازی در این سازمان است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از ساخت ۳۱ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در استان‌ها خبر داد و افزود: ۱۳ سالن ورزشی در حال ساخت است و ۱۵ استان نیز فاقد سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی است.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی ۳ مرکز تشخیص آموزش و توان‌بخشی، راه‌اندازی ۱ پارک تحرک و جهت‌یابی ویژه نابینایان و ساخت ۲ واحد اتاق چند حسی ازجمله اقدامات مناسب‌سازی نوآورانه است.

حسینی از ایجاد رمپ و بالابر برقی در درون سازمان جهت تردد معلولین خبر داد و افزود: راه‌اندازی ۲۳ اتاق بازی و ۲ اتاق چند حسی از دیگر اقدامات در این زمینه است.

وی به مناسب‌سازی دانش‌آموزان عادی در مدارس پذیرا، تألیف کتاب راهنمای فرزند پروری و تولید احکام دین اشاره و عنوان کرد: تدوین ۱۵ لوح فشرده در مسیر زندگی همراه با فرزند، تألیف ۴ کتاب مداخله به هنگام، مناسب‌سازی معلمان استثنایی و پذیرا و مناسب‌سازی منابع انسانی جامعه با همکاری صداوسیما و تهیه ۱۲ کلیپ اینفوگرافی با همکاری صداوسیما در زمینه آگاهی بخشی ازجمله اقدامات اتمام شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، راه‌اندازی نهضت زبان اشاره، نهضت خط بریل و آموزش معلمان مبتنی بر مهارت‌های چندگانه را ازجمله اقدامات مناسب‌سازی برشمرد و اظهار کرد: در شرایط کرونایی؛ مناسب‌سازی فضای مجازی و آموزش از راه دور، ایجاد ۷ پایگاه مجازی آموزش در استان، تولید ۵۵ فیلم، همکاری با شبکه آموزش و مدرسه تلویزیونی، اختصاص یک روز تدریس در شبکه آموزش به دانش‌آموزان استثنایی و تجهیز شبکه شاد به برنامه گویا ساز ازجمله اقدامات مناسب‌سازی انجام‌شده در دوره کرونا است.

وی گفت : از مجموعه ۲۵ بسته تحولی سند تحول سه بسته به حوزه دانش‌آموزان استثنایی مربوط می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حسینی افزود: انتظار می‌رود ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی در زمینه‌های؛  نهضت توان‌افزایی، مناسب‌سازی  معابر منتهی به مدارس، کمک به سرویس ایاب و ذهاب، کمک به تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین،  مهارت آموزشی و اشتغال، مداخلات بهنگام و همکاری با وزارت بهداشت ، کمک به کیفیت‌بخشی و تغییر نگرش در خصوص طرح تلفیقی_ فراگیر و ... همکاری کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز