خبرگزاری کار ایران

۱۳ دهنه غار در استان اردبیل شناسنامه دار شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۸۹۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به شعار امسال روز غار پاک با عنوان اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها اظهار داشت: شناسایی دقیق و درجه بندی غارهای استان نیازمند انجام مطالعات بیشتر از لحاظ جنبه‌های مختلف زمین شناختی، زیست شناختی، فرهنگی و گردشگری است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ،با اشاره به شعار امسال روز غار پاک با عنوان اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها اظهار داشت: شناسایی دقیق و درجه بندی غارهای استان نیازمند انجام مطالعات بیشتر از لحاظ جنبه‌های مختلف زمین شناختی، زیست شناختی، فرهنگی و گردشگری است.

شهند افزود: تاکنون ۶۵ دهنه غار توسط این اداره کل شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با تاکید بر اهمیت غارها بیان داشت: بیشتر غارهای طبیعی استان در منطقه خلخال قرار دارد و در اطراف کوه سبلان نیز غارهای ساخته دست بشر دیده می شود.

شهند از غار یخکان به عنوان منحصربه‌فرد ترین غار استان نام برده و افزود: این غار که در شهرستان خلخال قرار دارد  با عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است و در زمان گرمای هوا داخل غار یخ می بندد و برعکس زمانی که هوای بیرون از غار سرد می شود، یخ ها شروع به آب شدن می کنند.

شایان ذکر است روز دوم مهرماه مصادف با روز غار پاک بوده و همه ساله این روز با برگزاری برنامه هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گرامی داشته می شود.

 از جمله غارهای استان می توان به غارهای کنزق، ورگه سران و ویند کلخوران در سرعین، بوینی یوغون در نیر، بنه لر، داشکسن و قره قیه در مشگین شهر، هواشناق در کوثر، هفت خانه(یدی دام)، ازنو، درو و کلور در خلخال اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز