خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد خبر داد:

رشد پرداخت زکات و صدقات توسط مردم/ ۶۲۰۰ یتیم در کشور حامی ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۳۴۵

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد از رشد پرداخت زکات و صدقات توسط مردم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا عسکریان، معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: طی سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ درگیر مباحث اقتصادی هستیم که البته تنها شامل اقتصاد نیست و طیف وسیعی از بحران های زیست محیطی را نیز شاهدیم که اینها می توانند نظام اقتصادی کشورها را با مشکل مواجه کنند. هم با مشکلات اقتصادی و هم با بحران های زیست محیطی رو برو هستیم که بر معیشت مردم تاثیرگذار هستند.

عسکریان در ادامه آماری از پرداخت زکات ارائه داد و گفت: در سال جاری کل زکات، شامل مال، فطره و غیره ۴۹۵ میلیارد تومان بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۸۸ درصد رشد داشته است.

عسکریان افزود: میزان تحقق برنامه ها ۶۱ درصد بوده و مردم در سال جاری زکات بیشتری نسبت به سال قبل پرداخت کردند.

عسکریان با بیان اینکه با احتساب تورم و افزایش قیمت ها ما شاهد رشد ۵۰ درصدی پرداخت زکات هستیم گفت: امسال مردم نسبت به سال قبل زکات بیشتری پرداخت کردند.

او درخصوص زکات فطریه گفت: تا این لحظه ۲۶۰ میلیارد تومان جمع آوری شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد رشد داشته است. اکنون نسبت به کل سال ۹۸، در مساله فطریه ۳۷ درصد رشد داشته ایم.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کرونا و برگزاری محدود نماز عید فطر شرایط جمع آوری زکات فطریه در مکان برگزاری نماز عید محدودتر بود، گفت: تعداد پایگاه ها را افزایش دادیم و نزدیک به ۵۴ هزار پایگاه پراکنده در کشور ایجاد شد. همچنین برای پرداخت غیرحضوری تبلیغات گسترده ای داشتیم و شاهد رشد ۳۷ درصدی زکات فطریه بودیم.

عسکریان با بیان اینکه به نظر می رسد تعداد بیشتری از مردم در سال جاری زکات فطریه پرداخت کردند گفت: این رشد خیلی خاص است و در زکات نقد شاهد رشد ۲۸ درصدی هستیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای با سازمان تبلیعات اسلامی منعقد شده است که بر مبنای آن این سازمان حضور موثرتر و قوی تر در حوزه زکات خواهد داشت و نزدیک به ۴هزار نیرو همکاری خواهند کرد و انشالله شاهد رشد پرداخت زکات و پرداخت به محرومین خواهیم بود.

او درخصوص پرداخت صدقات گفت: تاکنون ۶۳ میلیارد تومان صدقات از صندوق های کوچک جمع آوری شد و در این سه ماهه افت داشتیم چرا که نتوانستیم آنها را با توجه به ممنوعیت تخلیه صندوق ها در فروردین و اردیبهشت تخلیه کنیم. در استان هایی که صندوق ها با رعایت پروتکل ها تخلیه شدند شاهد رشد ۱۱ درصدی بودیم. اما در مجموع رشد منفی است و پیش بینی می کنیم با تخلیه صندوق ها شاهد یک رشد حدودی ۱۱ درصدی باشیم.

عسکریان ادامه داد: در حال حرکت به سمت اخذ صدقات با روش های غیرحضوری هستیم.

او درخصوص اکرام و محسنین گفت: جمع کل کمک ها به ایتام و محسنین ۳۳۶ میلیارد تومان بوده است که عدد بسیار قابل توجهی است و رشد ۷۱ درصدی در این زمینه داشتیم.

او درخصوص تعداد حامیان گفت: تعداد حامیان در حدود ۲۰ درصد رشد کرده و اکنون ۷۶۹ هزار حامی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ۱۳۳ هزار نفر ایتام تحت پوشش کمیته امداد هستند گفت: همچنین ۱۶۶هزار نفر فرزندان محسنین تحت پوشش کمیته امداد هستند.

عسکریان ادامه داد: تعداد حامیانی که در سایت و به صورت مستقیم ثبت نام کردند یک میلیون و ۴۳۳ هزار نفر هستند و از این میزان ۷۶۹ هزار نفر به یتیمان و محسنین خود پرداخت داشتند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد افزود: سرانه دریافتی هر یتیم ۵۴۷هزار تومان در متوسط کشوری است. این عدد قوی تر از تورم جلو رفته و تنها در سال جاری ۱۰۶ درصد افزایش داشته است. از حامیان و همکارانم تشکر می کنم که این فضا را درک کردند و شاهد رشد این ارقام هستیم. سرانه فرزندان محسنین نیز به طور متوسط ۲۰۰هزار تومان است که نسبت به سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

او به ایتامی که حامی ندارند نیز اشاره کرد و گفت: شش هزار و ۲۰۰ یتیم در کشور حامی ندارند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از حامیان توسط سایت کمک‌های خود را پرداخت می‌کنند، گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال این عدد به ۸۰ درصد برسد.

عسکریان با بیان اینکه مراکز نیکوکاری به صورت تخصصی و عمومی تقسیم می‌شوند، گفت: در سال ۹۷، هزار و ۶۳۸ بالغ بر ۴۹۷ میلیارد تومان کمک کردند. در سال ۹۸ این مراکز به سه هزار و ۶۱۰ رسید که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

او درخصوص ارزش خدمات ریالی این مراکز گفت: این ارزش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که با یک رشد ۳۰۰ درصدی روبرو بوده است و در حوزه مراکز نیکوکاری در سال ۹۸ به اندازه کل سال ۹۲ تا ۹۷ رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ مراکز نیکوکاری صد و ۱۸ میلیارد تومان به سیل زدگان کمک کردند، گفت: تعداد مراکز نیکوکاری ما هم‌اکنون از سه هزار و ۹۰۰ مرکز عبور کرده است و برنامه داریم تا پایان سال به هشت هزار مرکز برسیم.

عسکریان افزود: هم‌اکنون ۵۰۰ مرکز نیکوکاری تخصصی در کشور در حال فعالیت هستند.

او با بیان اینکه سامانه سخا با کمک وزارت ارتباطات و وزارت کار راه‌اندازی شده است، گفت: کلیه خیریه‌ها در این سامانه ثبت نام و خدمات خود را ثبت خواهند کرد همچنین در این سامانه محرومین ثبت خواهند شد تا در راستای اجرای عدالت اجتماعی گام بلندی برداریم.

او با بیان اینکه این سامانه‌ در دو استان آذربایجان غربی و خراسان رضوی راه‌اندازی شده است گفت: تا پایان سال ۹۵ درصد از محرومین در این سامانه ثبت خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز