خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برقراری روزانه ۴ هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی/ راه‌اندازی سامانه corona.ir برای کمک به کاهش استرس در جامعه

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۴۷۸

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور از برقراری روزانه ۴ هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی خبر داد و گفت: باتوجه به افزایش اضطراب و استرس ناشی از بیماری در جامعه، از را‌اندازی سامانه corona.ir برای ایجاد کاهش اضطراب خبر داد.

بهزاد وحیدنیا (مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره میزان تماس‌های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ گفت: همانطور که می‌دانید شرایط فعلی استرس‌ها و نگرانی‌ها درباره سلامت را در جامعه افزایش می‌دهد. تهدید سلامت جامعه نیز نگرانی‌های دیگری را در جامعه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: خطوط ۱۴۸۰ یا مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی کشور معطوف به بحث کرونا نبوده است. البته باتوجه به نیاز جامعه نیز یک خط ویژه مشاوره در خصوص کرونا نیز تعریف شده است. همچنین اخیرا یک خط مشاوره برای ارائه مشاوره روان‌شناختی به کادر درمان نیز اضافه شده است تا کادر درمان نیز بتوانند از این خدمات استفاده کنند. 

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور با بیان اینکه آموزش‌های ویژه‌ای که برای روان‌شناسان در سراسر کشور ارائه شد تا بتوانند مشکلات ناشی از اضطراب بیماری کرونا در جامعه را در خانواده‌ها مدیریت کنند، تصریح کرد: تماس‌های گرفته شده با خط مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی در این مدت افزایش پیدا کرده است و ما به‌طور متوسط روزانه برای کل تقاضاهایی که وجود دارد، حدود ۴ هزار تماس داشتیم. البته در روزهایی که اخبار بیشتری در خصوص کرونا منتشر می‌شد ما نیز با تماس‌های بیشتری در این زمینه در خط مشاوره مواجه می‌شدیم. 

وحیدنیا خاطرنشان کرد: بخشی از مشاوره‌ها نیز مربوط به مسائل خانوادگی بوده است حضور بیشتر اعضای خانواده و زوجین در کنار یکدیگر و افزایش ارتباطات و طرح مسائل که تاکنون کمتر زمانی برای پرداختن به آنها وجود داشته، باعث شده است ما شاهد افزایش تماس‌ها با سامانه مشاوره سازمان بهزیستی باشیم. البته باید بدانیم که این افزایش تماس‌ها لزوما به معنای مشکلات خانوادگی نیست و نمی‌توان تنها تعبیر بد از این تماس‌ها داشت بلکه می‌توانیم بگوییم که که مسائل مربوط به خانواده اهمیت پیدا کرده و چاره‌جویی برای بهتر شدن کیفیت زندگی با استفاده از نظرات کارشناسی افزایش پیدا کرده و باعث برقراری این تماس‌ها با سامانه مشاوره شده است. 

وی با بیان اینکه نباید از افزایش تماس‌های برقرار شده با سامانه مشاوره برداشت یک‌جانبه داشت، گفت: این تماس‌ها بیشتر در زمینه نگرانی‌های مربوط به سلامت خانواده، نشاط و سلامت خانواده، فشارهای روانی جدید که در خانواده ایجاد شده، است و همچنین مسائل آینده و اینکه کیفیت زندگی افراد ممکن است دچار چه تغییراتی شود. اختلافات و تفاوت‌هایی که در خانواده در خصوص تطبیق با شرایط ایجاد شده، بوده است همچنین سبک‌های تربیتی فرزندان، تفاوت در رعایت موارد پیشگیرانه، همچنین موضوعات مرتبط با خانواده ازجمله مواردی بوده است که باعث برقراری تماس با سامانه مشاوره ۱۴۸۰ شده است.

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور تصریح کرد: در استان‌های تهران و فارس بیشترین تماس‌ها با سامانه مشاوره برقرار شده است همچنین کمترین تماس در استان‌های سمنان و خراسان جنوبی بوده است. در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده در جامعه امن‌ترین شیوه دریافت خدمات مشاوره به صورت تلفنی است چراکه مردم با تردد کمتر می‌توانند از این طریق مشاوره دریافت کنند. همچنین در گذشته ممکن بود تنها یکی از اعضای خانواده با مشاوره تماس بگیرد اما در حال حاضر به دلیل اینکه زوجین برای تعاملات بهتر با یکدیگر به دنبال راهکار هستند، باعث می‌شود تا خانواده در کنار هم از خدمات مشاوره استفاده کنند. همانطور که گفتم نباید نسبت به قراری این تماس‌ها قضاوت یکجانبه داشت و ادعا کرد اختلافات در خانواده باعث افزایش تماس‌ها شده است البته باید بدانیم که تنش‌های اقتصادی، بیکاری و تغییراتی که ایجاد شده است به خانواده نیز منتقل شده و ممکن است به اختلافات داخل خانواده نیز دامن بزند. 

وحیدنیا خاطرنشان کرد: در گذشته مدت زمان تماس‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب بوده است اما با تغییراتی که ایجاد شده است در حال حاضر از ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات مشاوره ارائه می‌شود همچنین در روزهای تعطیل هم امکان برقراری تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰ وجود دارد. البته سامانه خود ارزیابی روان‌شناختی و سلامت نیز اخیرا به آدرس corona.ir ایجاد شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت از نرم‌افزارهای ویژه برای ارزیابی استرس، اضطراب و افسردگی استفاده کنند و افرادی که دارای سطوح شدید و خیلی شدید اضطراب و استرس هستند برای آنها توصیه‌نامه‌های رفتاری ارسال می‌شود تا از آن برای کاهش اضطراب و استرس استفاده کنند و افرادی که دارای استرس بیشتری هستند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع بیماری کرونا باعث اضطراب در جامعه شده است، گفت: قطعا شیوع بیماری باعث افزایش استرس در جامعه شده است و از همین رو ما یک کد ویژه کرونا برای ارائه خدمات بیشتر در خصوص کاهش اضطراب ایجاد کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز