خبرگزاری کار ایران

رییس بیمارستان امام خمینی درگفتگو با ایلنا:

درمان بیماران غیرکرونایی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است/ فشار کاری زیاد، باعث فرسودگی شغلی در بین کادر درمان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۳۰۴

رییس بیمارستان امام خمینی تهران گفت: درحال حاضر مهم ترین معضل بیمارستانها، از جمله بیمارستان امام خمینی این است که شیوع کرونا باعث شده خدمات دیگری که مردم به آن احتیاج دارند، محدود شود.

«خسرو صادق نیت»، رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در گفتگو با ایلنا درارتباط با آخرین وضعیت مراجعان کرونا در این بیمارستان گفت: طی چند روز گذشته روند کاهشی مراجعان و افراد نیازمند به بستری را شاهد بودیم. با توجه به اینکه طی یکی دو هفته گذشته اتفاق جدیدی نیافتاده است، امیدواریم این روند کاهشی ادامه پیدا کند.

او در ادامه با اشاره به افزایش مبتلایان قارچ سیاه گفت: این بیماری واگیردار نیست و از بیماری به بیمار دیگر منتقل نمی شود. این میکروب در محیط وجود دارد و در صورت کاهش قدرت ایمنی بدن فرصت رشد و ایجاد بیماری پیدا می‌کند.درمان بیماریقارچ سیاه تبحر، تجهیزات و امکانات ویژه می‌خواهد و نیاز به تخصص‌های مختلف دارد، به همین دلیل مراکز درمانی اقصی نقاط کشور، بیماران خود را به ما ارجاع می‌دهند. به علاوه از بیمارستانها و مراکز درمانی شهر تهران نیز تعداد قابل توجهی از بیماران به ما ارجاع داده می‌شوند. باتوجه به تیم قوی و امکانات خوبی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی وجود دارد، مردم اطمینان کرده‌اند و مراجعاتشان به ما بیش از دیگر مراکز بوده است. بیمارستان‌هایی هم که نتوانستند درمان خوبی را مهیا کنند، بیمارانشان را بعد از تشخیص برای ادامه درمان به ما ارجاع می‌دهند، به همین دلیل تعداد بیماران قارچ سیاه که به ما ارجاع شده طی روزهای اخیر افزایش یافته است. خوشحالم که بگویم تعداد قابل توجهی از این افراد علی‌رغم حال عمومی بد به خوبی درمان می‌شوند.

صادق نیت درادامه گفت: در کل خطر وخاومت این بیماری،اگر دیر تشخیص داده شود یا خوب درمان نشود، بسیار بالاست. بسیاری از بیماران باید چندین بار به اتاق عمل بروند و داروهای مخصوص بگیرند. بنابراین این بیماری نیاز به تشخیص سریع، درمان مناسب و امکانات و تجهیزات ویژه دارد.

او در ادامه گفت: درحال حاضر مهم ترین معضل بیمارستانها، از جمله بیمارستان امام خمینی این است که بیماری کرونا هنوز کنترل نشده و شیوع این بیماری باعث شده است خدمات دیگری که مردم به آن احتیاج دارند، محدود شود و نتوانیم خدمات کافی به دیگر بیماران غیر کرونایی بدهیم.درمان این افراد به تعویق می‌افتد و گاهی اوقات از مرحله درمان مطلوب خارج می‌شود و دیگر مانند قبل امکان درمان مناسب را نداریم. این مهم ترین مشکل ما است و درمان بیماران غیرکرونایی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

صادق نیت با اشاره به کمبود کادر پرستاری گفت: در بحران‌ها نیاز به کادر درمانی به دو دلیل زیاد می‌شود؛ یکی اینکه فشار کاری زیاد است و درصد بیشتری از بیماران، بدحال هستند و نیازمندند تعداد بیشتری پرستار به آن‌ها خدمت کند. برای مثال در یک بخش ۲۰ تختی به طور معمول به سه تا پنج پرستار برای مدیریت و خدمات‌دهی به بیماران در هر شیفت نیاز داریم. حال اگر درصد بیماران بدحال بیشتر شوند و این بخش تبدیل به بخش ویژه برای خدمت رسانی بهتر به بیماران بد حال شود، نیاز به پرستار در آن بخش به ۱۵ تا ۱۹ پرستار و کمک بهیارافزایش پیدا می‌کند. این افزایش نیاز به پرستاران باعث بروز کمبود می‌شود و این مساله را مشخص می‌کند که ما باید تعداد کادر درمان مان را بیشتر کنیم. اگراین مساله حل نشود و نیروهای جبرانی تامین نشود، مشکل جدی ایجاد می‌شود. برای باقی پرستاران که نیروی جدید نتوانستیم برایشان فراهم کنیم، فشار کاری ایجاد می‌شود و باعث فرسودگی شغلی شدید، خستگی مفرط و عوارض ناشی از آن می‌شود.

او افزود: مساله دوم این است که تعداد قابل توجهی از کادر درمان ما به خاطر خدمت به این بیماران ممکن است خودشان یا خانوادهایشان به کرونا مبتلا می‌شوند. باز هم ممکن است به خاطر درمان خود و خانواده‌شان از گردونه خدمت خارج شوند و بار کاری آن‌ها دوباره به دوش دیگر همکارانشان می‌افتد. افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری و خروج کادر پرستاری به علت ابتلا خود و خانواده‌شان به کرونا در حال حاضر عامل کمبود نیرو در این بخش‌ها است.

صادق نیت درارتباط با مساله کمبود دارو گفت: درارتباط با داروی ضد قارچ موکورمایکوزیس با کمبود جدی مواجه بودیم که به تدریج تامین شد و مشکلات آن در حال مرتفع شدن است. کمبود داروهای دیگر چندان جدی نبوده اما در ارتباط با داروی ضد قارچ سیاه به این علت که جنبه حیاتی دارد کمبودها باید جدی گرفته شود و در اسرع وقت به طور کامل برطرف شود.

او در ادامه درارتباط با تاثیر واکسیناسیون بر میزان مراجعان مبتلا به کرونا افزود: این مساله نیاز به زمان و بررسی علمی دقیق دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز