خبرگزاری کار ایران

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا مطرح کرد:

شهرهای حاشیه پایتخت؛ کانون‌های تهدیدآمیز/ هنوز به نقطه اوج بیماری در تهران نرسیدیم/بیشتر ترددها از سوی اقشار فرودست و از سرِ اجبار است/ به برنامه‌ جدی‌تری برای اقشار آسیب‌پذیر نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۶۴۶

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران به ارائه گزارشی از وضعیت کلانشهر تهران در پی شیوع کرونا پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی  فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در شهر تهران با حضوردر دویست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران گفت: آقای هاشمی در ستاد حضور یافتند و ضمن اعلام حمایت از اقدامات ستاد با پشتیبانی بسیار خوبی که داشتند، عملا شورای شهر تهران نیز جزو کنشگرهای حمایتی  برنامه های راهبردی مقابله با ویروس کرونا در شهر تهران قرار گرفت. در این فاصله بسیاری از اعضای شورای شهر نیز با ما در تماس بودند و از ارشاد و راهنمایی های آنها بهره گرفتیم.

 او ادامه داد: مستمرا شاهد حمایت های مشارکت جویانه شهرداری تهران همانند قبل هستیم و از همه دوستان در شهرداری که به ما کمک کردند و اقدامات بسیار ارزنده و جهادی و به هنگام در سطح شهر انجام دادند. مجموعه ای از اقداماتی که در شهرداری تهران اتفاق افتاد به دلیل تبلور عینی که در سطح شهر داشت موجب رضایت شهروندان و ایجاد آرامش خاطر برای شهروندان تهرانی بود که به نوبه خودم مجددا تشکر می کنم.

زالی تصریح کرد: از عزیزانمان در بهشت زهرا که به عنوان گمنامان در این روزهای سخت در سخت ترین شرایط کمک می کنند، همچنین پاکبانان شهری تشکر و قدردانی دارم.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه تهران شهر بسیار پیچیده ای است گفت: این شهر با مختصات کاملا متفاوتی نسبت به سایر شهرهای کشور است و این موضوع در بحث راهبرد در تقابل با ویروس کرونا نیز مختصات متفاوتی را رقم می زند. البته موضوع جمعیت تهران نیز به عنوان پرجمعیت ترین شهر کشور است. همچنین چگالی و تراکم حضور افراد در تهران نیز مطرح است چرا که در بسیاری از مناطق شهری به ویژه مرکز وجنوب شهر تهران از پرتراکم ترین حضور افراد به لحاظ جغرافیایی برخوردار هستیم.

زالی همچنین به وجود شهرهای مختلف در حاشیه شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: این مناطق از نظر زیرساخت های اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز معمولا از قلت برخوردارند می توانند از کانون های تهدید آمیز شهر تهران باشند چرا که بسیاری از این مناطق حاشیه ای در زمینه زیرساخت های بهداشتی و درمانی نیز با مشکلات خاصی روبرو هستند.

او با اشاره به جمعیت شناور در تهران گفت: پیش از شیوع کرونا بالغ بر یک میلیون جمعیت شناور در تهران در رفت و آمد بودند  و معادل یک یا دو استان جمعیت شناور در تهران داریم. همچنین در تهران با جمعیت آزاد در تهران روبرو هستیم که به حدود ۵۰۰ هزار نفر می رسد.

زالی تصریح کرد: سکونتگاه های غیر رسمی در شهر تهران نیز کثیرترین آمار را به خود اختصاص می دهد. همچنین تهران میزبان ارجاعات بیماران سخت درمانی از  کشور از جمله در زمینه کووید ۱۹ است. به همین دلیل شهر تهران نیازمند اقدامات متفاوتی است.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه از روز اولش شکل گیری ستاد چند راهبرد اصلی در دستور کار ما قرار گرفت گفت: مهمترین موضوعی که در بحث اپیدمی های رو به تزاید جلب توجه می کند حفظ انسجام مجموعه حکمرانی حاکم در شهر است و به دلیل اینکه دستگاه های مختلف در شهر تهران در بحث های مدنی و اجتماعی مشارکت دارند مهمترین موضوع حفظ انسجام در کارهای بین بخشی، همگرایی و ایجاد وحدت رویه راهبردی در موضوع اپیدمی است که از همان روزهای اول به عنوان یک تاکتیک بسیار مهم در دستور قرار گرفت. 

زالی با بیان اینکه در تهران می توانیم این ادعا را بکنیم که از نظر حکمرانی در اپیدمی در یک شرایط پیوسته قرار داریم گفت: در بخشی از شهرها در ابتدای شیوع با از هم گسیختگی حکمرانی روبرو بودیم اما در تهران چنین موضوعی را ندیدیم. 

او همچنین با بیان اینکه تداخل دستگاه های مختلف و وجود دستگاه های ملی در شهر تهران رسیدن به یک انسجام بین بخشی کار بسیار سختی است گفت: دومین اقدام راهبردی در تهران این بود که توانستیم ۲۵ دستگاه ذی مدخل استانی و ملی را در روی یک میز بنشانیم و در بسیاری از مصوبات راهبرد و وحدت رویه حاصل شده است. 

زالی گفت: همچنین استفاده از ظرفیت شهر تهران مطرح بود و لازم بود در زمان شیوع این بیماری تخت های بیمارستانی در مدار قرار می گرفت و این موضوع نیازمند گسیل داشتن ظرفیت های درمانی بود. امروز در تهران بالغ بر ۱۱هزار و ۹۰۰ تخت جنرال بیمارستانی داریم که متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی هستند و با احتساب مجموع تخت ها از سایر ارگان ها در حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی داریم.

او با بیان اینکه ۸۰ درصد تخت های تخصیص یافته به مجموعه درمان در شهر تهران از ناوگان بخش های دانشگاهی است گفت: چرا که در این بخش اعضای هیات علمی و تیم های قوی تر درمانی را داریم و تمایل ما نیز همین بود که از تخت های جنرال دانشگاهی بیشتر استفاده کنیم. 

او  ضمن ارائه آماری از مجموع مرگ و میر در شهر تهران طی ۴۸ ساعت گذشته تصریح کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته مجموع مرگ و میر ما رد شهر تهران و کسانی که در مجوعه مراجعین بیمارستانی قرار گرفتند و بستری شدند ۲.۲ درصد بود و اگر به مراجعین کلی بیمارستان های تهران تقسیم ۱.۳ دهم درصد است که عدد بسیار مطلوبی در کشور است. 

زالی با بیان اینکه دو راهبرد اساسی باید در شهر تهران مورد اولویت قرار گیرد گفت: ترویج خودمراقبتی و تلاش برای عدم حضور افرادی که دارای علائم جدی در فضاهای عمومی و فضاهای درمانی می تواند یکی از راهبردهای مطلوب برای کنترل این ویروس است. همچنین فاصله گذاری اجتماعی مهمترین راهبرد عبور از این بحران است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درخصوص اینکه تا چه زمانی این ویروس ریشه کن می شود پاسخ داد: زمانی ریشه کن شدن این ویروس متناسب با مداخلات سخت گیرانه تصمیم گیران خواهد بود اینکه مداخلات کم باشد، متوسط یا سخت گیرانه باشد و سرعت عمل در کنار آن می تواند به ریشه کن کردن سریع تر این بیماری در کشور کمک کند. سرعت عمل، واکنش سریع و حجم میزان مداخلات مهمترین راهبرد تعیین بقای میزان استمرار این بیماری در شهر تهران خواهد بود. 

او ادامه داد: تاکنون میزان مداخلات در تهران متوسط بوده و نتوانستیم به هسته جامع، کارا، پویا و پیوسته تصمیمات سختگیرانه ای اعمال کنیم.برخی دلیل آن را نگرانی های اقتصادی و اجتماعی عنوان کردند اما پاسخ آن روشن است، هر چه زمان این بیماری در تهران طولانی تر شود وضعیت فعلی که در اقتصاد تاثیر زیادی دارد نیز ادامه دار خواهد شد.

زالی با بیان اینکه هنوز به نقطه اوج این بیماری در تهران نرسیده ایم تا سیر نزولی طی کند گفت: رسیدن به پیک و قله بستگی به  بازه زمانی سخت گیری های ما دارد. هر چقدر این روند ناقص تر باشد متاسفانه بازه زمانی بیماری طولانی تر می شود و مشکلات اجتماعی و اقتصادی بیشتر خواهد شد. اگر ما دو، سه هفته با سختی و سنگینی محدودیت ها را از ابتدای شیوع اعمال می کردیم شاید مدت زمان این رخداد کوتاه تر می شد.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در شهر تهران با اشاره به اینکه دغدغه مشترک همه دلسوزان حل و ریشه کن کردن این بیماری است گفت:فاصله گذاری اجتماعی در شرایطی اجرایی شد که ما شاهد افزایش مراجعه کنندگان سرپایی، افزایش بیمارانی که نیاز به بستری دارند و تقلیل ترخیص  افراد بستری شده هستیم و این نشان می دهد هنوز این ویروس در تهران کنترل نشده و شیب ابتلا فزاینده است.

زالی با تاکید بر اینکه  الگوی ابتلا به کرونا در تهران به جز تبعیت از منحنی عمومی، تکان های سینوسی در امار نیز دارد، گفت: شیب ابتلا به بیماری کرونا در تهران شاهد تکان های سینوسی است یعنی در روزهایی که حضور نامتعارف شهروندان را شاهد هستیم مانند هفته آخر اسفند ماه بازتاب آن را در اواخر هفته اول فروردین ماه مشاهده کردیم. برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت تر پس از طی چند روز خواهیم بود.

وی با اشاره به حرکت از اجرای فاصله اجتماعی به سمت فاصله اجتماعی هوشمند گفت: این تغییر مسیر باید با تامل باشد و نباید تصمیم گیری های ما با عجله و شتاب اجرایی شود چرا که ما را با بحران های جدیدتری روبرو خواهد کرد و به الحاط اقتصادی نیز مشکلات را در شهر تهران پیچیده تر می کند.

 او تاکید کرد باید با هوشمندانه و با دقت نظر در شهر تهران پیش رویم و نیازمند تحلیل آمار هستیم و با بازنگری امار مراحعین به بخش های بهداشتی و درمانی باید توجه مناسب تری را داشته باشیم. از نمایندگان شهری مشارکت بیشتر نمایندگان مردم ترهان در شورای شهر هستیم تا برنامه های ستاد منسجم تر شود. 

زالی پیش بینی کرد در یکی دو هفته آینده احتمالا با افزایش مبتلایان کرونا در تهران مواجه خواهیم بود  که بخشی از آنها در ایام نوروز به مسافرت رفتند. همچنین طی سه روز اخیر که شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده نیز طی ۵ تا ۹ روز آینده بازتاب های خود را در میزان مبتلایان نشان خواهد داد.

زالی با بیان اینکه در روزهای گذشته بیشتر ترددها به دلیل اجبار و اضطرار و توسط اقشار فرودستی است که نگران کسب و کارهای خود هستند، گفت: افرادی که نگران چک برگشتی، مشکل اجاره بها و ... هستند و باید بسته راهبردی برای این افراد پیش بینی شود. در تهران نهادهای حمایتی اقدامات خوبی انجام داده اند اما نیاز به یک برنامه جامع راهبردی جدی‌تر برای اقشار فرودست و آسیب پذیر هستیم.

او همچنین با اشاره به حضور معتادان متجاهر در سطح شهر گفت: این افراد ناقلان فعال هستند و حضورشان در سطح شهر می تواند آثار بدی در اذهان مردم تهران داشته باشد. باید مدیریت شهری فعالیت های قابل توجهی در این حوزه از جمله فعالیت گرمخانه ها، سامان سراها در این مدت داشته باشد، اما باید یک برنامه جامع راهبردی با کمک و مشورت شورای شهر برای وضعیت پیچیده فعلی تهیه و به دولت پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه کودکان کار و خیابان و زباله گرد، سالمندان نیازمند شارژهای مداوم اعتباری هستند گفت: شهرداری باید در این راه با ستاد ملی کرونا همراهی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز