خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

شیوع بیماری سالک در روستاهای اطراف تهران/ حدود ۶ میلیون نفر هنوز دز اول واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۵۶۹

رییس مرکز مدیریت بیماری علی واگیر وزارت بهداشت از شیوع بیماری سالک در روستاهای اطراف تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدمهدی گویا»، رییس مرکز مدیریت بیماری علی واگیر وزارت بهداشت در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، درارتباط با اخباری مبنی بر شیوع سالک در تهران و شهرهای اطراف آن گفت: هماهنگی‌های لازم با استانداری تهران و فرمانداران شهر برای کنترل این بیماری صورت گرفته است. کاری که باید انجام شود اقدامات بهداشتی در سطح محیط است. این اقدامات حرکت‌های چندبخشی هستند. کنترل حیوانات ولگرد، ماندآب ها، جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌ها اهمیت زیادی دارد و هرکدام می‌تواند زمینه انتشار سالک باشد. 

او افزود: نکته بسیار مهم این است که این اقدامات اگر هماهنگ با هم در زمان مناسب صورت نگیرد، بیماری گسترش پیدا می‌کند. ما با بیماری مواجه هستیم که کنترل آن به سادگی نیست و گاهی باید سال‌ها طول بکشد که بیماری کنترل شود. تقاضای من این است که مردم با مسئولان همکاری و توصیه‌های آن‌ها را رعایت کنند و رعایت بهداشت محیط منازل و اطراف منازل را جدی بگیرند. این بیماری عمدتا در مناطق روستایی تهران مشاهده شده است و اگر اقدامات لازم را انجام دهیم می‌توانیم آن را کنترل کنیم. 

او افزود: اقدامات کنترل حشرات را تشدید کرده ایم. فرد مبتلا باید یک ماه تحت مراقبت باشد و دارو دریافت کند و بعد از درمان نیز باید تحت مراقبت باشد و زخمش را کنترل کند. کار ساده برای پیش گیری از این بیماری پوشاندن زخم فرد مبتلاست. خوشحالم که استانداری تهران از مساله کنترل این بیماری استقبال کرده و نیروهایش را بسیج کرده است و درحال اقدامات کنترلی هستند. 

گویا درارتباط با اقدامات برای مقابله با کرونا و سویه اومیکرون گفت: با افزایش پوشش واکسیناسیون شاهد این هستیم موارد کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر ما با سویه جدیدی روبه رو هستیم که قابلیت انتقال نگران کننده‌ای دارد، زیرا می‌تواند در زمان کوتاهی جمعیت زیادی را مبتلا و مراجعات بیمارستان‌ها و بستری‌ها را بالا ببرد. باید بسیار دقیق با این پدیده برخورد شود. ممکن است الان شدت بیماری‌زایی این بیماری کم باشد و ممکن است در آینده شدت بیماری‌زایی آن افزایش پیدا کند. این بیماری کماکان هنوز درمان قطعی ندارد. داروهای اختصاصی آن هم در حد تحقیقاتی هستند. دو چیز برای کنترل این سویه بیشتر باقی نمی‌ماند، یک بالا بردن پوشش واکسیناسیون که هنوز ما را راضی نکرده است و دیگری پروتکل‌های بهداشتی در سطح فردی و اجتماعی که باید رعایت شوند. 

گویا درپاسخ به این سوال که آیا واکسن سینوفارم برای دز سوم و مقابله با اومیکرون موثر است، گفت: مرجع علمی که درباره نوع واکسن تصمیم می‌گیرد، کمیته ملی واکسن است و این کمیته از اساتید برجسته‌ای تشکیل شده است.

او در ارتباط با تشخیص سویه امیکرون در کشور گفت: برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم اما تشخیص آن به این صورت نیست که هر کس دلش خواست برای اومیکرون تست دهد. تست تشخیص امیکرون دستورالعملی دارد و دانشگاه‌ها براساس آن عمل می‌کنند. البته به اندازه کافی کیت تشخیصی اومیکرون درکشور نداریم. امیدواریم ظرف روزهای آینده بیشتر در دسترس ما باشد. استفاده از تست اومیکرون شرایط خاصی دارد که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و اینگونه نیست که هرکس بخواهد تست دهد. 

او درارتباط با آخرین وضعیت تصمیم گیری درباره واکسیناسیون دز سوم افزود: وضعیت واکسیناسیون زیر ۱۲ سال در کمیته علمی واکسن و کمیته علمی کشوری کرونا مورد بررسی علمی دقیق قرار گرفته و نظرشان بر این مساله بود که این واکسیناسیون صورت بگیرد. ستاد مقابله با کرونا این تصمیم کمیته را دریافت کرده است، ستاد کرونا مستندات بیشتری را از کمیته ملی واکسن و کمیته علمی خواسته که تصمیم نهایی را بگیرد. درحال تهیه پاسخ‌های ستاد ملی هستیم و امیدواریم پاسخ‌های ما قانع کننده بوده و دراین باره در ستاد کرونا تصمیم گیری نهایی انجام شود. 

گویا در ادامه گفت: کسانی که دوز دوم را دریافت کرده باشند، سطح ایمنی‌شان بعد از مدتی کاهش پیدا خواهد کرد و حتما باید نوبت بعدی را دریافت کنند. بسته به نوع واکسن زمان دز سوم متفاوت خواهد بود که مامورین بهداشتی در این زمینه مراجعه کنندگان را راهنمایی می‌کنند. مردم از واکسیناسیون نوبت سوم استقبال کنند. ما هنوز چیزی حدود پنج یا شش میلیون نفر داریم که هنوز حتی نوبت اول را هم دریافت نکرده اند. برای دز سوم درست است که زمان داریم اما پوشش نوبت سوم هنوز کامل نشده و هنوز برخی زمان دز سومشان فرا نرسیده است. از مردم می‌خواهیم زمان را از دست ندهند. با تزریق دز سوم به مراتب شانس عفونت کاهش پیدا می‌کند و مراجعه به مراکز درمان و بستری با دریافت آن بسیار کمتر خواهد بود. 

او افزود: چیزی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند وزارت بهداشت برای اعتمادسازی اهمیت ویژه‌ای قائل است. اگر مشکلات دیگری هم وجود دارد با تعامل مردم می‌توانیم آن را حل کنیم. 

گویا درپاسخ به این سوال که آیا تاکنون موارد مرگ ناشی از اومیکرون ثبت شده است یا خیر، گفت: ما تا به حال مرگ ناشی از اومیکرون نداشته ایم. موارد مرگ اومیکرون حتی در کشورهای دارای ابتلای بالا به امیکرون هم بسیار نادر و کم بوده است. 

او درارتباط با اقدامات بهداشتی انجام شده از سوی وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در مدارس گفت: وزارت بهداشت و آموزش و پروش پروتکل‌هایی تهیه کرده‌اند و کلیه مدارس براساس این دستورالعمل عمل می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز