خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

حساسیت اجتماعی مردم نسبت به کرونا از ۹۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۹۲۱

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حساسیت اجتماعی مردم نسبت به کرونا از ۹۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل افزیش بیماری همین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسین عرفانی» رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی  با اصحاب رسانه با تاکید بر اهمیت طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: تنها باید برای انجام فعالیت اقتصادی و رفع مایحتاج خانه از آن خارج شویم و نکته قابل توجه بعدی انجام تست برای افراد مشکوک یا افرادی است که با افراد مشکوک در ارتباط بودند. این سبب می‌شود که بیماری در مرحله اول تشخیص داده شود و جلوی شیوع گرفته شود. همچنین از تشدید بیماری، عوارض آتی  و مرگ جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی بیماران و افرادی که در تماس با بیماران بودند، تا عبور از مرحله انتقال، رفتار منطقی داشته باشند و در قرنطینه بمانند.

وی افزود: متاسفانه می‌بینیم که حساسیت اجتماعی ما از ۹۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته که یکی از دلایل افزیش بیماری است. باید به کمپین شعار در خانه بمانیم پایبند باشیم. باید همه دست به دست هم بدهند و توصیه‌های پیشگیری را رعایت و پیگیری کنند. هر اشتباهی می ‌تواند بحران شدید یا غیرقابل کنترل ایجاد کند. گرما یکی از مولفه های سرایت بیماری است. رعایت بهداشت دست و تنفس بهترین راه شکستن  چرخه انتقال است.

وی گفت: ندانسته‌های ما در رابطه با ابعاد بیماری بسیار بیشتر از دانایی ما نسبت به آن است، اما تا آنجا که تجربیات فعلی نشان می‌دهد، این بیماری همان کووید19 است که در چین مشاهده شد و تنها راه مبارزه با ابتلا رعایت بهداشت است. هیچ شواهدی وجود ندارد که بیماری امروز با اسفند تفاوتی دارد.

عرفانی گفت: این احتمال وجود دارد که در شروع فصل سرما، همزمان کووید 19 و آنفولانزای فصلی را داشته باشیم. باید راهکارهای مبارزه با این بیماری از جمله واکسن را جستجو کنیم. اما احتمال دستیابی ما به واکسن طی امسال بسیار ضعیف است.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر بیان کرد: مردم در صورتی که احساس نیاز به آگاهی در رابطه با کووید 19 داشته باشند، می‌توانند به سامانه‌های 190 و 4030 و سایت غربالگری رجوع کنند. اگر نیاز به تست باشد از این افراد تست گرفته می‌شود. اما باید توجه کرد که ایران جغرافیای پهناوری دارد. این موج که در کشور جاری است موج ابتدایی است. این موج هنوز باقی است و نمی‌شود درباره موج دوم و شروع آن صحبت کرد. در روزهائی که پشت سر گذاشتیم، موارد تست را آزمایش دادیم. هر چه غربالگری بیشتر شود و آزمایش بیشتر انجام دهند، افراد در دوره نهفتگی شناسایی می شوند تا ناقل به دیگران نباشند.

وی افزود: متاسفانه شروع فعالیت‌های اقتصادی کمی زود شروع شد. بنابراین این قدم‌ها با آهستگی و دقت انجام نشد. بنابراین ممکن است مجبور شویم چند قدم به عقب برگیریم. باید فاصله گذاری را جدی بگیریم. صرف تدوین یک پروتکل که الزامی برای اجرای آن وجود ندارد نمی‌تواند تضمیمن کنترل بیماری باشد.

او گفت: آزمایشگاه 48 ساعته می‌تواند نتیجه را اعلام کند. اما آزمایش‌ها هم با مشکلاتی روبرو هستند.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر اشاره کرد: بعضا در فضای مجازی شاهد آن هستیم که اطلاعات غلط ارائه می‌شود و این مردم را دچار را تعارض می‌کند.ما نمی‌خواهیم مملکت تعطیل شود اما اینکه بی‌مورد و بدون اجبار هم سفر کنیم بحران ساز است. هیچ کس در دنیا در برابر این بیماری مصون نیست و حداقل آسیب آن آسیب به بافت‌های ریوی است.

عرفانی افزود: استفاده بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند مقاومت میکروبی ایجاد کند که فرد در برابر بیماری خلع سلاح شود.

وی بیان کرد:  ما باید کنترل کرونا را طوری انجام دهیم که از بیماری واگیردار دیگر غافل نشویم. ما ممکن است بحث سل، اچ‌آی وی و مالاریا و ... را داشته باشیم. هیچ کدام از این بیماری ها را نباید نادیده بگیریم. ما اولویت اول در کشور را به کرونا تخصیص دادیم. اما در حال حاضر تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید توجه کنند که کرونا تنها مشکل ما نیست. ما باید با تعادل با مقولات و مشکلات توجه کنیم. باید بپذیریم که کرونا تا مدتی نامعلوم مهمان ما است.

وی اشاره کرد: منصفانه نگاه کنیم، با توجه به شرایط اقتصادی یکی از بهترین مدیریت‌های کرونا را در جهان داشتیم و این نیاز به کمی انصاف و کمی خودباوری دارد.

عرفانی گفت: برگزاری مراسم حج در وهله اول به سیاست عربستان برمی‌گردد. متعاقبا برگزاری اربعین به سیاست عراق برمی‌گردد. مضافا روند بیماری این تصمیمات را تحت شعاع قرار می‌دهد. اگر شرایط با کنترل رقم بخورد و به سلامت افراد آسیب نرسد، مراسم اجرا می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا ما با آنفولانزای جهش یافته در پائیز رو به رو هستیم؟ اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی هر 10 سال یک بار به تمامی کشورها نسبت به شیوع آنفولانزا هشدار می دهد. در کشور ما نیز از سال 2009  که آخرین شیوع آنفولانزا بود، 10 سال گذشته است و ممکن است امسال با یک آنفولانزا جهش یافته رو به رو باشیم.

وی گفت: اکثر داروهای آنفولانزا  در کشور مربوط به سال 2019 و 2020 است و در مورد تامین دارو مشکلی نداریم.از زمان تزریق دارو دو هفته طول می کشد تا بدن فرد مقاوم شود؛ لذا مردم هرچه زودتر دارو را تزریق کنند، بهتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز