خبرگزاری کار ایران

ویروس کرونا را نمی‌توان با دولت نیم‌بند، گفتار درمانی و مدیریت آمار شکست داد

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۸۱۲

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت:در طول سالها تحریم و ناکارامدی سیاستمداران ، نه حاکمیت و نه دولت بلکه این مردم بوده اند که بار سنگین اقتصاد مقاومتی و تبعات سوء مدیریت و ناکارامدی ها را بدوش کشیده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور دویست و هفتمین جلسه شورا گفت: شیوع جهانی ویروس کرونا به بحران و معضلی خطرناک برای زیست بشر تبدیل شده است.معضلی که کارامدی نظام های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع و حتی مناسبات بین المللی را به چالش کشیده است.

او ادامه داد: در حالیکه قدرتمندترین اقتصادهای جهان با میلیاردها ذخیره ارزی و پشتیبانی های بین المللی و دسترسی به پیشرفته ترین فناوری های علمی در مقابله با تبعات گسترش این ویروس کارامدی چندانی نداشته اند ، ملت ایران باید همزمان با تبعات سنگین سالها تحریم اقتصادی ، شیوع ویروس کرونا وتبعات جانی و مالی آن و ناکارامدی های داخلی دست و پنجه نرم کند. این نبرد عادلانه نیست.

عضو شورای شهر تهران افزود: در طول سالها تحریم و ناکارامدی سیاستمداران ، نه حاکمیت و نه دولت بلکه این مردم بوده اند که بار سنگین اقتصاد مقاومتی و تبعات سوء مدیریت و ناکارآمدی ها را بدوش کشیده اند. سفره های مردم کوچکتر و کم رنگ تر و حتی محو شده است و نابرابری های اقتصادی بیداد می کند. مردم دیگر تاب تحمل این بار سنگین را ندارند.

حق شناس با اشاره به اینکه طاقت مردم طاق شده است افزود: ویروس کرونا در پیش چشم بی درایت مسئولان وارد کشور می شود. اولین نمونه های شیوع بیماری مشاهده می شود ، اما اطلاع رسانی صورت نمی گیرد. با وجود اطلاع مسئولان از شیوع بیماری اجتماعات پر ازدحام و گسترده ، راهپیمایی و حتی انتخابات بدون ملاحظات بهداشتی برگزار می شود. قم به عنوان اولین شهر محل شیوع بیماری شناسایی می شود اما دولت جسارت و قدرت قرنطینه آن را ندارد. ویروس با سرعتی عجیب در سراسر کشور منتشر می شود.

وی ادامه داد:فرصت طلایی تعطیلات عید آغاز می شود ، اما باز هم تدبیری بسامد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس و بیماری صورت نمی گیرد.در تعطیلات نوروزی هشت میلیون ایرانی به مسافرت می روند و ویروس را به عمق دورترین مناطق کشور می برند و مسئولین از هفته دوم فروردین به فکر اعمال برخی محدودیت های تردد می افتند.تعطیلات تمام می شود و دولت اعلام می کند برای نجات اقتصادی از ۲۰ فروردین ادارات و از ۲۳ فروردین اصناف کشور با تمهیداتی فعالیت خود را آغاز کنند.البته تهرانی ها با یک هفته ارفاق وارد کار میشوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در طول این مدت در صف اول، بهترین و فداکارترین پزشکان و پرستاران و کادر درمان جانفشانی می کنند و در پیش چشم همه پر پر می شوند و مسئولان اما به گفتار درمانی و مدیریت آمار بسنده می کنند. تردیدی نیست که امروز در ایران، دولت به معنای قوه مجریه، شیری بی یال و دم و اشکم است.

حق شناس گفت: دولت، منابع ، اختیارات و قدرت اجرایی لازم را ندارد. ویروس کرونا را نمی توان با دولت نیم بند ، گفتار درمانی و مدیریت آمار شکست داد.این بارسنگین را اینبار نمی توان به دوش ملت گذاشت.این ویروس را نمی توان با پنهان کاری و نادیده انگاری و فرافکنی نابود کرد .

وی تصریح کرد:جنگ با کرونا برای ایران و ایرانیان جنگی نابرابر و تمام عیار است.اگر همه حاکمیت ، نهادهای مدنی وهمه ملت با همه توان و ظرفیت وارد میدان نشود و از کمک های کشورهای دوست و سازمان های بین المللی استفاده نشود باید منتظرفاجعه باشیم.کشمکش های بی امان و مزمن سیاسی و بین المللی و منطقه ای و داخلی که سالها همچون بختک بر سینه ملت نشسته است اگر نمی تواند تمام شود دست کم می شود فعلا به کنار گذاشته شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همه حاکمیت باید یکصدا و با همه قدرت وارد میدان شود. بازگشت به شرایط عادی یا نیمه عادی و بازگشایی و فعالیت ادارات و اصناف و حمل و نقل عمومی در شرایط اوج گیری شیوع بیماری اوج بی تدبیری و تسلیم در برابر این جنگ است و جامعه را به راهی بی بازگشت یعنی تسلیم در برابر استراتژی مصونیت گله ای می کشاند .جایی که در آن نه از تاک نشانی می ماند نه از تاک نشان.تنها راه نجات کشور انتخاب سخت ترین و مشکل ترین راه است.

حق شناس به راهکارهایی را برای حل بحران ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود:باید در اقدامی قاطع و در زمانی مشخص به هرقیمت ممکن اقدامات فوری زیر صورت گیرد.

۱- تشکیل ستاد بحران با ریاست رئیس جمهور و حمایت فرماندهی کل قوا و بهره گیری از اختیارات کامل

۲- اعلام آمار واقعی شیوع و تلفات بیماری و ضرورت اقدام ملی بدون واهمه از وحشت مردم یا زیر سوال رفتن پرستیژ در صحنه بین الملل 

۳- اعلام تعطیل عمومی و قرنطینه تا زمان ریشه کنی ویروس و بازگشت به شرایط سفید 

۴- اختصاص بودجه لازم برای کمک به اقشار و اصناف آسیب پذیر و مشاغل خرد در دوره تعطیلی و قرنطینه 

۵- اختصاص بودجه لازم برای اقدامات ضروری ریشه کنی ویروس و خرید گسترده دستگاه و کیت تشخیص و داروهای موثر و ماسک به اندازه لازم. 

۶- انجام بسیار گسترده و حتی در صورت امکان سراسری تست کرونا با استفاده از کیت و دستگاههای دقیق تشخیص کرونا 

۷- شناسایی دقیق بیماران و ناقلان و رسیدگی و درمان و ایزولاسیون (جداسازی )کامل 

۸- تکرار تست و شناسایی بیماران و ناقلان و جداسازی در چند نوبت تا زمان رسیدن به عدد صفر مبتلا در کشور 

۹- در همه ساز مان ها با اقتباس از الگوی ستاد ملی بحران کرونا ، ستادها و شوراهای بخشی با تفویض اختیارات لازم و با اعطای ماموریت به کارگروههای تخصصی بسرعت نسبت به تدوین سیاست های اجرایی متناسب با ماموریت های سازمانی در ارتباط با پیامدهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی در سناریوهای مختلف اقدام نمایند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه بیان داشت:برای موفقیت کامل در انجام این مهم ، دسترسی فوری و موثر ستاد بحران به کلیه منابع و امکانات ضرورتی اجتناب ناپذیر است. منابع صندوق ذخیره ارزی ، نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی و همه منابع بانکها باید بسیج شود. نیروهای لشگری و کشوری ، سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی باید مشارکت کامل داشته باشند.

حق شناس گفت :شوراهای شهر و شهرداری ها همه توان و امکانات مدیریت شهری را بکار گیرند و مشارکت فعال داشته باشند.این اقدامات شرط لازم برای مقابله با کرونا و نجات جان مردم و کشور است.تاخیر و تعلل در اتخاذ و اجرای این تصمیم به منزله افزایش تصاعدی هزینه های تحقق آن و حتی ورود به مسیری بی بازگشت خواهد بود که نتیجه آن تسلیم در برابر ویروس کرونا ، پذیرش استراتژی امنیت گله ای یا دسته جمعی به قیمت جان ده ها هزار هموطن و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی کشور خواهد بود.پر واضح است که درصورت انتخاب استراتژی مصونیت گله ای قرار است هفتاد درصد از هم میهنان به بیماری مبتلا شوند.

عضو شورای شهر تهران افزود:تقریب دو درصد از حدود ۶۰ میلیون جمعیت به عنوان تلفات به معنای جان باختن حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از جمعیت و تداوم چندین ماهه و حتی چند ساله بحران در کشور و فلج شدن اقتصاد کشور است.روشن است که پیکره جامعه ایران با تحمل دهها جراحت در سال ۱۳۹۸، تاب تحمل چنین ضربه مهلکی را نخواهد داشت.و نکته دیگر اینکه مدیریت شهری پایتخت باید از منابع ملی برای مقابله با بحران برخوردار شود.

وی تاکید کرد:دولت و ستاد بحران باید نگاه ویژه ای به نیازهای شهری پایتخت داشته باشد و بودجه لازم را به آن اختصاص دهد . اما تا آن زمان و حتی اگر بودجه ای از منابع ملی به شهرداری اختصاص داده نشود لازم است شهرداری تهران، بدون آنکه برای تامین منابع به شهروندان فشار بیاورد، بودجه لازم برای بسیج امکانات خود در مقابله با بحران را اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: شهرداری تهران با در اختیار داشتن دهها سوله بحران ، بیش از سیصد سرای محله و دهها فرهنگسرا و خانه فرهنگ ، دهها هزار نیروی فعال ، تجارب ذی قیمت در حوزه خدمات و سلامت و زیست شهری و ظرفیت های فعال در حوزه اجتماعی می تواند و آمادگی کامل برای خدمات موثر و جدی دارد.

وی در پایان نطق خود اظهار داشت:نکته آخر اینکه در کشاکش این بحران ،کادر درمان کارامد و فداکار کشور با حداقل های امکانات، با جانفشانی بیاد ماندنی، جانانه ماندند و برخی در کمال مظلومیت قهرمانانه جان دادند.قهرمانانی که حتما شایسته نام شهید خواهند بود.گفتار و نوشتار از توصیف این جانفشانی ها و از خود گذشتگی ها قاصر است و نامگذاری ها و تندیس ها و تقدیر ها حق مطلب را ادا نخواهد کرد. اما از صمیم قلب و در نهایت خضوع از تک تک این فرزندان ملت و خانواده های صبورشان تشکر می کنم. همچنین از سایر نهادها و سازمان های مردم نهاد بویژه شهردار و پرسنل خدوم شهرداری که بنوبه خود در انجام وظایف جاری و نیز خدمات رسانی در حوزه های اجتماعی و سلامت و پشتیبانی از مراکز درمانی در مقابله با بحران تلاش بی دریغ داشته اند ، سپاسگزاری می کنم.از خداوند یکتا تمنا دارم ملت ما را از بلای دروغ و ریا ، جهل و توهم و خودخواهی و از گزند این بحران بسلامت دارد. آمین یا رب العالمین

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز