خبرگزاری کار ایران

بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از ۳ مرکز ویژه‌ مردان، زنان و کودکان آسیب‌دیده اجتماعی در سومین روز

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۹۲۲

​دبیر ستاد حقوق بشر در سومین روز از سال جدید از «مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست مهاجر»، «مرکز بهاران ویژه مددجویان ترک اعتیاد» و «گرمخانه‌ نیلوفر آبی ویژه بانوان» بازدید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، در سومین روز از سال جدید از «مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست مهاجر»، «مرکز بهاران ویژه مددجویان ترک اعتیاد» و «گرمخانه‌ی نیلوفر آبی ویژه بانوان» بازدید و با کودکان و مددجویان این مراکز گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، مرکز بهاران ویژه مددجویان ترک اعتیاد پناهی است برای معتادانی که ترک اعتیاد در آن‌ها صورت گرفته و به عبارتی سم‌زدایی شده‌اند تا خدمات مددکاری، روانشناختی، کارآموزی و مهارت‌آموزی دریافت کنند و برای پذیرش در جامعه و بازگشت به زندگی عادی آماده شوند.

این مرکز مجهز به آشپزخانه، کارگاه مهارت‌آموزی، محل خواب و اسکان است.

به گفته مسئولان این مرکز معتادین بهبود یافته به مدت ۶ تا ۹ ماه اسکان داده می‌شوند که ضمن ارائه آموزش‌های تکمیلی در جهت بهبودی کامل بیماری، نسبت به توانمندسازی و برقراری ارتباط مناسب با خانوادها و جامعه؛ فعالیت‌های مددکاری و مشاروه‌ای خوبی دریافت می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه بازدید از این مرکز اذعان داشت: اصلی‌ترین موضوع در درمان و بهبودی معتادان توانمندسازی و برگشت‌پذیری آنان به جامعه است که به کوشش صبورانه فرد معتاد، خانواده وی، درمانگران و سازمان‌های مسئول نیاز دارد.

باقری کنی با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در عرصه جامعه تصریح کرد: بدون مشارکت مؤثر و نقش‌آفرینی فعال نهاد خانواده هر تلاش دیگر بی‌ثمر و هزینه دیگر بدون دستاورد خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به مسؤولیت نهادهای حاکمیتی در صیانت از کیان خانواده تأکید کرد: تنها مرجعی که می‌تواند در مقابل همه تهاجم های نرم‌افزاری دشمن بایستد و از هویت اسلامی و انقلابی و ملی دفاع کرده و بستر مناسب برای پیشرفت همه‌ جانبه کشور را فراهم نماید، نهاد خانواده است و به همین دلیل هر اقدام و یا ترک فعل از سوی دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی که موجب تضعیف نهاد خانواده شود، نه‌تنها حرکتی خلاف موازین دینی محسوب می‌شود، بلکه کنشی غیرانقلابی و بر ضد منافع ملی به شمار خواهد آمد.

همچنین «مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست مهاجر» محلی برای حمایت از کودکانی است که به دلایل مختلفی از جمله غفلت خانواده، با سوءاستفاده رو به‌رو بوده‌اند و پس از جمع‌آوری از خیابان و مراقبت در صورتی که خانواده بتواند از حقوق کودک خود صیانت کند، به آغوش خانواده بازگردانده می‌شوند.

یکی از مددکاران مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست درباره روند شناسایی و خدمات ارائه شده به کودکان، گفت: کودکان توسط گشت‌های حمایت از کودکان کار شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند و پس از انتقال به این مرکز، اطلاعاتشان ثبت و ضبط می‌شود.

وی افزود: در بدو ورود، کودکان با استفاده از ثبت عنبیه در این مرکز ثبت‌نام می‌شوند و پس از پذیرش، استحمام می‌کنند و مورد معاینه پزشک و روانپزشک قرار می‌گیرند. این کودکان ۲۴ ساعت در این مرکز می‌مانند و پس از استعلام از اداره اتباع و اخذ تعهد از خانواده، به آغوش خانواده باز می‌گردند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، به گفته‌ مسئولان این مرکز، در صورتی که کودکی برای بار دوم توسط گشت از خیابان جمع‌آوری شود، به خانواده اخطار لازم داده می‌شود و کودکان زیر ۶ سال به شعبه نگهداری دائم سپرده می‌شوند که در این مراکز آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود. طی ۹ ماه گذشته، به ۶۲۷ کودک کار خدمات‌ ارائه شده و تنها ۴۱ تن از این کودکان برای بار دوم توسط گشت از سطح خیابان جمع‌آوری شده‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر از این مرکز دیدار و با مددکاران و ۲۲ کودک حاضر در آن گفت‌وگو کرد.

وی در حاشیه بازدید از مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست ویژه مهاجرین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار، ظلم به کودک و مغایر با نگاه انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران است. از این رو، جمهوری اسلامی امکاناتی را فراهم کرده تا کودکان با فضایی بانشاط توام با امید به آینده و پیشرفت، زندگی کنند.

«گرمخانه‌ نیلوفر آبی ویژه بانوان» روزانه ۷۰ الی ۸۰ بانوی بی‌خانمان را پذیرش می‌کند.

این مرکز علاوه بر محافظت از سرما، زنان را از مرکز آسیب دور کرده و برای ورود به جامعه آشنا می کند. تهران ۲۲ گرمخانه دارد و همین امر موجب شده تلفات بی‌خانمان‌ها بر اثر سرما در فصل زمستان به صفر برسد.

به گفته‌ مسئولان شهرداری، اغلب مردانی که به گرمخانه می‌آیند به اعتیاد دچارند و به همین دلیل از سوی خانواده طرد می‌شوند. برخی مددجویان خودشان به این مراکز پناهنده می‌شوند و برخی دیگر از طریق تماس مردم با سامانه ۱۳۷ یا توسط گشت‌ها شناسایی و به این مراکز منتقل می‌شوند.

یکی از مددکاران این مرکز می‌گوید برای مددجویان پرونده تشکیل می‌شود و علاوه بر معاینه پزشکی، خدمات روانشناسی و پیگیری خانواده نیز انجام می‌شود. ‌استحمام و تامین سه وعده غذای گرم از امکانات دیگر این مرکز است. مددجویان هر زمان بخواهند امکان خروج و بازگشت به این مرکز را دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر در جریان بازدید از این مرکز از نزدیک با خدمات ارائه شده به این بانوان آشنا شد.

وی با تقدیر از زحمات سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تاکید کرد: همه‌ دستگاه‌های مربوط باید درصدد باشند تا پدیده کارتن‌خوابی محو شود.

باقری کنی افزود: پذیرش داوطلبانه بانوان در این مراکز و تامین امنیت برای افرادی که آسیب دیده هستند از ابتکارات خوبی است که توسط مددکاران انجام می‌شود اما حضور و ساماندهی بانوان در این مراکز آغاز کار است.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تصریح کرد: وظیفه مهم‌تر مددکاران این مرکز و مسئولان امر این است که به این بانوان کمک کنند تا به آغوش خانواده بازگردند و با مهارت آموزی بتوانند برای همیشه از کارتن‌خوابی در امان باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز