خبرگزاری کار ایران

انجام آزمایشات بالینی طب سنتی در درمان کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۲۷۷

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از انجام آزمایشات بالینی طب سنتی در درمان کرونا در چند مرکز درمانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شمس اردکانی، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و حسین رضایی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد به سوالاتی پیرامون بیماری کرونا پاسخ دادند.

اردکانی در خصوص استفاده چینی‌ها از طب سنتی در درمان کرونا گفت: در ارتباط ویدیو کنفرانسی که با متخصصان طب سنتی چین داشتیم آنها تاکید داشتند که 90 درصد بیماران از طریق طب سنتی بهبود یافته‌اند و ما به همین دلیل از وزیر بهداشت درخواست کردیم که از ظرفیت طب سنتی در روند بهبود مبتلایان به کرونا استفاده شود که تحقیقاتی در این زمینه در برخی از دانشگاهها در حال انجام است و پس از دریافت کد اخلاق نتایج آن در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: توانایی‌های دیگری در کشور ما وجود دارد و آن بحث سبک زندگی است که می‌تواند در این شرایط بسیار خاص و ویژه موثر واقع شود که در فرصت مناسب تری توضیح داده خواهد شد و می‌تواند بسیار بر روند بهبود مبتلایان موثر باشد.

اردکانی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی می تواند به درمان بیماری کرونا کمک کند، گفت: بلاشک طب سنتی ایران می‌تواند در کنار طب کلاسیک در درمان کرونا موثر باشد و دارویی با اخذ کد اخلاق در حال آزمایشات بالینی است که تا حالا نتایج خوبی داشته، مرجع هرگونه اظهارنظر در مورد درمان و دارو وزارت بهداشت است و هرگونه اظهار نظر در فضای مجازی مورد تایید نیست و منتظر نتایج آزمایشگاهی بالینی بر روی داروهای سنتی هستیم که این موضوع توسط سخنگوی وزارت بهداشت و از طریق وزارت بهداشت در آینده اعلام خواهد شد.

او ادامه داد: استفاده از طب سنتی در برخی بیمارستان ها شروع شده و امیدواریم به زودی نتیجه آن قابل ارائه برای همکاران ما باشد.

 اردکانی در خصوص اقداماتی که به آتش کشیده شدن کتاب علم پزشکی منجر شد، گفت:  اقدام اخیری که نابخردانه منجر به آتش زدن یک کتاب علمی شد توجیه نداشت و کار بسیار غیرمنطقی بود  و هیچوقت در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی این اتفاق سابقه نداشت. این مردم هستند که می توانند تشخیص دهند مرجع ترویج دارویی با وجود دانشگاه ها و مراکز غنی طب سنتی، از نظر هیچکس پسندیده نست و طب سنتی مکتبی با مبانی مشخص است و باید رسانه ها کمک کنند که این طب اصیل و کاربردی توسط کسانی که اعتماد مردم را سلب می کنند به عنوان مدعیان جامعه معرفی نشوند.

اردکانی ادامه داد: آنچه بسیار مهم است و باید به آن توجه شود با توجه به سوال هایی که در جامعه درخصوص طب سنتی وجود دارد باید گفت انجام هر کاری در این زمینه باید با محوز وزارت بهداشت باشد، چرا که عدم وحدت رویه سردگمی به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه باورها را باید به این سمت برد که با خواب به موقع و تغذیه باید سیستم ایمنی بدن را بالا برد، گفت: باید از غذاهایی استفاده کرد که هضم راحت تر دارند. اما متاسفانه در فضای مجازی می بینیم که هرکسی دارویی را تجویز می کند که جز به دردسر انداختن مردم ثمری ندارد. بعلاوه آرامش مردم  نیز باید در این شرایط حفظ شود.

اردکان با اشاره به عملکرد ایران در زمینه طب سنتی در مقایسه با سایر کشورها گفت: عملکرد ما از کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه بسیار بهتر بوده است و آنها نتواستند مدیریت ما را داشته باشند و طب سنتی در کنار طب نوین می توانند توفیقاتی داشته باشد و امیدوارم بعد از اتمام شیوع کرونا شاهد استفاده از طب سنتی در کنار طب نوین باشیم و مردم بتوانند از آن بهره مند شوند.

شمس اردکانی، مشاور وزیر بهداشت درخصوص تعداد فارغ التحصیلان طب سنتی در کشور گفت: در حال حاضر ۴۰۰ فارغ التحصیل از دانشکده‌های طب سنتی داریم.

 او درخصوص پروتکل هایی که برای طب سنتی در درمان کرونا درنظر گرفته شده گفت: از طرف انجمن‌های علمی طب سنتی و دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت، پروتکل‌هایی تهیه شده که روی سایت وزارت بهداشت وجود دارد، با توجه به اینکه کسی تجربه‌ای برای ویروس کرونا نداشت، با این حال ما دستورالعمل‌هایی برای آن در فاصله زمانی کوتاه ارائه کردیم.

در ادامه رضایی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که در طب ایرانی آیا به نتایجی رسیده است که قابل ارائه به جهان باشد، گفت: درمورد چینی ها که بیشترین تجربه و سابقه را در این مدت کسب کردند، از نظر تجربی در هیچ جای دنیا داروی گیاهی و یا سنتی را نمی توان مستقلا و در مقایسه با درمانی که از قبل وجود داشته استفاده کرد.چینی ها می گویند در ابتدا 40 تا 50 درصد مجاز بودند در کنار درمان رایج از درمان سنتی استفاده کنند که به تدریج به بیش از 90 درصد بیماران رسید و اعلام کردند در نتایج استفاده از طب سنتی کمترین میزان مرگ و میر را داشتند. بنابراین هیچ کس در دنیا ادعا ندارد که درمان گیاهی جداگانه اثر داشته  است و جدای از درمان شیمیایی می توانند از آن استفاده کند.

 او همچنین در خصوص مساله مقاومت بدنی مصرف کنندگان موادمخدر به کرونا گفت: هیچ شواهد علمی که نشان دهد افراد با هر نوع اعتیادی ابتلای کمتری دارند و یا بهبودی بهتری دارند، وجود ندارد

وی در خصوص اظهارات برخی برای فروش آنلاین داروهای گیاهی در فضای مجازی گفت: فروش دارو به شکل آنلاین غیرمجاز است، مگر داروخانه های آنلاین که به صورت رسمی اجازه یافتند داروها را در دسترس مردم قرار دهند. اگر دارویی از طریق فروشنده های مجازی به فروش برسد غیرمجاز است.

رضایی زاده ادامه داد: از ابتدای شروع بیماری تاکنون در فضای مجازی ادعاهای زیادی مطرح شده است. افرادی که خود به خود درمان می‌شوند شامل حجم زیادی از جامعه است و وقتی می‌توان در مورد یک دارو ادعای درمان کرد که در کارآزمایی بالینی بتوانیم بیماران را با هم مقایسه کنیم. تا زمانی که این مقایسه اتفاق نیفتد، بر اساس گزارش موردی نمی‌توان ادعاهای مختلف را از نظر علمی تایید کرد یا به همه مردم تسری داد. افرادی که در زمینه طب سنتی کار می‌کنند به جای صرف انرژی در فضای مجازی برای تبلیغات، باید انرژی خود را صرف مطالعات در مراکز علمی کنند و اثربخشی‌ها را نشان بدهند.

او ادامه داد: مواردی که تاکنون گفته شده قابل تایید نیست و آنچه مورد تایید دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت است، راهنمای بالینی خودمراقبتی است که در تعامل با طب رایج بوده و منتشر شده است.

رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی درباره توسعه طب ایرانی گفت: مهم‌ترین اقدام ما توسعه طب ایرانی است. در اوایل انقلاب افرادی که پروانه داروسازی داشته باشند تعدادشان کم بود و به تدریج داروساز تربیت شد. در حوزه دندان پزشکی نیز افرادی به عنوان کمک دندان پزشک کار می‌کردند که متخصص نبودند و به مرور دندان پزشکان تربیت شده و در طول زمان جایگزین شدند. این کار با توسعه طب ایرانی در دانشگاه‌ها و زیر نظر وزارت بهداشت به عنوان یک اقدام اصیل در حال انجام است.

او ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته این اتفاق افتاده که طب فراگیر از همه ظرفیت‌ها به شرط ایمنی و اثربخشی در کنار پزشکی رایج استفاده کند. همه این موارد جزیی از جریان پزشکی است که در کنار هم به مردم خدمت می‌کنند. تاکید طب سنتی بر سبک زندگی سالم است تا مردم کمتر بیمار شوند. در مورد کرونا هم می‌توان گفت که اگر همه ما از جنبه مثبت نگاه کنیم، در حال انجام تمرین برای رعایت اصول بهداشتی هستیم.

رضایی زاده درباره حضور متخصصان طب ایرانی در بیمارستان ‌ها برای درمان بیماری کرونا گفت: در وزارت بهداشت دو فراخوان برای ایده‌های پژوهشی و حضور همکاران مطرح شد و تاکنون تعداد زیادی از همکاران ما از ابتدای شروع بیماری در قم در کنار سایر پزشکان مشغول درمان بیماران هستند. حتی در میان همکاران طب ایرانی برخی به بیماری مبتلا شدند. متخصصان طب ایرانی در چند بیمارستان حضور دارند و مداخلات غیردارویی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند و حضور آنها در حال حاضر پر رنگ است، البته که تعداد متخصصان طب ایرانی در مجموع کم است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر حجامت در درمان کرونا گفت: هیچ گونه شواهد بالینی در خصوص تاثیر حجامت در زمینه درمان کرونا وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص استفاده از زنجبیل درباره درمان و پیشگیری از کرونا گفت: درباره زنجبیل هم چینی‌ها معتقد بودند که مقدار کم آن برای گوارش مفید است و ارتباطی به درمان کرونا ندارد. این قبیل توصیه‌ها غلط است و عمومی کردن آن در بین مردم صحیح نیست.

شمس اردکانی، مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد رسانه‌ها با مدعیان طب سنتی و اسلامی اظهار داشت: وزارت بهداشت برای مهار کرونا تمام قد ایستاده و در این زمینه توفیق خوبی داشته‌ایم. از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم وارد میدان شوند و کسانی که مجوزی از طرف وزارت بهداشت برای فعالیت طب سنتی ندارند دور شوند. در حالی که در هیچ جای دنیا حرف قابل اتکا برای درمان کرونا گفته نشده، عده‌ای در فضای مجازی راه‌های درمانی برای کرونا مطرح می‌کنند. طب سنتی یک مولفه بسیار مهم و فرهنگی و تمدنی است که از نسل‌های دور به ما رسیده و به نسل‌های بعد منتقل می‌شود و باید از این نوع دور نگه داشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز