خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

دانشجویانِ در شرف فارغ‌التحصیلی به دانشگاه باز می‌گردند/ صدور مجوز برای بازگشت نیمی از جمعیت دانشجویی/ در هر اتاق خوابگاه فقط ۲ دانشجو مستقر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۹۰۸

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت آخرین تصمیمات درباره بازگشایی دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

«سیما سادات‌لاری» معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح تصمیمات درباره بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: ما یک دستورالعمل با سه امضا فرستادیم که شامل امضاهای معاونت آموزشی، معاونت بهداشتی و معاونت فرهنگی می‌شد که در آن مطرح شده است، دانشجویان حدالامکان در محل سکونت‌شان مهمان شوند و پرداخت هزینه‌های مربوط به مهمان‌گیری نیز تسهیل شود، چرا که پذیرش مهمان از گذشته منوط به پرداخت هزینه بوده است. 

لاری با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم که بازگشایی دانشگاه‌ها گام به گام صورت بگیرد، افزود: در گام نخست دانشجویانی که در شُرف فارغ‌التحصیلی هستند به کلاس درس باز می‌گردند؛  بطور مثال دانشجویان سال آخر پرستاری و دانشجویانی که اینترن (کارورز) هستند و باید وارد بیمارستان شوند. سعی شده است که برای این دانشجویان دوره‌های فشرده در نظر گرفته شود.

لاری تصریح کرد: دانشگاه‌ها در ۱۷ خرداد ۹۹ با اولویت کارورزان بازگشایی خواهند شد، سعی کردیم  که  در جریان کارورزی و نحوه برگزاری کلاس دست دانشگاه‌ها باز باشد، اما ابلاغ شده است که فعالیت‌های عملی ترجیحا در مرداد و تیر انجام شود؛ این فعالیت‌ها شامل ارائه دروس عملی، آزمایشگاهی و مواردی می‌شود که مستلزم تماس با بیمار است. همچنان دروس تئوری به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در خصوص توان پوشش آموزش مجازی  در تمام مناطق کشور، گفت: خوشبختانه این امکانات در دانشگاه‌های علوم پزشکی خوب است. از آنجایی که پیشتر از بحران کرونا زیرساخت‌های آموزش مجازی تشکیل شده بودند، این تصمیم بعد از شیوع کرونا به خوبی اجرایی است؛ با این وجود شرایط هر دانشگاه است که مشخص می‌کند، چگونه دستورالعمل‌ها اجرا شود. سعی کردیم ابلاغیه‌ها منعطف باشد و دست دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری باز بماند و از طرفی بدیهی است؛ مناطقی که وضعیت قرمز دارند، نمی‌توانند عملکردی یکسان با مناطق سفید داشته باشند. 

لاری بیان کرد: دانشگاه‌ها باید در اجرای تصمیمات و مفاد ابلاغیه‌ها آزاد باشند، چرا که برخی مناطق ممکن است سفید باشند، اما چند روز دیگر تغییر وضعیت دهند یا بالعکس.

وی افزود: اولویت ما در خصوص دانشجویان دندان‌پزشکی مقطع تخصصیِ، دانشجویان سال آخر است. با این وجود این دانشجویان برای حضور در دانشگاه باید تا تیر یا مرداد صبر کنند. فعلا در این رشته امکان ارائه خدمات درمانی در دانشگاه‌ها وجود ندارد، چرا که این رشته‌ها پرریسک تلقی می‌شوند و درباره آنها نیاز به تمهیدات بیشتری وجود دارد.

لاری اشاره کرد: آن دست از دروس آزمایشگاهی که نیاز به ارتباط با بیمار ندارند، با رعایت پرووتکل‌های بهداشتی می‌توانند شروع به کار کنند. دروس تئوری کماکان الکترونیک برگزار خواهد شد، اما برای برگزاری کلاس‌های رفع اشکال برنامه‌ریزی‌ صورت خواهد گرفت. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در خصوص بازگشائی خوابگاه‌های دانشجویی گفت: برای بازگشایی تنها حضور  تا  ۵۰ درصد  دانشجویان  را ابلاغ کردیم. برای بازگشایی خوابگاه‌ها نیز حضور دانشجویان در هر اتاق را تا ۲ نفر در نظر گرفته‌ایم. ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دانشگاه‌ها موظف هستند، مواد غذایی را در ظروف یکبار صرف سرو کنند؛ همچنین غذا فقط باید در خوابگاه‌‌ها توزیع شود. 

لاری گفت: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ما در طول اپیدمی کرونا، هرگز خالی نبودند و بسیاری از این پروتکل‌های بهداشتی همان است که پیشتر هم ابلاغ و اجرا می‌شدند. در حال حاضر به طور مثال اصفهان ۲۰۰ دانشجو، کرمان ۸۰  دانشجو و مازندان ۳۵ دانشجوی مستقر در دانشگاه دارد و اینها دانشجویانی هستند که در مقطع دستیاری و انترن مشغول به کارند. 

وی تصریح کرد: برخی دانشگاه‌ها آغاز به اخذ تست از دانشجویانی کردند که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها مستقر هستند. این لازم است تا دانشجویانی که علائم بالینی ندارند، اما تست آنها مثبت می‌شود، قرنطینه شوند. همچنین با معاونت بهداشت وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی انجام شده است تا پرسشنامه‌های خودارزیابی برای سلامت دانشجویان ترتیب دهند. 

او با بیان اینکه برای دانشجویان تجهیزات طب‌سنجی درنظر گرفته‌ایم، گفت: توانستیم بودجه‌ای ۳۰ میلیاردی  برای ماه نخست دریافت کنیم تا ملزومات ضدعفونی و ماسک برای دانشجویان فراهم شود. این ملزومات به صورت بسته‌های بهداشتی به دانشجویان برای ورود به کلاس‌ها و خوابگاه‌ها ارائه می‌شود. امیدواریم دانشجویان در رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری و نظارت ما را یاری کنند، از طرفی دانشجویان باید توجه داشته باشند که هیچ چالشی برای حذف ترم یا تعویق آن به ترم آینده نخواهند داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز