خبرگزاری کار ایران

هشدار نسبت به شیوع استفاده از آرامبخش در کشور و مسمومیت‌های ناشی از آن

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۹۹۲

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: ما بیشترین مسمومیت را با داروهای آرامبخش داریم، مسکن‌ها هم مسمومیت زا بوده‌اند و در رده دوم قرار می‌گیرند، علت آنهم این است که استفاده از این داروها در کشور بسیار شایع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوشین محمد حسینی سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی مسمومیت، بیان کرد: امسال پانزدهمین هفته‌ پیشگیری از مسمومیت را برگزار می‌کنیم که یکی از دلایل برگزاری این هفته وارد شدن به فصل سرما و استفاده از تجهیزات گرمایشی است که این تجهیزات گاهی باعث خطرات جدی می‌شوند و اگر این دوره از سال به فکر دودکش‌ها و بخاری‌ها نباشیم و درزگیری پنجره‌ها به شکل استاندارد انجام نشود، در فصل سرما و هنگام استفاده از بخاری‌ها، انواع مسمومیت‌ها با گاز منواکسید کربن اتفاق می‌افتد، بنابراین شعار امسال ما «پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا، با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم»، انتخاب شده است. 

وی ادامه داد: هر روز از این هفته به نام یکی از مسمومیت‌های شایع انتخاب شده است.

حسینی افزود: یکی از مواردی که موجب مسمومیت‌ها می‌شود، استفاده نادرست از دارو است چون دارو یک شمشیر دو لبه است و همان قدر که می‌تواند مفید باشد، اعث ایجاد مسمومیت هم می‌شود‌ و ما بیشترین مسمومیت را با داروهای آرامبخش داریم که مسکن‌ها هم مسمومیت‌زا بوده‌اند و در رده دوم قرار می‌گیرند، علت آن هم این است که استفاده از این داروها در کشور بسیار شایع است.

وی بیان کرد: آمفتامین‌ها نیز در رده چهارم قرار دارند. حتی آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها نیز باعث مسمومیت می‌شوند.

سرپرست دفتر تجویز و مصرف دارو افزود: ما برای داروهای تاریخ مصرف گذشته نیز هر ساله برنامه‌هایی داریم، چون این داروها هم می‌توانند عامل مسمومیت باشند، نگهداری داروهایی که استفاده نمی‌شود در منزل، کار درسای نیست و بهتر است داروی اضافه در منزل نگه نداریم.

حسینی ادامه داد: اگر تاریخ داروها گذشته باشد و قابل مصرف نباشد، باید بسته بندی کنیم و روی آن بنویسیم داروی تاریخ گذشته و به مرکز بازیافت شهرداری تحویل دهیم، چون ۱۰ درصد از ماده‌ داروی تاریخ مصرف گذشته قابلیت خود را از دست می‌دهد و همان ۱۰ درصد موجب خطرات جدی می‌شود.

حسینی گفت: با شیوع ویروس کرونا، ضد عفونی کننده‌ها نیز جایگاه بیشتری در زندگی ما پیدا کرده‌ و امسال بیشتر از قبل از شوینده‌ها و ضد عفونی کننده‌ها استفاده می‌کنیم، در نتیجه باید به شیوه نگهداری از ضدعفونی کننده‌ها توجه ویژه داشته باشیم تا منجر به مسمومیت نشود، این روزها مسموم شدن بسیار خطرناک است به این دلیل که بیماری کووید ۱۹ بسیاری از تخت‌های بیمارستانی را مشغول کرده است و همین مشکل زیادی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: سوء مصرف مواد مخدر و محرک، حدود ۶۵ درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ را تشکیل می‌دهد، پس کسانی که از این مواد استفاده می‌کنند باید خیلی مراقب باشند.

حسینی افزود: همانطور که گفتم بیشترین مسمومیت‌ها با حدود ۶۵ درصد در سال ۹۸ مربوط به گروه مخدرها و محرک بود و متاسفانه امسال به ۷۴ درصد افزایش یافته است و مسمومیت با منواکسید کربن شامل ۱۰ درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: مسمومیت با منواکسید کربن در فصل سرد در صورت عدم دقت به وسایل گرمایشی، ممکن است افزایش پیدا کند و هفت درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ مربوط به مسمومیت‌های دارویی است، البته در مراجعه‌های بیمارستان‌، اولین گروه افرادی هستند که دچار مسمومیت دارویی شده‌اند و رتبه دوم مربوط به سموم و مواد شیمیایی و رتبه سوم مربوط به منواکسید کربن است

او با اشاره به آمار پزشکی قانونی گفت: کل مسمومیت‌های دارویی در سال گذشته حدود ۲۳۰۰ مورد بوده که از این میزان، ۱۶۰۰ مربوط به متادون و ۲۶۹ مورد مربوط به ترامادول و ۵۰۶ مورد مربوط به بقیه داروها بوده است.

حسینی در مورد مسمومیت‌های مربوط به مشروبات الکلی بیان کرد: مسمومیت با مشروبات الکلی نسبت به سال قبل افزایش داشته و علت آن هم شایعه‌هایی بود که در اوایل شیوع کرونا منتشر شده بود.

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو درباره تاثیر افزایش آگاهی والدین بر کاهش موارد مسمومیت‌ در کودکان گفت: بچه‌ها همواره سریع‌تر از والدین خود عمل می‌کنند، افزایش آگاهی والدین تاثیری در کاهش مسمومیت بچه‌ها نداشته و میزان مسمومیت کودکان در این سال‌ها تغییری نداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز