خبرگزاری کار ایران

سعید نمکی مطرح کرد:

مردمی‌بودن هنر را نباید با عوام‌گرایی اشتباه گرفت/ هنر باید کنار مردم و با زبان مردم باشد

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۷۶۴

وزیر بهداشت گفت: هنر باید آیینه تمام‌نمای زمان خود و برای مردم، کنار مردم و با زبان مردم باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت بهداشت، سعید نمکی امروز چهارشنبه در اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ در پردیس تئاتر تهران افزود: من زمان دانشجویی، اولین کتاب شعرم را چاپ کردم و اولین کارهای تئاتر را نیز در این دوره تجربه کردم و به‌دلیل تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بزرگان موسیقی ایران از جمله مرحوم کسایی، شهناز و شاگردان مرحوم طاهرزاده و تاج‌اصفهانی آشنا شدم.

وی خطاب به دانشجویان گفت: قدر دوران دانشجویی که ایام بسیار مهمی است را به خوبی بدانید. اگر در این ایام آموختید لطافت، ظرافت و هنر را با علم‌پزشکی بیآمیزید، از افراد ماندگار در تاریخ کشور خواهید شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: هنر برای ماندگاری نباید دور از لطافت باشد و زمختی جزیی از هنر نیست و اگر گذشته هنرمندان ماندگار کشور را مطالعه کنید، مشاهده می‌کنید که افرادی ماندگار و جاودانه شدند که با لطافت سخن گفتند. بنابراین هنر زبان گفتمان زیبایی‌ها است و اگر زمختی با هنر آمیخته شد، هرگز لطافت نخواهد داشت.

نمکی بیان‌کرد: برخی افراد زبان مردمی بودن هنر را با عوام‌گرایی اشتباه می‌گیرند. به‌عنوان نمونه حافظ به‌گونه‌ای سخن گفته که هم برای ظریف‌اندیش‌ترین دانشمندان تاریخ، زبان گفت‌وگو و گفتمان است و هم برای کوچه و بازار و می‌بینیم که کنار قرآن در طاقچه‌های خانه‌ها، دیوان حافظ قرار گرفته است. سعدی نیز می‌فرماید «اقوام روزگار به اخلاق زنده اند/قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است». بنابراین هنری که دور از اخلاق باشد، ماندگار و جاودانه نیست.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر زمان وصل‌شدن اینترنت گفت: امروز در هیات دولت، بنده پیشنهاد شما مبنی بر وصل‌شدن اینترنت را مطرح کردم و قرار شد در اسرع وقت اجرایی شود.

نیازمند تربیت حکیم در کشور هستیم

سیما سادات‌لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: در دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ،  ۴۴ هزار اثر از ۱۰۳ کشور دنیا پذیرفته شده و داوران و مسئولان بخش های مختلف جشنواره، از نخبگان هنری کشور هستند. جشنواره سیمرغ امسال با شعار «سالم زیستن، هنر است»  و با حضور ۱۵۵۰ دانشجو در ۵ بخش فیلم، موسیقی، تئاتر، ادبی و هنرهای تجسمی و در دو بخش آزاد و فرهنگ سلامت برگزار شد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای فرهنگ ایرانی، تربیت انسان های چندبعدی است و بزرگانی مانند بوعلی سینا، عمر خیام و زکریای رازی نمونه های اعلایی از این انسان ها هستند. بوعلی سینا علاوه بر پزشکی، در حوزه فلسفه و منطق، شعر، موسیقی و نجوم نیز حکیم بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: سم جامعه، تک بعدی بودن انسان های آن است بنابراین نیازمند تربیت حکیم در کشور هستیم. هنرمندان بهتر درد جامعه را می فهمند و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی می توانند به سلامت جسم و روح جامعه کمک زیادی کنند.

لاری اظهار داشت: امسال در دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، بخش مشاعره با حضور بیش از ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی برگزار و کتاب جشنواره شامل آثار افراد برتر نیز چاپ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز