خبرگزاری کار ایران

عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

بررسی کنید آیا تعارض منافع باعث عدم ساخت واکسن در مجموعه سرم‌سازی رازی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۸۶۹

عباسی با اشاره به پاندمی کرونا گفت: ما حدود دو سال است که با یک پاندمی مواجه شده‌ایم. یک از راه‌های علاج این پاندمی واکسن بود. دو مجموعه باسابقه در کشور داشتیم موسسه پاستور و سرم‌سازی رازی اما متاسفانه این دو مجموعه به هر دلیلی نتوانستند آن چنان که باید و شاید کار خود را انجام دهند و واکسن تولید کنند و بنیاد برکت وارد شد و این واکسن را ساخت ما از شما خواهش می‌کنیم آسیب شناسی کنید چرا این دو دستگاه تعلل و کوتاهی کردند و اگر ترک فعلی صورت گرفته حتما برخورد کنید و ما از شما می‌خواهیم در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهید. آیا در مجموعه سرم‌سازی رازی تعارض منافع باعث شد که مجموعه سرم‌سازی عقب بماند و ما امروز مشکل در واکسن نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که عصر امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد به عنوان مخالف خطاب به عین‌اللهی گفت: در سراسر برنامه‌ای که ارائه کرده‌اید اسناد بالادستی و وضعیت موجود را بررسی کرده‌اید اما در بسیاری از بخش‌های این برنامه نشانی از وضع مطلوب دیده نمی‌شود و اینکه در این ۴ سال چگونه می‌خواهید ما را به این وضع مطلوب برسانید. لطفا وضع مطلوب را برای ما ترسیم کنید.

وی با اشاره به تعداد تخت‌های بیمارستانی، تعداد بیمارستان‌های فعال در سراسر کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه داد: عدالت را در این حوزه‌ها نصب العین قرار دهید و نظرتان را در این خصوص بفرمایید که در استان‌هایی که سرانه بهداشتی حداقل است چگونه قرار است به وضع مطلوب برسید. این موضوع در برنامه شما نبود و این موارد را برای ما توضیح دهید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون و اسناد بالادستی افق ۱۴۰۴ ما باید در منطقه و خاورمیانه و در کشورهای همسایه از نظر پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک رتبه اول را داشته باشیم اما تا این قسمت فاصله زیادی داریم که این موضوع به تعارض منافع برمی‌گردد. مشخص کنید چه برنامه‌ای برای رفع تعارض منافع دارید و چگونه قرار است با تعارض منافع برخورد کنید.

عباسی تاکید کرد: تعداد دانشجویان در دانشگاه‌ها محدودیت دارد و این به دلایل تعارض منافع است که در این حوزه وجود دارد، برنامه شما برای رفع این مشکل چیست؟

وی با اشاره به سازمان غذا و دارو گفت: در سازمان غدا و دارو افرادی متولی این قسمت هستند که ذینفع در دارو و غذا هستند. مشخص کنید که در رابطه با سازمان غذا و دارو آیا فعالان حوزه غذا و دارو را منصوب می‌کنید یا از افرادی که ذینفع نیستند استفاده می‌کنید؟ چراکه این مجموعه سیاست‌ها باعث شده به جای اینکه سلامت محور باشیم، درمان محور هستیم و اگر به این موارد توجه داشته باشیم سلامت محوری سرلوحه ما قرار می‌گیرد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در سند ملی گیاهان دارویی ۸ هزار گونه دارویی شناسایی شده که ۲۳۰۰ گونه گیاهی خاصیت دارویی دارند از این ظرفیت چگونه استفاده می‌کنید و چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

وی ادامه داد: همچنین سهم ۲۰ درصدی ارزش دارو مربوط به گیاهان دارویی و فرآوردهای گیاهان دارویی باید کسب شود اما این موضوع را در برنامه شما ندیدم چه برنامه‌ای برای این دارید؟ همچنین پوشش بیمه‌ای مناسب به منظور ۳۰ درصد پرداخت از جیب بیمار در طب سنتی را به صورت کامل توضیح دهید؟

عباسی با اشاره به پاندمی کرونا گفت: ما حدود دو سال است که با یک پاندمی مواجه شده‌ایم. یک از راه‌های علاج این پاندمی واکسن بود. دو مجموعه باسابقه در کشور داشتیم موسسه پاستور و سرم‌سازی رازی اما متاسفانه این دو مجموعه به هر دلیلی نتوانستند آن چنان که باید و شاید کار خود را انجام دهند و واکسن تولید کنند و بنیاد برکت وارد شد و این واکسن را ساخت ما از شما خواهش می‌کنیم آسیب‌شناسی کنید چرا این دو دستگاه تعلل و کوتاهی کردند و اگر ترک فعلی صورت گرفته حتما برخورد کنید و ما از شما می‌خواهیم در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهید. آیا در مجموعه سرم‌سازی رازی تعارض منافع باعث شد که مجموعه سرم‌سازی عقب بماند و ما امروز مشکل در واکسن نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید جایگاه اول علمی در منطقه باشد یکی از راه‌ها ایجاد دانشگاه‌های بین‌المللی است برای دانشگاه‌های علوم پزشکی چه برنامه‌ای دارید؟ این موضوع در برنامه شما کمرنگ بود. برای پذیرش دانشجوی خارجی چه برنامه‌دارید؟

این نماینده تصریح کرد: مورد آخر اینکه مجموعه‌ای را در اختیار می‌گیرد که دارای ۲۱۰ هزار دانشجو است. من در این برنامه‌ها هیچ اسمی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان در عرصه بهداشت و درمان ندیدم یکی از برنامه‌های وزارت علوم استفاده فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان است شما در این زمینه چه برنامه‌‌ای‌دارید؟ از شما می‌خواهیم اعلام کنید برنامه مشخص شما برای تعامل با تشکل‌هایی دانشجویی چیست و چگونه برخورد می کنید؟

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز