خبرگزاری کار ایران

بازدید حضوری۳۹ هزار بازرس از مدارس

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۱۶۴

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به اینکه بخشنامه‌ای را برای صیانت از حقوق والدین و دانش‌آموزان به استان‌ها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا است از کاهش۴۰ درصدی شکایت نسبت به سال گذشته و ارائه گزارش بخشنامه تعارض منافع ۸۰ درصد از استان‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، زهرا مظفر در مورد برطرف شدن تبعیض آموزشی در مدارس اظهار کرد: باید مشخص شود که از عدالت آموزشی چه انتظاری داریم و تفسیر ما از عدالت آموزشی چه چیزی است؟ جامعه و آموزش و پرورش باید شرایطی را برای خانواده‌ها فراهم آوردتا در انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندان خود آزادانه عمل کنند.در همین راستا تعدادی از مدارس تحت عنوان مدارس غیردولتی و مدارس خاص در کنار مدارس دولتی شروع به فعالیت کردند و با فعالیت آنها این حق انتخاب و آزادی به خانواده‌ها سپرده شده تا با شرایطی که در جامعه وجود دارد، بتوانند مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را انتخاب کنند.

مظفر افزود: به همین دلیل در آموزش و پرورش قوانینی تصویب و ابلاغ شده است که در آنها انتخاب نوع مدرسه۱۰۰درصد برعهده خانواده و دانش‌آموز می‌باشد. در جایگاه تصمیم‌گیری نیز همه قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب برای مدارس دولتی و غیردولتی، بهجز دریافت شهریه که براساس تعیین الگوی شهریه از سوی شورای نظارت و هیات موسسان تصمیم‌گیری و به مدارس ابلاغ می‌شود، یکسان بوده و لازم الاجراست.

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات درخصوص لایحه تعارض منافع گفت: این موضوع در هیات وزیران مطرح و مصوب شد که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت و پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم، ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. البته به دلیل تغییر و تحول مجلس این لایحه مصوب نشد ولی با تاکید وزیر آموزش و پرورش بر حائز اهمیت بودن منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی، بخشنامه تعارض منافع در خردادماه و در ۹ بند به استان‌ها ابلاغ شد. برای مثال در تعارض منافع در مدارس غیردولتی افراد مدت ۲ ماه فرصت دارند تا آن را مشخص کنند و در مذاکره با دفتر حقوقی مشخص گردید بیش از ۸۰درصد استان‌ها مکاتبه و گزارش خود را ارائه کرده‌اند این گزارشات پس از جمع‌آوری به وزیر آموزش و پرورش داده می‌شود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود و بتوانیم این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.

میزان شهریه مدارس غیردولتی براساس الگوی شهریه تعیین می‌شود

وی ادامه داد: ما هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ مدرسه‌ای نداریم. شهریه فوق برنامه در مدارس غیردولتی و خاص براساس تعیین الگوی شهریه و خدماتی که در فوق برنامه ارائه می‌شود، می‌باشد. تعرفه خدمات از سوی شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی تعیین می‌شود و در وزارت آموزش و پرورش برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.

سامانه ثبت نظارت و گزارشات مردمی راه اندازی شد

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی در ۷ تا۱۰ روز پس از ثبت شکایات در  سامانه shekayat.medu.ir  تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۴هزار و ۳۳۱شکایت در سامانه ثبت شده بود که۴۴۰مورد از آنها مربوط به ثبت‌نام مدارس بود. از شروع سال ۹۹تاکنون نیز در حدود ۴هزار و ۳۲۵شکایات ثبت شده داشته‌ایم که در مقایسه با قبل کاهش۴۰درصدی شکایت دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۹هزار بازرس به طور حضوری از مدارس بازدید کردند افزود: گفت: امسال وظیفه نظارتی را افزایش دادیم و سامانه‌ای  طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد تا ثبت گزارش مردمی و ثبت نظارت همگانی و فرآیند ثبت‌نام را بررسی کند. همچنین فرم ۷شاخصه‌ای مبنی بر تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی و در این سامانه‌ها بارگذاری  کرده ایم. تعدادگزارشات مردمی در این سامانه در حدود۹۸۴عدد بود که ۱۱۵عدد از آنان در رابطه با ثبت‌نام بوده است.و از تعداد هزار و ۲۷فرم که از سوی خانواده‌ها به هنگام ثبت‌نام پر شده بود۳۵۰مورد صرفاً در رابطه با اخذ وجه در سال گذشته بود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: امسال بخشنامه‌ای را برای صیانت از حقوق والدین و دانش‌آموزان به استان‌ها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا در مدارس است یعنی در هر مدرسه یکی از اولیا را به عنوان ناظر در ثبت‌نام و ناظر بر امور مدرسه تعیین کردیم بنابراین رویکردمان نظارت اولیا و حق انتخاب اولیا به عنوان اولیای ناظر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز