خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

علت عدم تعطیلی باغ‌وحش‌های غیراستاندارد/ اعلام آمادگی برای خروج گونه‌های غیربومی به مراکز معتبر کشورهای دیگر

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۷۷۶

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست ضمن تشریح علت عدم تعطیلی باغ‌وحش‌های غیراستاندارد از اعلام آمادگی این سازمان برای خروج گونه‌های غیربومی به مراکز معتبر کشورهای دیگر خبر داد.

«شهاب الدین منتظمی» مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به شرایط نامناسب اغلب باغ وحش‌های کشور و نبود مراقبت کافی از حیوانات و پیشنهاد تعطیلی کامل آنها، بیان کرد: اگر باغ وحشی بخواهد به طور کامل تعطیل شود، لازمه‌ی آن یک برنامه ریزی درست و جدی است، به طور مثال اگر باغ وحش پارک ارم تعطیل شود، حیوانات و گونه‌های آن به کجا بروند و کجا نگهداری شوند؟ البته ما کارگروهی برای بررسی باغ وحش‌ها داریم ولی بحث این است که اگر قرار باشد همین الان باغ وحش‌ها تعطیل شوند، بر فرض ۳۰۰ گونه‌ی حیوانی که دارند باید به کجا بروند؟

منتظمی افزود: این موضوع بسیار مهمی است، چون نباید گونه‌ها را جایی ببریم که شرایط‌شان بدتر از جای قبل باشد، دقیقا یکی از مشکلات که باعث می‌شود تا بعضی باغ وحش‌ها تعطیل نشود همین مساله است.

وی ادامه داد: همه‌ی حیوانات در این شرایط باید ساماندهی و تعیین تکلیف شوند و بعد برای انتقال آنها برنامه ریزی صورت بگیرد.

مدیر کل دفتر حیاط وحش محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد، حیوانات را حتی به صورت موقت از کشور خارج کنیم و بعد با ایجاد شرایط مناسب، به ایران برگردند؟ بیان کرد: اصلا چرا به صورت موقت آنها را از کشور خارج کنیم؟ ما آمادگی داریم تا گونه‌های غیربومی مراکزی که تعطیل می‌شوند را از کشور خارج کنیم و به مراکز معتبر کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی ادامه داد: همه‌ی اینها به رایزنی نیاز دارد، باید یک باغ وحش و یا یک مرکز بخواهد تا ما این کار را انجام دهیم.

منتظمی گفت: ما شرایط استاندارد را برای باغ وحش‌های کشور ابلاغ کردیم و همه‌ی باغ وحش‌ها باید به آن سمت حرکت کنند و این طور نباید باشد که در عرض سه ماه که دیدیم باغ وحشی به آن سمت حرکت نکرد آن مرکز را تعطیل کنیم، چون قطعا زمان می‌برد تا مدیریت‌ها به شکلی شود که باغ وحش‌ها به سمت ابلاغیه‌های صادر شده حرکت کنند.

وی در رابطه با چالش‌ها‌ و حاشیه‌های باغ وحش و مراکز نگهداری حیوانات کشور طی یک سال گذشته، بیان کرد: از طرف اداره کل بر عملکرد باغ وحش‌ها نظارت می‌شود و هر تخلفی هم صورت بگیرد با آن برخورد خواهد شد و اصلا مساله این نیست که اگر باغ وحشی بسته شود منجر به خسارت مالی خواهد شد و برای همین از بسته شدن آن جلوگیری شود، بلکه باید با هر تخلفی در این حوزه برخورد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز