خبرگزاری کار ایران

حریرچی مطرح کرد:

در خوش‌بینانه‌ترین حالت "کرونا" ۱۸ تا ۲۱ ماه آینده بومی می‌شود/ با روندهای صعودی کم‌رمق مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۶۹۲

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "مراقبت خانواده‌ها از بیماران و سالمندان" را از علل پایین بودن مرگ و میر کرونا در ایران عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه گفت: داروی اختصاصی برای ویروس کرونا کشف نشده است. ما از داروهای ضدویروس های دیگر استفاده می کنیم و تاثیرات کم دارند. یک سری دارو هم وجود دارد که موثرتر است. این داروها جانبی و مراقبتی است.

وی در خصوص جذب پرستاران در اولویت استخدام گفت: وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را در رابطه با استخدام پرستاران مذکور به کار خواهد برد و پیگیر خواهد بود.

حریریچی بیان کرد: شرکت تولید کیت ایران با کشورهایی غیر از آلمان و ترکیه در حال رایزنی است و به آنها اجازه صادرات داده شده است. باقی فرایند و اطلاعات در اختیار خودشان است. وزارت بهداشت مسئول جمع‌ آوری این اطلاعات نیست.

وی گفت: ما بخاطر کمبود پرستار در کشور، در برنامه ای که تا ۱۴۰۴ پیش بینی شده است، جذب نیروی پرستاری خواهیم داشت. ما این پرستاران را نه تنها برای بیمارستان ها نیاز داریم، بلکه برای مراقبت های سالمندان و باقی خدمات پرستاری این نیاز وجود دارد. ما در منزل پرستار لیسانسه نیاز نداریم. افرادی می توانند با سواد کمتر اما عملیاتی تر کمک کنند.

حریرچی اشاره کرد: یکی از علل اصلی مرگ و میر پایین در کشور به دلیل کرونا، حمایت و مراقبت خانواده ها از بیماران و سالمندانشان بود.

حریرچی بیان کرد: توصیه ما در خصوص تعطیلات طولانی پیش رو به حداقل رسیدن سفرها است. شاید مردم خسته شده باشند و بخواهند مسافرت بروند. فعل مسافرت خود به خود شیوع را بالا می برد. استفاده از اماکن عمومی، توقف های اجتناب ناپذیر بین راه، استفاده از وسایل نقلیه عمومی احتمال ابتلا را بالا می برد. ما باید مناسبات خودمان را تغییر دهیم. بشر بر این ویروس پیروز می شود اما این یک زمان طولانی می طلبد. ما نمی دانیم که رفتار اجتماعی ویروس چگونه خواهد شد. خوشبینانه ترین سناریو این است که این ویروس در ۱۸ یا ۲۱ ماه آینده بومی شود.

وی  گفت: در رابطه با مترو وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم. اما به وضعیت ایده ال نرسیده ایم.

او افزود: نمی شود همه چیز را با کرونا سنجید. در جهان پیش بینی می شود آمار خودکشی بعد از قرنطینه بیشتر از مرگ به دلیل کرونا است. باید همه جوانب یک جامعه را در نظر بگیریم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در رابطه با فوتبال پروتکل ها را ارائه دادیم. این کاری بود که ما باید می کردیم. رایزنی ها انجام شد و فدراسیون تصمیماتش را اجرا می کند.

حریرچی بیان کرد: چرا باید در دوران کرونا نکات اختلافی پیدا کنیم و بر آن تمرکز کنیم. در مورد هر موردی من جمله طرح ترافیک، تصمیمی جمعی با وجود همه افراد گرفته می شود. این افراد هم با دلسوزی نظر می دهند. همه می دانند که نبودن طرح ترافیک یعنی ورود خودروهای مختلف به شهر، نبود پارکینگ، هوای آلوده و ترافیک. اما باید ما نقطه تعادل را پیدا کنیم. افراد می توانند نظراتشان را از نگاه شخصی بیان کنند. مسئولان می توانند مستقل نگرانی هایشان را ابراز کنند. اما مطمئن باشید تصمیمات با درک تعادل و جمعی اخذ و اجرا می شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: ما از بازشدن عادی مدارس صحبت نکردیم. ببینید اینجا آمریکا و ژاپن و ... نیست که همه گوشی هوشمند داشته باشند. شاید آنجا هم همه نداشته باشند. خواهش می کنم واقعیت های جامعه را درک کنند. واقعیت های جامعه نمی گذارد درس و دانش و کار و رفت و آمد و غیره  را تعطیل کنیم. تمام دانش اموزان افغانستانی با حکم مقام معظم رهبری حق تخصیل دارند. بنده خودم مشاهده کردم که یک کارگر افغانستانی دنبال یک گوشی هوشمند خیلی  ارزان می گشت. می خواست با یک میلیون تومان تحصیل بچه خود را ممکن کند. آیا می تواند تهیه کند؟ آیا این بچه حق درس خواندن ندارد؟ باز خواهش می کنم همه افراد و واقعیت جامعه را درک کنند.

حریرچی بیان کرد: خوزستان پیک دیرهنگام داشت و به این دلیل روند ابتلا صعودی است. البته به شیوع متوسط نزدیک می شود.

 وی در خصوص بازگشائی دانشگاه ها، گفت: دانشگاه ها بر اساس پروتکل هایی که سیستم مرکزی اعلام کرده است تصمیم گیری می کنند. ما تا 24 ماه آینده مشکل خواهیم داشت. تعطیلی دانشجوی پزشکی سیستم را معیوب می کند؛ اگر امروز دانشگاه های علوم پزشکی را تعطیل کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: هم اکنون ما، با روندهای صعودی کم رمق مواجه هستیم. این صعودها نهایتا 5 روز طول می کشند. نمودار پر شیبی ندارند. اگر لازم به اقدامی باشد استاندارها اجرا خواهند کرد. ما رنگ سبز را هم برای برخی شهرها (با عنوان پاک ) تعریف کرده ایم که بزودی به دستور کار اضافه می‌کنیم.

حریرچی، گفت: ویروس ها در طولانی مدت، با انتقال از فردی به فرد دیگر ضعیف می شوند. اما این تضعیف اندک است. مثلا ایدز در چند دهه خود تضعیف شده است. سارس که خواهرخوانده کرونا است، در کمتر از یک سال تضعیف شد و رفت. اما سرخک صد ها سال است  که ویژگی های خود را حفظ کرده است.

وی در پایان اشاره کرد: بیماران در صورت مشکلات مالی با بیمارستان ها، به مددکاری بیمارستان مراجعه کنند. اگر مشکلاتشان حل نشد با سامانه 190 ما تماس بگیرند و بنا به دستور وزیر بهداشت، مشکلات آنها رفع خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز