خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

تقویت خدمات ضروری بهداشتی، اولویت کشورها قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۵۴۱

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و عضو منطقه مدیترانه شرقی، بر تقویت خدمات ضروری بهداشتی در کشورهای مدیترانه شرقی، تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی در نشست مجازی با المنظری، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت و وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که با محوریت پاسخگویی به کووید۱۹ در منطقه مدیترانه شرقی برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا از پیشنهاد عاقلانه و به موقع مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه ایجاد گروه وزیران عضو منطقه، استقبال و قدردانی می نمایم.

وی افزود: امیدوارم با این همراهی، آمادگی بهتر برای پاسخگویی به بیماری همه گیر کووید ۱۹ به ویژه در پاییز و زمستان سال جاری که علاوه بر کووید ۱۹، آنفولانزا را خواهیم داشت، به وجود آید.

نمکی ادامه داد: بنده با شرح وظایف تعیین شده برای این گروه مهم متشکل از وزرای کشورهای عضو، کاملا موافق بوده و از آن حمایت می کنم. ضمن اینکه تقویت خدمات ضروری بهداشتی، هدف هر سیستم بهداشتی بوده که از نظر بنده نیز باید در اولویت شرح وظایف گروه قرار گیرد.

وزیر بهداشت کشورمان، خاطرنشان کرد: در هفته اول همه گیری، شاهد کاهش شدید میزان ایمن سازی در برابر بیماری بودیم، با این حال، همکاران من در معاونت بهداشتی، یک ابتکار ملی را شروع کرده و از تمام امکانات موجود در محلات استفاده کردند، به طوریکه در ماه می 2020 این کاهش برعکس شد و اکنون مفتخریم اعلام کنیم که در کنار خدمات ضروری بهداشتی، ایمنی سازی در 31 استان کشور به طور درستی انجام می گیرد.

نمکی در ادامه سخنانش در این نشست بین المللی مجازی، عنوان کرد: اگر موافق باشید قصد دارم پیشنهاد یک جلسه مجازی ویژه برای اخذ تایید کلیه وزرای بهداشت و محول کردن وظایف آنها در مورد برنامه پیشنهادی برای مبارزه با کووید ۱۹ و اجرای آن را بدهم.

به گفته وزیر بهداشت، چارچوب پیشنهادی برای این همکاری می تواند در چهار بخش اصلی، آگاهی از  مخاطرات و مشارکت اجتماعی و پیشگیری و کنترل عفونت، پوشش همگانی سلامت و مراقبت اولیه بهداشتی، حاکمیت و امنیت سلامت ارائه شود که اجرای چنین ابتکاری برای پاسخگویی به کووید ١٩ از طریق داشتن ارتباطات و پیگیری های مداوم، فعال و متعهدانه مشترک، میسر خواهد بود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: امیدواریم و حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد که ابتکار مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت منتج به مشارکت مبتنی بر نتیجه، میان کشورهای همسایه شود.

وی با بیان اینکه جزییات برنامه مشارکت در سطح کشورها می تواند توسط دفتر منطقه مدیترانه شرقی بررسی و بعداً مورد بحث قرار گیرد، گفت: با توجه به توالی بالا و تاثیرات وضعیت های اضطراری در منطقه مدیترانه شرقی، پیشنهاد می شود سازمان جهانی بهداشت حضور خود را با تقویت و تشکیل ظرفیت مدیریت برای حمایت از کشورهای عضو اصلاح کند.

 نمکی در ادامه گفت: برنامه کشورها جاییکه ایران، عراق، پاکستان و افغانستان تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت با هم همکاری می کنند، باید در کشورهای مختلف منطقه گسترش یابد.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری باید به تقویت آمادگی و پاسخگویی به کووید ١٩ منجر شود، اظهار امیدواری کرد که این همکاری منجر به استقرار مراقبت های اولیه بهداشتی و مشارکت فعال جامعه در راستای همکاری های بین بخشی شده و دسترسی جهانی به خدمات ضروری سلامت را تضمین می کند.

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد: با توجه به نحوه پاسخگویی چند بعدی به کووید ١٩ از دفتر منطقه مدیترانه شرقی درخواست دارم که برنامه های اجرایی خود را با هماهنگی هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل، آژانس های مرتبط سازمان ملل نظیر یونیسف، صندوق جمعیت ملل متحد، برنامه سازمان ملل در زمینه ایدز، کمیساریای پناهندگان ملل متحد و برنامه غذایی ملل متحد انجام دهد.

به گزارش وبدا، وی در پایان اظهار کرد: در پایان از مدیر منطقه درخواست دارم که نتایج این ابتکار را در شصت و هفتیمن اجلاس کمیته منطقه ای که قرار است در اکتبر 2020 برگزار شود، ارائه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز