خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

هند و چین ۹۰ درصد مواد اولیه داروها را در جهان تولید می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۷۸۶

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هند و چین می‌توانند ۹۰ درصد مواد اولیه داروها را به جهان بفروشند، اما تنها ۹۵ درصد کشورهای جهان امکان تولید دارو را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس ۲۰۲۰ گفت: دشمنان امروز تلاش می‌کنند با شایعه‌پراکنی و نشر اخبار کذب، یأس را در دل مردم ما ایجاد کنند اما خوشبختانه اخبار دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین صنایع آرایشی و بهداشتی هر روز با قوت منتشر می‌شود. یعنی ما توانسته‌ایم گام‌های بلند و بلندتری در همین شرایط تحریم و در شرایط خصومت شایعه‌پراکنان برداریم.

وی در ادامه گفت: آمار سال ۹۸ بسیار درخشان است. صنعت دارو از دو بخش تشکیل می‌شود؛ اول دانش تولید دارو، عملیات شیمی و تلفیق مواد است. اما بخش دیگر آن تولید مواد اولیه است. بعضا سوال می‌شود که ما داروها را تولید می‌کنیم یا مونتاژ می‌کنیم. این بیان که ما داروها را مونتاژ می‌کنیم با کم‌لطفی و بی‌لطفی همراه است. باید بگویم که هند و چین ۹۰ درصد مواد اولیه داروها را تولید می‌کنند و به تمام کشورهایی که درخواست کنند می‌فروشند اما ۹۵ درصد کشورهای جهان امکان تولید دارو را ندارند. ما جزو کشورهایی هستیم که می‌توانیم از این واردات، دارو تهیه کنیم. اینکه ایران می‌تواند این داروها را تولید کند، یعنی ما دارای صنایع پیشرفته هستیم.

شانه‌ساز افزود: تولید مواد اولیه نیز یک صنعت پیشرفته به حساب می‌آید. باید دانشی داشته باشیم که بتوانیم مواد اولیه را تهیه کنیم. این دانش در کشور وجود دارد و جزو ثروت‌های ارزشمند ایران حساب می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ۳ درصد داروی وارداتی ما ۱.۳ میلیارد دلار هزینه‌بردار است و این در حالی است که ۹۷ درصد تولید داخل ما ۷۵۰ میلیون دلار هزینه‌بردار است. وقتی ما وارد تولید مواد اولیه دارو شدیم، ۶۵ درصد نیاز کشور را تنها با ۱۳۰ میلیون دلار تهیه کردیم. توجه کنیم که کل ارزبری مواد اولیه و تولید دارو ۱۳۰ میلیون دلار شد و این پیشرفت قابل توجهی است.

وی گفت: هرچه ما به حلقه‌های اولیه تولید دارو ورود می‌کنیم، کاهش هزینه‌ها را می‌بینیم. بسیاری از موادی که لازم داریم به لطف خداوند در کشور وجود دارد. به زعم بنده در زمان بسیار نزدیک، ما به جایگاهی می‌رسیم که یک پای تولیدات داروی جهان، ایران باشد. عزم کشور امروز این است. وزارت صمت، بهداشت و معاونت تحقیقاتی رئیس جمهور در صدد هستند که به سمت این تولیدات حرکت کنیم. باید توجه کنیم که این تولیدات جوان هستند ولی تحریم‌ها، انگیزه آن را به وجود آورده است.

شانه‌ساز در پایان گفت: دارو یکی از تنگناهایی است که کشورها در جنگ با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند. لبنان در یک سال گذشته به خاطر چالش‌های به وجود آمده ضربه بزرگی از این کمبود خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز