خبرگزاری کار ایران

تولید ۱۲۰ میلیون دز واکسن داخلی کرونا در سال ۱۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۹۵۳

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تا این لحظه 21 میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که بتدریج طبق برنامه زمان بندی شده وارد کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کووید19 در ایران با پیش‌بینی شرایط احتمالی، 4 مسیر موازی برای تامین واکسن موردنیاز کشور را از ابتدا مدنظر قرار داده بود که با پیگیری و پیشرانی هر 4 مسیر، بیش از 180 میلیون دز واکسن در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش‌بینی شده جریان دارد و بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش‌بینی شده و برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: تا این لحظه 21 میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که بتدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد، همچنین تولید مشترک 40 میلیون دز واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل 120 میلیون دز واکسن در سال 1400 در داخل کشور در موسسات و شرکت های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملا داخلی خواهیم داشت و جمعا بیش از 180 میلیون دز واکسن تا پایان سال 1400 تامین خواهد شد که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

جهانپور ادامه داد: طبق برنامه و برآورد قبلی حدود 120 میلیون دز واکسن برای رسیدن به نقطه هدف در سال نخست واکسیناسیون مورد نیاز است و با توجه به این موضوع، عملا در بازه زمانی کمتر از یکسال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: پاندمی کرونا علاوه بر خسارات و زیان های خود، درس های فراوانی برای ملل و جوامع مختلف داشت و البته یکی از درس آموخته های ما از آن باید این باشد که بر توان تولید کالاهای راهبردی و استراتژیک در داخل مرزها باید متمرکز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز