خبرگزاری کار ایران

۴۲ دهنه غار در استان همدان شناسایی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۸۹۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: در استان همدان از ۴۲ دهنه غار شناسایی شده بالغ بر ۱۰ دهنه غار در مناطق حفاظت شده شرا، ملوسان، لشگردر و خانگرمز واقع شده است و طرح مطالعاتی جامع غارهای استان همدان در حال تدوین است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، «محسن جعفری نژاد»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان به مناسبت ۲ مهر ماه، روز غار پاک گفت: به استناد ماده ۹ آئین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور، مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و تابع قوانین و ضوابط حاکم بر این مناطق می‌باشد و در خارج از این مناطق برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. 

جعفری نژاد ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که در مورد غارها مغفول مانده، عدم انجام ارزش گذاری محیط زیستی این بوم سازگان ارزشمند است. افزون بر این، غارها می‌توانند به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری برای کشورها در صنعت توریسم، نقش قابل توجهی در درآمدزایی ایفا کنند. 

وی بیان کرد: رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای حفاظتی و محیط زیستی، شرط اصلی بهره برداری پایدار از منابع ارزشمندغارها است زیرا غارها، جزو ذخایر طبیعی هر کشوری محسوب می‌شوند و باید مورد حفاظت قرار گیرند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: از مهمترین غارهای بکر استان می‌توان به غار سراب اشاره نمود که در فهرست ثبت اثر طبیعی ملی کشور دارد. 

وی تاکید کرد: لازم است تمام تلاش مسوولان امر به این موضوع معطوف شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های اکولوژیکی کشور، با برنامه ریزی علمی و دقیق بهره برداری خردمندانه کنیم. 

وی اظهار کرد: از این رو به منظور شناسایی غارهای مکشوفه و تهیه بانک اطلاعاتی جامع غارهای استان و دستیابی به یافته‌ها و شناخت گونه‌های غارزی و منابع زیستی و دیرینه‌شناسی آن‌ها، نیازمند همکاری تیم‌های متخصص گروه‌های کوهنوردی، زمین‌شناسی و… هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی، اعتباری برای طرح مطالعه جامع غارهای استان به تصویب رسیده است که با تخصیص اعتبار مورد نظر در سال جاری، مشاور ذیصلاح انتخاب و کار مطالعاتی آغاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز