خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تاکید شد؛

ضرروت ساماندهی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی مهندس/ از برگزاری دوره‌های تکنسینی برای مهندسان حمایت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۸۰۴

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور بر ضرروت ساماندهی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی مهندس تاکید کرد.

منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه پیش‌تر دانشجویان دانشگاه‌هایی از جمله صنعتی شریف بعد از آموزش دوره مهندسی، برای گذراندن دوره تکنسینی به دانشگاه علم و صنعت می‌رفتند، اما اکنون این دوره‌ها حذف شده و دانشگاه‌ها فقط دوره آموزش مهندسی را برگزار می‌کنند، اظهار داشت: این موضوع مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم است از این رو در طرح آمایش آموزش عالی قطعا مورد بررسی قرار خواهد گفت.

وی با اشاره به حمایت دوره‌های تکنسین رشته‌های مهندسی بیان کرد: هدف ما این است که بتوانیم این دوره را حمایت کنیم. البته باید به این مورد توجه داشت که حمایت از دوره‌های تکنسین مهندسی فقط توسط آموزش عالی نیست و صرفا از این مسیر امکان پذیر نیست.

کبگانیان درخصوص ضرورت حمایت سایر دستگاه‌ها از دوره‌های مذکور خاطرنشان کرد: علاوه بر آموزش عالی یک بخشی از این کار دست وزارت صنایع، وزارت کشاورزی و سایر بخش‌های خدماتی است.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: وقتی فرد بداند که با این مهارت‌ها درآمد بیشتری دارد هیچ وقت سراغ یک مدرک بدون کاربرد نمی‌رود. در حال حاضر ما این دیدگاه را داریم؛ به تعبیر دیگر اینکه می‌گوییم آمایش انجام شود با این دید بود که وزارت علوم بررسی کند که در هر استان به چه مهارت، حرفه و توانایی نیاز دارند تا بر اساس آن نیرو تربیت کرده تا کار‎های خود را انجام دهد.

وی در واکنش به اینکه دانشگاه‌ها تبدیل به محل تولید مهندس شده است، گفت: برخی از دانشگاه‌های برتر ما بهترین و خبره ترین مهندسان  با سواد و نخبه را تربیت می‌کنند اما در عین حال نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید در برخی موارد به علت گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها وجود دارد،‌ بنابراین مساله مطرح شده صفر و صد نیست.

کبگانیان با اشاره به ساماندهی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی مهندس گفت: ما آنها را ساماندهی می‌کنیم، البته این درست است که مهندسانی در حال تربیت شدن هستند که دوره آزمایشگاهی لازم را نمی‌بینید و تخصص‌های لازم را نمی‌گذرانند.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: باید توجه داشت تعدادی از دانشگاه‌های ما در سطح استانداردهای جهانی مهندس تربیت می‌کنند و ما مدافع آن هستیم زیرا برای توسعه کشور هم لازم است.

کبگانیان در پاسخ به این سوال که ساماندهی آمایش آموزش عالی چقدر به برگزاری دوره‌های تکنسین کمک خواهد کرد و در این زمینه برنامه ریزی شده است؟ گفت: ما از این بخش از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش خواستیم که وزیر علوم در این باره گفتند؛ گزارش آنها در این خصوص آماده است و به زودی به جلسات شورا جهت ارائه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز