خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور:

در زمینه درمان و یا کاهش آسیب کودکان و زنان، سهمیه و محدودیتی نخواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۸۰۵

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: خانواده پذیری و جامعه پذیری افراد معتاد سخت و در عین حال مهم است. از این رو همه مدیران حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی با همکاری هم همه فعالیت هایی که درحوزه اعتیاد درحال انجام است را آسیب شناسی کردند تا در نتیجه به یک مدل جامع رسیده و آن را معرفی کنند.

به گزارش ایلنا، وحید قبادی دانا، معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسم بازدید از مرکز اقامتی درمان و بازتوانی مادر و کودک جمعیت خیریه «تولد دوباره» که صبح امروز انجام شد، با اشاره به اینکه راه اندازی این مراکز و ادامه آن سخت و در چهار چوب عمل کردن هم سخت تراست، گفت : خانواده پذیری و جامعه پذیری افراد معتاد سخت و در عین حال مهم است. از این رو همه مدیران حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی با همکاری هم همه فعالیت هایی که درحوزه اعتیاد درحال انجام است را آسیب شناسی کردند تا در نتیجه به یک مدل جامع رسیده و آن را معرفی کنند.

وی ا دامه داد: براساس بررسی های انجام شده، مدلی که پیشنهاد شد تحت عنوان مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر استقرار درمان بود. براساس این مدل و الگو و با توجه به مبلغی که واریز شد مقرر شد تا در این طرح مسایلی همچون؛ حضور ۸ ماهه افراد دارای اعتیاد با مراحل درمانی مبتنی بر درمان پرهیز، وجود یک تیم درمانی متشکل از روانشناس، پزشک، مددکار اجتماعی، فرد دارای اعتیاد و خانواده او در تصمیم گیری، استفاده از گروه های همتا و درمان بیماریهای مزمن روانی همراه صورت گیرد.

وی در ادامه همچنین، شکل گیری خانواده درمانی و گروه درمانی، حمایت های اجتماعی و اقتصادی از خانواده ها با هدف برگشت آنها به درون خانواده و جامعه، حرفه آموزی و اشتغال را از دیگر اهداف ایجاد این مراکز ذکر کرد.

 قبادی دانا با اشاره به اینکه با همکاری معاونت مشارکت ها و معاونت پیشگیری در این زمینه و بر اساس مطالعات تطبیقی با کشور پرتغال این مدل طراحی شده است، گفت: این الگو در واقع ترکیبی از روش های درمانی بوده که پیشنهاد می کنم این مرکز جامع در استان تهران به معنای واقعی و با همه ابعاد آن بعنوان یک الگو راه اندازی شود چراکه براساس پیش بینی ها و مطالعات انجام شده در این مراکز، میزان عود در افراد مراجعه کننده به نسبت مراکز اقامتی که وجود دارد به حداقل می رسد. از طرفی خانواده پذیری و جامعه پذیری این افراد نیز افزایش پیدا می کند و مشکلات و آسیب هایی که در روش های قبلی بود کاهش می یابد.

وی افزود: البته این الگو به معنی کنار گذاشتن سایر برنامه ها نیست و برنامه ها به قوت خود انجام خواهد شد.

تقویت فعالیت درحوزه کاهش آسیب و روش های کاهش آسیب سیاست ماست

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه بیان داشت: یکی از سیاست های اصلی سازمان، تقویت فعالیت در حوزه کاهش آسیب و روش های کاهش آسیب هاست که باید شلترهای ما تمیزتر و تجهیز شوند تا شرایط مناسب تری داشته باشند.

دکتر قبادی دانا با بیان اینکه متاسفانه در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و این طرح های نو نیاز به بودجه کافی دارد، خدمات درمانی TC را بعنوان یک روش خوب معرفی کرد و گفت:  این مدل هزینه بر بوده و با سایر روش های درمانی قابل مقایسه نیست. از طرف دیگر به دلیل نقش حاکمیتی که سازمان دارد می بایست در طرح های مختلفی که در کشور وجود دارد با مشارکت سایر دستگاهها برنامه ها پوشش داده شود.

به گفته وی، شاید تبحر و تجربه سازمان بیش از اینکه در ترک اعتیاد های اجباری باشد در ترک اعتیاد های تمایلی است، چراکه بجای اینکه با مجرمین روبرو شود با بیماران روبرو بوده و تجربه خوبی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: به طور قطع وبراساس قانون، اگر کسی اعتیاد داشته باشد و برای درمان مراجعه کند بیمار تلقی شده و مجرم نیست در غیر این صورت مجرم محسوب می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: البته نواقص ومشکلاتی هم درباره سایر بندهای قانون وجود دارد. از طرفی به دلیل وضعیت اقتصادی با چالش های زیادی در این زمینه روبرو هستیم که مخلوط شدن مخاطبین ما در ماده ۱۶ با ماده ۱۵ یکی از چالش های ماست.

حمایت های لازم رابرای ایجاد اینگونه مراکز انجام خواهیم داد

وی اظهار امیدواری کرد، با ارایه تجربه این مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، شرایطی ایجاد شود که تمایل به تکثیر آن وجود داشته و مردم و NGO ها و سازمان های دولتی نیز از آن استقبال کنند. البته این مستلزم این است که اولین مراکز در استان ها به خوبی ایجاد و تمام مواردی که مدنظر بوده در آن لحاظ شود که اگر این اتفاق بیفتند قابل پایش بوده و میزان اثر بخشی آن نیز مشخص می شود در غیر این صورت نمی توان به مدل های مدنظر دست یافت.

قبادی دانا با بیان اینکه ما حمایت های لازم رابرای ایجاد اینگونه مراکز انجام خواهیم داد گفت: بحث پرداختن ویژه به گروه های در معرض آسیب از آسیب دیدهگان مثل زنان و کودکانی که دچار سومصرف مواد بوده یا در معرض آن قرار دارند چه در حوزه پیشگیرانه، درمان و یا کاهش آسیب در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، چرا که در همه حوزه ها وظیفه داریم به امور کودکان و زنان بیش از پیش بپردازیم حتی در این زمینه سهمیه و محدودیتی نخواهیم داشت و سیاست ما براساس نیاز موجود در استانهای مختلف خواهد بود.

حاشیه نشینی یکی از زمینه بروز آسیب هاست

معاون وزیر در ادامه به سفر دیروز خود به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: دراین سفر و بازید، موضوع حاشیه مطرح شد و آن اینکه خود حاشیه نشینی یکی از زمینه های بروز آسیب است و با موضوع اعتیاد در هم تنیده است که در این زمینه و با توجه به اینکه تمام حوزه های آسیب به نوعی با موضوع اعتیاد در هم تنیده هستند و با توجه به موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اعتیاد تاکید داشتند وظیفه داریم در این زمینه بیشتر کار شود.

وی خاطر نشان ساخت: امروز لازم است با توجه به بودجه و شرایط اقتصادی از ظرفیت خیرین استفاده کنیم، علاوه برآن نیاز به کار فرهنگی و اجتماعی است که خیرین باید در این زمینه نیز اقبال بیشتری داشته باشند و مشارکت آنها تنها معطوف به حوزه های سازمان نباشند.

وی  با تاکید بر اینکه ظرفیت شناسی باید انجام و اقدامات لازم صورت بگیرد گفت : گروه های مختلف خیرین تمایل های مختلف برای ورود به فعالیت های سازمان دارند که باید از ظرفیت آنها استفاده شود. اما چه بهتر مرکز جامع که قرار بود توسط دو معاونت سازمان پیشگیری و مشارکت ها راهبری شود بهانه ای شود برای ورود حرفه ای بخش مشارکتها در ارتباط با خیرینی که می خواهند در هر حوزه به شکل خاص فعالیت کنند.

به  اعتقاد دکتر قبادی دانا، اگر عملکرد همه دستگاهها در این زمینه خوب باشد خیلی از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید در حوزه آسیب های اجتماعی، تقصیر را گردن دیگران بیندازیم تصریح کرد: فقر و بیکاری نسبتهای خیلی نزدیکی با اعتیاد دارد و از طرفی اعتیاد هم تاثیر مهمی در این مسایل و حوزه ها دارد. بنابراین سازمان نیز به عنوان یکی از  بازیگران در این زمینه می تواند ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان ساخت: موضوع آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی باید در کنار موضوع افراد دارای معلولیت که پیشگیری و توانمندسازی آنها مدنظر است از اهمیت خاصی  برخوردار باشد.

استفاده از روش های علمی و تخصصی بر پایه ی دانش موجود

در ادامه این  مراسم  دکتر عباس دیلمی زاده  مدیر عامل جمعیت خیریه تولدی  دوباره نیز با اشاره  به  اینکه ، مرکز جامع درمان اعتیاد اقامتی پروین تنها مرکزی هست که به بیماران معتاد زنان باردار و مادر و کودک به صورت همزمان که دچار اختلال سوء مصرف مواد خدمات ارائه می دهد گفت: این مرکز یک دهه پایلوت یکساله طی کرده و درحال حاضر با استفاده از روش های علمی و تخصصی وبر پایه ی دانش موجود در ایران و سایر کشورها در حال اجرای برنامه درمانی وبازتوانی در حوزه اعتیاد به زنان، کودکان و زنان باردار است.

وی افزود: زنانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند مسئولیت سرپرستی و مراقبت از فرزندانشان را برعهده دارند اما محل امنی برای نگهداری از فرزندانشان در دوره درمان و بازتوانی ندارند.

فرآیند پذیرش در مرکز درمان و بازتوانی مادرو کودک به صورت داوطلبانه است

دکتر محمدبینازاده مسئول فنی مرکز جامع درمان اعتیاد اقامتی پروین نیز در این مراسم گزارش اجمالی ۶ ماهه از مرکز ارائه داد وگفت : فرآیند پذیرش در مرکز درمان و بازتوانی مادرو کودک تولد دوباره به صورت داوطلبانه است و سیاست مرکز به‌گونه‌ای است که مددجویان  را مجبور به ماندن در مرکز نمی‌کند وهر زمانی که فرد تمایل داشته باشد می‌تواند از فرآیند درمان و بازتوانی خارج شود.

وی افزود: مددجویان در این مرکزبین یک تا شش ماه با تشخیص درمانگران نگهداری می‌شوند. با وجود این‌که امکان سم‌زدایی، قطع مصرف مواد و درمان‌های نگهدارنده در این مرکز وجود دارد اما هدف اصلی این مرکز بازتوانی است.

به  گفته وی، در این مرکز به مددجویان با کمک روان‌شناس، مشاور، مددکار و گروه همتا مهارت‌های زندگی روزمره آموزش داده می‌شود و شرایط ورود آنها به جامعه فراهم می‌شود.

دراین مراسم دکتر مجیدرضازاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، دکتر فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور، دکتر منتظر شبر مشاور رییس در امور اجرایی، دکتر محمد بینازاده مسئول فنی مرکز جامع درمان اعتیاد اقامتی پروین و دکترعباس دیلمی زاده مدیرعامل جمعیت خیریه «تولدی دوباره» حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز