خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ‌ شرکت‌ سازنده‌‌ واکسن کرونا در دنیا، مسئولیت مستقیم عوارض آن را قبول نمی‌کند/ ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنیکا تا روزهای آغازین ۱۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۲۸۴

سخنگوی سازمان غذا و دارو از ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنیکا به کشور تا روزهای پایانی سال یا روزهای آغازین ۱۴۰۰ خبر داد.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آخرین اخبار از واردات واکسن کرونا به کشور بیان کرد: تا این لحظه ۳۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه وارد کشور شده است و ورود ۲۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی سینوفارم هم به کشور داشتیم.

او ادامه داد: تا قبل از عید حداقل یک یا دو محموله واکسن اسپوتنیک دیگر به کشور وارد خواهد شد، به علاوه‌ اینکه طبق برنامه حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنیکا از طریق کووکس تا روزهای پایانی سال یا روزهای آغازین سال آینده به کشور می‌رسد.

جهانپور افزود: طبق برنامه‌ای که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، حداقل ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن به علاوه مابقی محموله‌هایی که برنامه‌ریزی کردیم به کشور خواهد رسید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که در قرارداد خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین چه ضمانت‌هایی از طرف این کشورها داده شده که افراد بعد از تزریق این واکسن‌ها دچار عوارض نشوند و یا در صورت بروز عوارض‌ احتمالی چه ضمانتی وجود دارند که آنها پاسخگو و در صدد حل مشکل باشند؟ گفت:  گفت: همه سخت گیری‌ها و دقت نظرها که از طرف کشور ما برای واردات واکسن و صدور مجوز انجام می‌شود به این دلیل است که تا امروز واکسن‌های کرونا در دنیا با سرعت آماده شده و قاعدتا هیچ شرکت سازنده‌ای مسئولیت مستقیم عوارض واکسن را قبول نمی‌کند، لذا با سخت‌گیری‌های‌ انجام شده و دقت نظری که وجود دارد، به برخی واکسن‌ها تا امروز مجوز داده نشده و تاکید می‌شود که حتما باید اسناد فنی ارائه شود تا اطمینان از سطح قابل قبول عوارض جانبی و اثربخشی آن حاصل شود تا بعد مجوز مصرف اضطراری آنها صادر شود.

وی ادامه داد: به طور کلی هر واکسن یا هر داروی بیولوژیکی که مجوز مصرف اضطراری در دنیا داشته باشد، عموما شرکت‌ها پذیرای مسئولیت آنها نخواهند بود و حتی در ایالت متحده برای واکسن‌هایی که مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند تا ۵ سال معافیت از مسئولیت قضایی و مصونیت از شکایت در برابر عوارض جانبی برای آنها صادر شده است.

جهانپور در واکنش به اخباری مبنی بر تزریق واکسن به بعضی افراد خارج از اولویت اول، بیان کرد: ما به والدین جانبازان واکسنی تزریق نکردیم و خانه‌های سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها، سرای معلولان، کادر درمان و کادر بهداشتی جزو فاز ۱ هستند و همچنان واکسینه کردن فاز ۱ برقرار است و در روزهای آتی هم فاز ۱ ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تزریق به افرادی که جزو فاز اول نیستند، انجام نخواهد شد و همه چیز با دقت و جدیت انجام خواهد شد.حتی اگر برخی افراد یا گروه‌ها تمایل داشته باشند تا واکسن برای آنها زودتر تزریق شود، این خواسته پذیرفتنی نیست و تنها ملاک و معیار سند ملی مصوبه شورای عالی اخلاق پزشکی و برنامه اجرایی است که تدوین شده و فقط گروه‌ها بر اساس آن واکسینه می‌شوند.

جهانپور در مورد علت تاخیر در واکسیناسیون کادر درمان در برخی بیمارستان‌ها افزود: نمی‌شود که همه را در یک روز واکسینه کرد، چون واکسینه کردن از یک جا شروع و یک جا هم تمام می‌شود و حداقل یک ماه و نیم فاز یک طول می‌کشد و این که همه بیمارستان‌ها روز اول واکسن بگیرند، پذیرفتنی نیست.

وی گفت: بیمارستان‌هایی که درگیری بیشتری داشتند و یا بخش‌های بیمارستانی که درگیری بیشتر و مستقیم‌تری یا داشتند یا زمان بیشتری را در بخش‌های کرونایی بودند قاعدتا فاز یک تزریق برای آنها زودتر از بقیه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز