خبرگزاری کار ایران

یک نویسنده معلول در گفت‌وگو با ایلنا:

بسترهای رسیدن به اهداف برای معلولان فراهم نیست/ مسئولان برای افراد دارای معلولیت اشتغال ایجاد کنند

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۷۶۲

یک نویسنده معلول معتقد است؛ شاید معلولیت مساوی با محدودیت باشد، اما افراد با مشکلات جسمانی نیز می‌توانند با تلاش و حمایت مسئولان به آرزوها و اهداف خود برسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگرچه معلولیت در لغت معنای نقص می‌دهد، اما بسیاری از افراد دارای معلولیت نشان‌داده‌اند که نه تنها معلولیت برای آ‌ن‌ها نقص نیست، بلکه همه محدودیت‌هایی که در جامعه برای آنها وجود دارد را پشت‌سر گذاشته و موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند. «حمیدرضا منصوری» با وجود اینکه دارای معلولیت جسمی و حرکتی است و برای انجام کارهای روزمره نیز با مشکلات بسیاری مواجه است، اما توانسته این مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و نه تنها مدارج بالای علمی را طی کند، بلکه با قلم شیوایی که دارد به مسائل روز جامعه پرداخته و کتابی را در همین زمینه به نگارش درآورده است.

جوانان بلاتکلیف و بی‌هدف‌اند

«حمیدرضا منصوری» کارشناس خانواده و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و نویسنده معلولِ کتاب «ترویج فرهنگ ازدواج در زمان‌های گذشته و حال چگونه بوده است؟» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره هدفش از نگارش این کتاب گفت: این کتاب را با این هدف به نگارش درآوردم تا به جوانان و جامعه‌ای که تصمیمات غلط برای ترویج فرهنگ ازدواج و پیوند زوجیت گرفته است، کمک کنم تا ازدواج که امری مقدس شمرده می‌شود برای جوانان و خانواده‌های آنها راحت‌تر شده و آن‌ها را به بهبود کیفیت روابط زناشویی و یک زندگی با ثبات دعوت کنم تا افراد به یک آرامش نسبی در کنار یکدیگر برسند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر وضعیت ازدواج را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ادامه داد: متاسفانه اکنون در جامعه وضعیت ازدواج بسیار بد است. از این نظر بد است که جوانان در جامعه فعلی بلاتکلیف و بی‌هدف‌اند و برای ازدواج و کار هیچ انگیزه و تمایلی ندارند و این‌ها به وضعیت بد اقتصادی چند سال گذشته بر می‌گردد و همین‌دلیل باعث کاهش آمار ازدواج شده است. همه این عوامل باعث شده جوانان با یک برنامه غلط به زندگی خود ادامه داده و تمایل به ازدواج نداشته باشند.

بسترهای رسیدن به اهداف برای معلولان فراهم نیست/ مسئولان برای افراد دارای معلولیت اشتغال ایجاد کنند

ارزش و احترام کافی برای معلولان قائل نیستند

منصوری درباره اهدافی که در آینده دارد، تصریح کرد: قصد دارم تا تحصیلاتم را ادامه داده و تمام تجارب، تخصص، دانش و مهارت علمی که دارم را در اختیار کشور و افرادی در جامعه‌ای که ازدواج در آن به امری سخت و نشدنی تبدیل شده‌است، قرار دهم. همچنین تمایل بسیاری به کمک برای بهتر شدن مشکلات روانشناسی و روان‌سنجی دارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بسترهای لازم برای اینکه افراد دارای معلولیت به اهداف‌شان برسند در جامعه ما فراهم است؟ خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کنونی کشور حقیقتا این بستر برای معلولان فراهم نیست، زیرا در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ارزش و احترام کافی برای معلولان قائل نیستند و با کمبود منابع اقتصادی برای رفع نیاز و اشتغال معلولان و سایر کمبودهایی که براساس آن معلولین این کشور می‌توانند زندگی بهتری برای خود ایجاد کنند، مواجه هستیم.

مسئولان برای معلولان اشتغال ایجاد کنند

این نویسنده درباره درخواستش از مسئولان گفت: خواسته بنده از مسولان این است که نیازهایی که جوانان و افراد جامعه برای زندگی موفق و توام با آرامش و آسایش لازم دارند را فراهم کرده و اشتغال و درآمد کافی برای معلولان ایجاد کنند تا آنها هم بتوانند با هدفی ایده‌آل یک زندگی بی‌دغدغه داشته باشند.

منصوری تاکید کرد: اگرچه شاید معلولیت مساوی با محدودیت باشد، ولی افراد با مشکلات جسمانی نیز می‌توانند با تلاش و حمایت مسئولان به آرزوها و اهداف خود برسند.

بسترهای رسیدن به اهداف برای معلولان فراهم نیست/ مسئولان برای افراد دارای معلولیت اشتغال ایجاد کنند

تبعیض‌ها در همه سطوح برای معلولان وجود دارد

«علی‌همت محمودنژاد» مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلاتی که افراد دارای معلولیت نخبه و تحصیلکرده در جامعه با آن مواجه هستند؟ گفت: متاسفانه علیرغم اینکه معلولان در تمام شئونات زندگی‌شان برای کسب برابری باید بجنگند و می‌جنگند و موفقیت هم کسب می‌کنند، می‌بینیم وقتی این افراد به درجات عالی علمی نیز می‌رسند، این تبعیض‌ها در عرصه‌های اجتماعی مانند اشتغال و ... همچنان وجود دارد و هیچ برابری از مواهب اجتماعی برای آنها نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از نابینایان و ناشنوایان دارای مدرک فوق‌لیسانس یا دکترا بوده و مدارج علمی را کسب کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند شغلی متناسب با تحصیلات خود داشته باشند. فقط کافی است ببینید چند درصد از هیات‌های علمی دانشگاه‌ها افراد دارای معلولیت هستند؟ متاسفانه در دانشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند که در این جایگاه‌ها معلولان نیز حضور داشته باشند، در حالی که بسیاری از آنها توانسته‌اند مدارج علمی بالا را کسب کنند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان تاکید کرد: متاسفانه این تبعیض‌ها در همه سطوح برای افراد دارای معلولیت وجود دارد و این تبعیض‌ها از بین نخواهد رفت مگر اینکه آگاهی اجتماعی ایجاد شود و مسئولان به حقوق اجتماعی معلولان توجه کرده و دولت در برنامه‌های خود برای افراد دارای معلولیت بازبینی داشته باشد و تمام قوانین محدود کننده و تبعیض‌گرانه علیه افراد دارای معلولیت را تغییر دهد.

ناکامی در تشکیل ستاد نخبگان معلول

محمودنژاد خاطرنشان کرد: به طور مثال بانک‌ها به هیچ عنوان افراد دارای معلولیت را استخدام نمی‌کنند، در حالی که بسیاری از افراد دارای معلولیت دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس آمار و رشته‌های مرتبط با بانک هستند و با وجود اینکه در آزمون بانک‌ها نیز قبول می‌شوند، اما بانک این افراد را از نظر سطح جسمانی قبول نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل ستاد نخبگان معلول تصریح کرد: تلاش کردیم تا ستاد نخبگان معلول را ایجاد کنیم، اما متاسفانه موفق نشدیم و بنیاد استعدادهای درخشان کشور نیز حاضر نیست بخشی متناسب با نخبگی افراد دارای معلولیت ایجاد کند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان خاطرنشان کرد: حرف ما این است که هر معلولی توانست به مدارجی مانند دکتری برسد آن فرد معلول یک نخبه است و باید از مواهب و امکانات ستاد استعدادهای درخشان کشور نیز برخودار شود، اما متاسفانه چنین چیزی نیست و مسئولان بنیاد علمی نخبگان می‌گویند افراد دارای معلولیت با افراد سالم در رقابت قرار بگیرند، البته در بسیاری از موارد نیز افراد دارای معلولیت گوی سبقت را از افراد غیرمعلول ربوده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز