خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

مصوبه‌ای برای جلوگیری از واگذاری سِمت‌‌های متعدد به مسئولان نداریم/ برخی چندشغله‌ها حتی صلاحیت یک شغل را هم ندارند/ "احساس مسئولیت" در کشور خیلی کم است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۸۳۷

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه "احساس مسئولیت" در کشور خیلی کم است، گفت: در حقیقت مقوله تربیت در کشور ما خاموش است، اگر احساس مسئولیت را در بحث تربیت تفهیم می‌کردند، خیلی از مشکلات کاسته می‌شد.

«مهدی گلشنی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا این شورا به رغم داشتن دغدغه شایسته‌سالاری تاکنون به مسئله سِمت‌های متعدد برخی مسئولان ورود نکرده و مصوبه‌ای برای جلوگیری از آن نداشته است؟ گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطلقا مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد و در حقیقت آنطور که انتظار می‌رود، شورا آن طور که باید نسبت به مسائل فرهنگی کشور دقت ندارد و مسائل را رصد نمی‌کند، چرا که همین موضوع مورد اشاره خود یک مساله است.

انتقاد از سکوت نخبگان در مقابل‌ فقدان شایسته‌سالاری

وی گفت: برخی از افراد در کشور ما به قدری مشاغل دارند که من حیرت می‌کنم، در حالی که این مسئله در کشورهای دیگر خیلی کم‌نظیر است. به نظر من به طور کلی یک غفلت عمومی در خیلی از تحصیل کرده‌ها و رجال در این زمینه وجود دارد و به این مسائل نمی‌پردازند، اگر از سوی نخبگان و اهالی علم نسبت به این مسئله انتقاد می‌شد، مساله حل شدنی بود، اما آن‌ها از ابتدا سکوت کردند و به همین خاطر این مسائل ادامه پیدا کرد.

گلشنی با تاکید بر لزوم شکسته شدن سکوت نخبگان در مقابل‌ عدم شایسته سالاری و تعدد مشاغل بیان کرد: اهالی علم و تحصیلکرده‌های ما اگرچه دغدغه دارند، اما در عین حال در حالت انفعالی هستند. نخبگان شرعا و عرفا وظیفه دارند این مسائل را بگویند، ولی معمولا سکوت می‌کنند.

"احساس مسئولیت" در کشور خیلی کم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این یعنی احساس مسئولیت در کشور ما خیلی کم است و این به خاطر تربیت افراد است. تقریبا تربیت در کشور ما خاموش است، اگر احساس مسئولیت را در بحث تربیت تفهیم می‌کردند، خیلی از مشکلات کاسته می‌شد.

وی اضافه کرد: کدام دانشگاه‌ها و مدارس ما به تربیت می‌پردازند؟ آن‌ها فقط بحث تدریس را پیش گرفته‌اند. باید به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده شود که احساس مسئولیت داشته باشند و یا اگر فردی به کاری نمی‌رسد و وقت آن را ندارد، مسئولیت قبول نکند، همه اینها به این دلیل است که صحبت سیاست و اقتصاد هست، ولی حرفی از فرهنگ نیست.

من نسبت به وضعیت فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض دارم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: من نسبت به وضعیت فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض دارم، آن‌ها مسئول هستند و باید این مسائل حساس را ببینند و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند.

وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان عضو این شورا و کسی که دغدغه شایسته‌سالاری را دارد، آیا این موضوع را مطرح کرده‌اید تا راهکاری برای آن در نظر گرفته شود؟ گفت: من خیلی موارد را برای جلوگیری از این مسئله پیشنهاد کردم، اما هیچ اهمیتی به آن داده نشد، زیرا در کل انفعال وجود دارد.

وی بیان کرد: به نظرم شورا باید مسائل جامعه را رصد کند و ببیند چه اشکالات، قوانین و اموری در جامعه‌ وجود دارد، اما از آنجایی که حساسیتی نسبت به مساله مورد اشاره وجود دارد، از این رو ضرورت دارد که اهل علم بیدار شوند.

نخبگان نباید ناامید شوند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اهل علم باید در مواجه با این قضیه به شکل کاملا فعالانه و از طریق مقاله و رسانه‌ها هشدار دهند. من بارها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که اگر اهالی علم و نخبگان در مصاحبه، رسانه‌ها و مقالات در این خصوص حرف بزنند، مسئولان مجبور می‌شوند، این رویه را تغییر دهند، اما همانطور که گفتم آنها سکوت کرده‌اند، در حالی که سدی برای پیگیری این مسئله وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان نباید هیچ‌گاه در پیگیری مسئله‌ای ناامید شوند، چرا که ما مسلمان هستیم و یک مسلمان ناامید نمی‌شود، گفت: من برخی شاگردانم را می‌بینم که نخبه هستند و هزاران مشکل هم سر راه آن‌ها بوده، اما ناامید نشدند. ناامیدی برای مسلمان ایراد است و کسی که به خدا ایمان داشته باشد، هیچ وقت نباید ناامید شود.

گلشنی گفت: در بعضی مواقع افرادی بدون شایستگی در سمتی قرار می‌گیرند و اشخاصی را زیر دست خود می‌گذارند که نتوانند سوالی از آن شخص مسئول کنند و همین رویه سلسله‌وار تا پایین می‌رود. به عنوان مثال اگر یک وزیری بی‌کفایت باشد، برای اینکه ایرادی به او نگیرند، بقیه روسا را هم از میان افراد بی‌صلاحیت انتخاب می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برخی صلاحت شغلی که در آن هستند را ندارند، گفت: بعضا مشاغلی به افراد داده می‌شود که مطلقا صلاحیت آن را ندارد.

تعدد شغل موجب بی‌فایده شدن تمام آن مشاغل خواهد شد

وی تصریح کرد: برخی حتی برای یک شغل هم صلاحیت ندارند، دیگر چه برسد به چندین شغل. مساله فقط تعدد مشاغل نیست، بلکه‌ عدم صلاحیت نیز وجود دارد. البته تعدد شغل هم یکی از مشکلات است و از طرفی باید این نکته را هم در نظر گرفت که تعدد شغل موجب بی‌فایده شدن تمام آن مشاغل خواهد شد.بزرگترین نابغه‌ها هم اگر تعدد مشاغل داشته باشند، نمی‌توانند وقت‌شان را درست صرف یک کار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز