خبرگزاری کار ایران

تغییر رویکرد شهرداری در مواجهه با موضوع کارکودک و زباله‌گردی کودکان

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۹۷۰

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی اعلام کرد اراده جمعی برای مقابله با پدیده زباله گردی کودکان از سوی شهرداری تهران شکل گرفته و این برنامه اولویت جدی این دوره مدیریت است.

به گزارش ایلنا، نشست دوره ای شورای مدیران سازمان و مدیران مراکز خدمات اجتماعی 22گانه پایتخت با حضور سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک به میزبانی آن منطقه  و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

سیدحمید موسوی شهردار منطقه1 تهران با اشاره به موقعیت مکانی این منطقه گفت: در منطقه یک تلاش کرده ایم که از ظرفیت مناسبی که لز حیث منابع درآمدی ، انسانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد برای خدمت رسانی هر چه بهتر به شهروندان این منطقه از تهران بهره بگیریم. این منطقه زیبایی‌ها و چالش های خاص خود را دارد و با توجه به منطقه یک بودن مشکلات و معضلات درجه یک را نیز به همراه دارد .
موسوی بیان داشت؛ در این منطقه افراد با تمکن مالی ساکن می باشند، گران‌ترین ابنیه در این منطقه وجود دارد و همچنین بدلیل جاذبه هایی که دارد کودکان کار به این سمت سراریز می‌شوند و در کنار این مسائل موضوع معتادان و زنان بدسرپرست و... هم در این منطقه به چشم می خورد که بالذاته آسیب اجتماعی بشمار میرود و باید رسیدگی و رفع گردد .

وی ادامه داد: بسیاری از معتادانی که در این منطقه وجود دارند، سبقه خانوادگی خوبی دارند و بخاطر مشکلی که برایشان بوجودآمده است بعضا" از خانواده های خود طرد و زیرپل‌ها و فضاهای بی دفاع شهری را مأمن و پناهگاه خود قرار داده اند . 

سیدحمید موسوی شهردار منطقه1 با اشاره به شیوع بیماری ویروس‌کووید 19 اظهار داشت: در اواخر سال گذشته و آغاز سال جدید با پیدایش و شیوع بیماری کرونا در جهان،کشور و شهرمان این منطقه با همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد توانست در تولید ماسک و لباس بیمارستانی(گان) عملکرد چشمگیری را داشته و همچنین برای محله‌های آسیب‌خیزی مانند محله گلابدره علاوه بر بسته های بهداشتی، کمک‌های معیشتی هم انجام شد .
 
موسوی در ادامه اظهار کرد: با مشارکت حداکثری شهروندان سعی نماییم در تمام شهر توسعه پایدار اجتماعی را شاهد باشیم و تمام ارکان حوزه‌های اجتماعی بایستی تعامل تنگاتنگ با یکدیگر داشته باشند و یک کار بین بخشی صورت بگیرد و برپایه همین طرز تفکر شهروند نسبت به تمامی حقوق خود آگاهی پیدا خواهد کرد و در حل امور و مشکلات شهروندان بگونه ای تسهیلگری بوجودخواهد آمد.

سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ضمن تشکر و قدردانی از میزبانی شایسته منطقه یک گفت : این منطقه یکی از متمول‌ترین مناطق پایتخت می باشد و به طبع این ویژگی و وجود زمینه های کسب در آمد از ظرفیت های پیدا و پنهان آن، مشکلات و آسیب‌های عدیده ای از جمله کودکان‌کار و زباله گرد را هم ناخواسته به خود جذب می کند  .

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی منطقه یک کارهای ارزشمندی انجام داده (مانند مدیریت مسایل ناشی از بیماری کرونا)  و نیز تمام برنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی  بصورت متوازن در این منطقه عملیاتی شده است و این رویکرد قابل تقدیر است.   

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر به سبب شیوع کووید 19 شرایط خاصی در جامعه حاکم شده است ، برای نمونه تداوم شیوع این ویروس به شدت معیشت بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده و این اقشار که تصور عمومی از مشاعل آنها سبب شده که نیاز بهوحمایت تدارند اما اکنون با پدیده بیکاری مواجه و برای ادامه امورات زندگی خود آسیب دیده اند، و باید سعی نماییم با همکاری و مشارکت مناطق و NGO  ها و خیرین در صدد رفع این معضل باشیم .

سیدمالک حسینی  اظهار داشت: مهمترین  موضوعی که مغفول واقع شده و استراتژی مهم سازمان می باشد ، جلب مشارکت‌ها و فراهم سازی مشارکت‌های مردمی است که این مهم در دستور کار سازمان می باشد و بدانیم مردم و شهروندان کجای برنامه های سازمان های شهری می باشند و بتوانیم از پتانسیل های آنان در اداره امور شهر استفاده نماییم . در واقع در ما نباید فقط انتظار جلب مشارکت یک سویه شهروندان را داشته باشیم بلکه باید فضایی ایجاد کنیم که اگر شهروندی علاقمند به مشارکت در مدیریت امور یا اصلاح برخی فرآیندها بود مسیر روشنی پیش روی خود داشته باشد.

همچنین وی ادامه داد : در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در سال جدید شوراهایی تخصصی فنی ایجاد کرده که در آن و با مشارکت همه ذینفعان و عوامل دخیل تلاش خواهد کرد برنامه ها و مگاپروژه ها را بررسی و با بهترین کیفیت اجرا کند که یکی از ارکان موثر آن نمایندگان مناطق22گانه شهرداری تهران خواهند بود.

حسینی افزود : در کنار حجم بالای فعالیت‌های حمایتی از قبیل‌ ایجاد و نگهداری گرمخانه‌ها و مراکز خدمت دهی به کودکان کار ،  توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی‌ و توسعه فعالیت های داوطلبانه به ویژه در قالب کمک به ارتقا توانمند سازی کانون‌های محلی نیز از برنامه های حائز  اهمیت است و سازمان برای سال پیش رو برنامه های جدی در این حوزه ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: توجه به موضوع  رفاه اجتماعی، توانمندسازی وکارآفرینی افراد آسیب پذیر و در معرض آسیب هم از دیگر مأموریت‌های مهم این سازمان می باشد که مهمترین آن تسهیل اقداماتی در مسیر ایجاد زنجیره ارزش در قالب شکل دهی به رسته های تجاری کسب وکار می باشد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در خصوص مراکز بهاران گفت : در فروردین ماه به دلیل حاد شدن شرایط و حضور معتادان در سطح شهر دوباره این مساله مطرح شد که پذیرش در این مراکز با سرعت بیشتری سرگرفته شود وتأکید شد که مراکز بهاران فعال شوند. البته طی این مدت پیمانکاران عمرانی که باید در یک سری از مراکز مقاوم‌سازی و اصلاحات عمرانی انجام می‌دادند به دلیل شرایط کرونا و به طور ناخواسته کار را متوقف کردند، ضمن این که فرایند فعال شدن ماده 16 تقریبا تا اواخر اردیبهشت ماه طول کشید و در هفته آخر اردیبهشت ماه طرح عملیاتی شد و ما نیز به تبع آن وضعیت مشابهی داشتیم. فعال سازی مراکز بهاران با رفع مشکلات قبل و رویکردی جامع تر یکی از برنامه های مهم سازمان در سال جدید است و خوشبختانه بیشتر مناطق در تامین زیر ساخت همکاری خوبی داشتگانه باید با جدیت موضوع بهاران پیگیری و داشته اند که جا دارد از شهرداران مناطق برای این موضوع تشکر کنم و البته برخی مناطق همچنان با مشکلاتی در تامین زیرساخت مواجه هستند و البته همه در تلاشند مشکل را رفع کنند.

سید مالک حسینی درخصوص ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت استفاده از کودکان در فرایند جمع اوری پسماند تحت تاثیر پدیده زباله گردی کودکان گفت: از زمانی که من به سازمان آمدم همواره یکی از موضوعاتی که مورد دعدغه شهردار تهران و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار بوده حل معضل زباله گردی کودکان بوده است. این موضوع اولویت شهرداری در دوره جدیده بوده و هست و اقای دکتر جوادی یگانه به طور مستمر با تشکیل کارگروهی عملیاتی شخصا این موضکع را راهبری می کنند که این نشان از اهمیت موضوع دارد. در همین راستا شهردار تهران بخشنامه بسیار مهمی را در روز جهانی مقابله با کار کودک ابلاغ کردند که در نوع خود اقدام منحصر بفرد و ارزشمندی بود.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعات این بخشنامه تغییر رویکرد شهرداری در مواجهه با موضوع کارکودک و زباله‌گردی کودکان است که هدف قرار دادن پیمانکاران به جای برخورد با کودک زباله گرد را محور قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران،  وی در ادامه گفت : هدف شهرداری محو زباله گردی کودکان بوده و بخش اصلی حمایت از کودکان کار زباله گرد و جلب مشارکت مردم در این فرایند بعهده سازمان است که در تعامل و همکاری تعریف شده با مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری تلاش میکند کودکان در فرایند این تغییر رویکرد با کمترین آسیب مواجه شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز