خبرگزاری کار ایران

کسب رتبه اول محققان پرستاری دانشگاه کرمانشاه در پژوهش بررسی افزایش استرس پس از کووید۱۹

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۳۱۶

محققان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رتبه اول کشوری در فراخوان بهترین های پژوهش در حوزه کووید ۱۹ را کسب کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، «علی اکبر ویسی» عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: در پی فراخوان وزارت بهداشت، کمیته‌ای توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای معرفی بهترین پژوهش های مرتبط با کووید ۱۹ تشکیل شد و در این کمیته به موضوعاتی برای تحقیق درباره بیماری کرونا اشاره شد. 

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در این فراخوان دانشکده پرستاری کرمانشاه موضوع افزایش استرس و اضطراب در بین مردم از آغاز بحران کرونا را انتخاب کرد. اضطراب یکی از احساسات عاطفی انسان است که اگر این احساس شدت یابد ممکن است به نتایج نامطلوبی منجر شود و ازاوایل کرونا. شاهد افزایش استرس در بین مردم و پرستاران بوده ایم .

وی درباره انتخاب موضوع افزایش استرس و اضطراب در بین مردم در آغاز بحران کرونا گفت: علت اصلی انتخاب این موضوع تاثیر گذاشتن بیماری کرونا بر سلامت روان جامعه است، بنابراین نظارت بر سلامت روان یکی از اولویت‌های مهم جامعه است. 

ویسی افزود: در این مقاله شیوع استرس در افراد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و مشخص شد، کرونا نه تنها سبب نگرانی هایی در ارتباط با سلامت جسمی شده بلکه باعث بیماری های روانشناختی نیز شده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: دراین مقاله؛ مطالب و مقالات دیگر کشورها نیز در مورد افزایش استرس و اضطراب در آغاز بحران کرونا مورد برسی قرار گرفت و در آنالیزی از این تحقیقات مشخص شد؛ که تاثیر روانی کرونا در جوامع مختلف، متفاوت است.

وی ادامه داد: با همکاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همراه با دانشجویان پرستاری حدود دو ماه به برسی و آنالیز مقاله های چاپ شده در جهان با موضوع استرس و اضطراب در کووید ۱۹ پرداخته شد و طی نتایج به دست آمده مشخص شد همه دنیا درگیر اضطراب و استرس ناشی از کرونا هستند.

این محقق گفت: نتایج این تحقیق ها نشان داد که  در بیماران مبتلا به کرونا، شیوع استرس ۲۹.۶ درصد، اضطراب 31.9 درصد و افسردگی 33.7 درصد است.

ویسی افزود: این آمارها نشان می دهد، کرونا علاوه بر مشکلات جسمی دارای تبعات روحی و روانی کوتاه مدت و بلند مدت در مردم است و باید علاوه بر سلامت جسمی به سلامت روان نیز توجه بیشتری شود.

وی درباره اهمیت این مقاله بیان کرد: مقاله افزایش استرس و اضطراب درمیان مردم جزو اولین مقاله‌های کشوری و پر استنادترین مقاله در استان کرمانشاه است و داری رتبه های برتر در میان دانشگاههای علوم پزشکی کرمانشاه، رتبه اول ( 48.58  امتیاز )، دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، رتبه دوم ( 41.92 امتیاز)، دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، رتبه سوم ( 34.68 امتیاز) است. 

ویسی گفت: تعداد بازدید های چشمگیر این مقاله طی یک سال گذشته، نشان دهنده اهمیت موضوعی و محتوایی آن است و این مقاله را جزو بهترین پژوهش در دوران کوید 19 معرفی می کند.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اهمیت این مقاله در سطح بین الملی و کسب رتبه برتر در کشور بیانگر این موضوع است که پرستاران در حوزه مقاله نویسی و پژوهش توانمند هستند و نیاز است بیشتر به این حوزه توجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز