خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح تحول سلامت با وجود حمایت‌های دولت و مجلس نتیجه‌ای جز نابسامانی نداشت

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۶۸۱

وزیر اسبق بهداشت و کاندیدای انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اگر همه نابسامانی‌های تاریخ را جمع کنیم به این حد از نابسامانی که در نظام سلامت ما وجود دارد، نمی‌توانیم ببینیم.

«محمدحسن طریقت منفرد» وزیر اسبق بهداشت و کاندیدای انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح تحول سلامت و انتقاداتی که نسبت به اجرای این طرح دارد، گفت: تمام حمایت‌های لازم را دولت و مجلس از بخش بهداشت و درمان داشتند، اما چه اتفاقی افتاد، کلی نابسامانی ایجاد شد، من معتقدم اگر همه نابسامانی‌های تاریخ را جمع کنیم به این حد از نابسامانی که در نظام سلامت ما وجود دارد، نمی‌توانیم ببینیم.

وی درباره استفاده از طب سنتی و حواشی سوزاندن کتاب علمی پزشکی توسط یک روحانی گفت: کتاب‌سوزی هیچ گاه در طول تاریخ پذیرفته نبوده و نیست، البته حدود ۲۰۰ سال پیش یک مقام معروف در اروپا کتاب قانون «بوعلی سینا» را آتش زد. کتابی که عملا مبنای طب نوین است. کتاب‌سوزی کار خوبی نیست، اما اگر ما تعصب را کنار بگذاریم و اگر تابع مافیا نباشیم، می‌بینیم که سازمان بهداشت جهانی در برنامه ۱۰ ساله‌اش از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ معتقد است، بدون استفاده از طب سنتی کشورهای باستانی بشر به سلامت مطلوب نمی‌رسد، این را ما نمی‌گوییم این را سازمان بهداشت جهانی می‌گوید.

او افزود: براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در کشورهایی که مبتکر طب نوین هستند، بعضا تا بیش از ۹۰ درصد در مراحل اولیه درمان از طب سنتی استفاده می‌شود، چراکه بررسی‌های انجام شده بیانگر آن است که طب سنتی کم عارضه‌تر، ارزان‌تر و سهل‌‌الوصول‌تر است. این حرف ما نیست دنیا اکنون در این جهت حرکت می‌کند و به شدت درحال افزایش استفاده از این خدمات است؛ چراکه طب سنتی یک پدیده کل نگر و طب نوین یک پدیده عارضه‌نگر است.

وی با اشاره به اینکه احیای طب سنتی یکی از خواسته‌های امام خمینی بود، تصریح کرد: البته باید بدانیم که آرزوی امام احیای این طب بوده است و مقام معظم رهبری نیز از سال ۵۹ به دنبال استفاده از طب سنتی هستند و در سیاست‌های ابلاغی‌شان بند مفصلی را درباره بازبینی، ترویج، گسترش و نهادینه کردن طب سنتی آورده‌اند. نهادینه کردن استفاده از طب سنتی باید با اطلاع و آموزش به مردم همراه باشد.

طریقت‌منفرد با بیان اینکه آنقدر درمان در دنیا گران شده و روز به روز هم گران‌تر می‌شود که جوامع عاقل راهی جز این ندارند که پیشگیری را در اولویت قرار دهند، گفت: بهترین پیشگیری را در فرهنگ خودمان داریم و آن هم بحث اصلاح سبک زندگی از مسیر تغذیه و رفتارهای تندرستی است.

او با اشاره به وجود برخی تخلفات در نظام سلامت و به ویژه در بخش دارو گفت: تنها با شفاف‌سازی و اجرای قانون می‌توانیم بر این مشکلات فائق آییم‌. قانون به صراحت می‌گوید که نظام بیمه باید هزینه داروهایی را بپردازد که کیفیت آنها تایید شده‌اند یا ژنریک هستند و یا تولید داخل و با مناسب‌ترین قیمت تولید شده‌اند. آقایان دارویی که در کشور تولید می‌شده است را با متوسط ۱۵ الی ۲۰ برابر قیمت وارد کرده‌اند و صنعت داخلی را به شدت متاثر کرده‌اند و برای اینکه این دارو در داروخانه فروش رود، بیمه تا ۸۰ درصد برای آن فردی که این خیانت را کرده، یارانه پرداخت کرده است.البته این موارد در مسیر قانونی بررسی شد و عده‌ای گرفتار ترازوی قضا شدند. اجرای قانون و ایجاد شفافیت تنها راه مبارزه با مافیا است، ضمن اینکه مافیای دارو و درمان جهانی است و مربوط به کشور ما نمی‌شود.

طریقت منفرد همچنین درباره طرح مسئله تجمیع بیمه‌‌ها تاکید کرد: این یک کار بسیار مسخره است. قبل از انقلاب یک فرد خودسری می‌خواست پول درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی را بگیرد و به وزارت بهداری وقت واریز کند. بیمه شدگان اعتراض کردند که ما هم مردم این مملکت هستیم و همه دارند خدمات رایگان دریافت می‌کنند، چرا به همه ایرانیان خدمات می‌دهید، اما از ما پول می‌گیرید و اگر پول می‌گیرید باید خرج خودمان کنید، در آن موقع کسی قرار نبود به خواست مردم توجه کند و کسی به حرف مردم گوش نکرد.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب و بعد از جنگ گرفتاری‌های دیگری داشتیم، اما در نهایت در سال ۶۸ مجلس تصویب کرد، پول بیمه‌شده‌ها به تامین اجتماعی بازگردد و خرج خودشان شوند و حال سوال این است که چطور شد، علیرغم سیاست‌های ابلاغی که بین تولیت، خدمات‌دهنده و پرداخت کننده تفکیک قائل شده است، به یکباره آمدند و گفتند،  پول بیمه‌شده‌ها به وزارت بهداشت برگردند.  ذینفعان باید به دنبال زندگی‌شان بروند و بگذارند مردم به حق‌شان برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز