خبرگزاری کار ایران

محسنی‌بندپی مطرح کرد:

تعیین سهم دستگاه‌ها برای رفع بوی نامطبوع تهران/ اساتید دانشگاه فراخوانده شدند

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۳۵۴

استاندار تهران با بیان اینکه از ظرفیت دانشگاه‌ها برای کاهش بوی نامطبوع بهره می‌گیریم، گفت: در بررسی‌هایی که انجام شده سهم ۳۰ درصدی برای هر یک از دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا که عصر امروز با حضور سازمان‌های مردم نهاد در استانداری تهران برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات که با آن مواجه هستیم آلودگی هواست که روز به روز ابعاد مختلف آن در حوزه سلامت مشخص می‌شود. آلودگی هوا براساس تحقیقات باعث کاهش ذخایر تخمدانی خانم‌ها می‌شود. بنابراین باید آموزش تغییر نگرش و اقدام عمل توسط دستگاه‌های دولتی را باید در برنامه خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: فضای سبز در کاهش گازهای گلخانه‌ای کوثر است. کمربند سبز که قانونگذار مصوب کرده در تثبیت و افزایش آبهای زیرزمینی می‌تواند موثر باشد.

استاندار تهران گفت: در آنالیز آلاینده ذرات معلق که مهمترین آثار سو را دارند ۶۰.۸ متعلق به متحرک‌ها است. ۲۸ درصد بنزین سوز و مابقی که شامل حدود ۳۳ درصد است به خودروهای دیزلی است. در خودروهای بنزین‌سوز نیز حدود ۱۰ درصد به موتور سیکلت‌ها تعلق دارد.

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۸ روند کاهش آلودگی هوا داریم. سال ۹۰ روزهای پاک ۷ روز بود. روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۶۴ در سال ۹۰ بوده و به تدریج کمتر شده و این نشان می‌دهد اقدامات مانند معاینه فنی نوسازی حمل‌ونقل موثر بوده و ما روند رو به جلو داشتیم اما به هر صورت تاثیرات سو هم دارد که باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: بوی نامطبوع اینطور نبود که امسال باشد و پارسال نباشد. با بررسی‌هایی که انجام شده سهم ۳۰ درصدی برای هر یک از دستگاه‌ها قرار دادند. به‌طور مثال برای مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه ۳۰ درصد، دام‌گسترها حدود ۳۵ تا ۳۶ درصد و کانال فاضلاب ۲۳ تا ۲۴ درصد تعیین شده است. سازمان محیط زیست به‌عنوان مرجع پیگیری امور تعیین شده است. همه اساتید دانشگاه برای یک کار تحقیقاتی فراخوانده شدند تا بر یک مبنای علمی کار انجام شود و این کار امروز و فردا نیست و نیاز به زمان دارد و بودجه هم در این زمینه قرار است تخصیص پیدا کند.  

استاندار تهران خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم براساس یک کار علمی به جایی برسیم که دام‌گسترها برای تصفیه پساب‌هایشان به صورت علمی اقدام کنند. همچنین  آرادکوه برای دفن بهداشتی ۶ تا ۷ هزار تن پسماند اقدام کند. درباره فاضلاب چه اقدامی را انجام دهیم که مناسب باشد و امیدواریم با این کار علمی این بوی نامطبوع را کنترل کنیم.

در ادامه محمد رستگاری گفت: ۴جلسه کارگروه شناسایی منشأ بو برگزار شده و تمام دستگاه‌های مسئول نقطه نظرات خود را بیان کرده‌اند اما هنوز به قطعیت نرسید‌ایم.

وی ادامه داد: فرضیه هایی وجود دارد اما رد شده‌اند. در جلسه گذشته مقرر شد تا از ۶ دانشگاه پروپوزال دریافت کرده و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کنیم. همچنین دستگاههای سنجش برای شهرداری خریداری شده است یک دستگاه هواشناسی نیز در مرکز آرادکوه نصب شده است.

وی ادامه داد: به هر حال چیزی که مشخص است این است که وقتی جهت باد جنوب به شمال باشد با این معضل مواجه هستیم و این نشان می‌دهد کانون بو در جنوب تهران است اما چون در همه فرضیه ها قطعیت وجود دارد سعی می کنیم تا تیم کارشناسی پاسخ دهد.

در ادامه مرتضی عاقل‌منش معاون برنامه‌ریزی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران درباره آخرین وضعیت پارک جنگلی چیتگر و بدهکاری شهرداری به سازمان آب توضیح داد: حقابه پارک جنگلی چیتگر باید از سازمان آب تامین می‌شد اما طی دو سال گذشته به دلیل بدهکاری شهرداری جلوی این حقابه گرفته شد.

عاقل منش افزود: در شهریورماه امسال با تفاهمنامه‌ای که به امضا رسید این مشکل برطرف شد. در حال حاضر عملیات احیا درختان درحال انجام است و امیدواریم در سال آینده چهره سرسبزی از این منطقه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این‌که می‌گویند مساحت پارک چیتگر حدود ۴۰۰ هکتار کاهش یافته چندان درست نیست. البته باید بررسی‌های بیشتری انجام داد.

عاقل‌منش در پایان گفت: در سال جاری ۱۲۰۰ هکتار از اراضی پهنه‌های شمالی و شرقی تهران در مناطق‌ ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱ و ۴ تحت عملیات جنگل‌کاری و عملیات سبز قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز