خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پیشگیری‌های قضایی:

"مجازاتِ زندان" گزینه آخر است

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۸۳۰

مدیرکل پیشگیری‌های قضایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت:‌ سیاست‌ قوه قضاییه امروز جلوگیری از فرستادن افراد به زندان است و مجازات زندان گزینه آخر لحاظ می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «فرزاد فرهادی‌راد» مدیرکل پیشگیری‌های قضایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: سیاست‌ قوه قضاییه امروز جلوگیری از فرستادن افراد به زندان است و مجازات زندان گزینه آخر لحاظ می شود. معاونت پیشگیری از قوه از سال ۹۴ برنامه جدی در کاهش جمعیت کیفری لحاظ کرده است. برنامه های متعددی در این خصوص اجرا شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره آرای قضایی مرتبط با نهادهای ارفاقی و اصلاحی ادامه داد: این زحمات و خدماتی که در معاونت پیشگیری اجرا شد از سال ۹۳ تا پایان ۹۸ حدود ۲۶ برابر آرای جایگزین حبس ارتقا پیدا کرد. در سال ۹۳ سه هزار رای جایگزین حبس صادر شده و در سال ۹۸ نیز حدود ۷۵ هزار رای جایگزین حبس صادر شده است.

وی ادامه داد: ما در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم و یکی از دلایلی که قضات کمتر از مجازات جایگزین حبس استفاده می کنند بحث قابلیت اجرایی رای است و برخی از آرا در کشور ما اجرایی نیست نهادهای پذیرنده همکاری لازم را ندارند و از سال گذشته ما در معاونت پیشگیری سعی کردیم نهادهای پذیرنده را مکلف به اجرای قانون کنیم و تلاش کنیم تا بستری فراهم شود تا قضات در سراسر کشور از این ظرفیت خوب استفاده کنند.

فرهادی راد با اشاره به سامانه احکام جایگزین حبس گفت: این سامانه باعث هماهنگی بیشتر بین دادگاه و نهادهای پذیرنده و اجرای احکام است نظارت قاضی اجرای احکام در این نوع احکام بسیار مهم است و با اجرایی شدن این سامانه این نظارت ها و هماهنگی ها بیشتر می شود. قاطبه قضاتی که این احکام را صادر کرده اند قضات جوان ما هستند و باید تلاش شود تا این رویه در بین قضات با سابقه نیز متداول شود. قطعا صدور این آرای جایگزین حبس تبعات خوب اقتصادی و اجتماعی دارد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز