خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت خبر داد:

از ۷۰ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در خوزستان طی یک روز ۳۰ نفر فوت شدند/ورود یک میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس تا پایان اسفند ماه

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۸۲۱

وزیر بهداشت از ورود یک میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس تا پایان اسفند ماه به کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست خبری با اشاره به آمار مرگ و میر کرونا گفت: آمار فوتی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته خوشبختانه از دو رقم افزایش نیافت. 

وی درباره روند شیوع کرونا در خوزستان گفت: بیشترین درگیری و روند ابتلا به کرونا در کشور در خوزستان است و یک استان آتشین از نظر بیماری است. اکثر شهرهای استان گرفتار هستند. شهرهای شمالی از جمله شوشتر و دزفول که قبلا مرگ و میر ویروس موتلاسیون یافته را نداشتیم هم گرفتار مرگ و میر شدند. 

نمکی با بیان اینکه این ویروس چهره متفاوتی از ویروس ووهان نشان می‌دهد، گفت: به سرعت شدت بیماری بالا می‌رود و به شدت افراد بدحال می‌شوند. اول فکر می‌کردیم مراجعه دیرهنگام باعث تشدید بیماری می‌شود اما بعد دیدیدم افرادی که به موقع هم مراجعه می‌کنند بیماری به سرعت در انها تشدید می‌شود. 

وزیر بهداشت گفت: از ۷۰ بیمار اینتوبه در خوزستان در یک شبانه روز ۳۰ نفر فوت شدند که نشان دهنده شدت و هجوم سنگین بیماری است. 

وی افزود: استاندار خوزستان به خوبی همراهی می‌کنند، البته هنوز گله‌مندی‌های خاص خود را داریم. در هندوستان کل پروازها با مشاهده ویروس جهش یافته تعطیل شد. در نیوزلند، استرالیا و کشورهای اروپایی محدودیت‌های شدیدی ایجاد کردند اما در کشور ما هنوز برای سوار شدن به قطار و هواپیما تست الزامی نیست. حداقل وقتی کانون سنگین آلودگی داریم نباید بگذاریم به سایر کشور سرایت کند.

نمکی گفت: کافی است سه الی چهار استان دیگر مشابه خوزستان داشته باشیم و کنترل از دست همکاران ما خارج شود. 

وی با اشاره به‌عدم رعایت پروتکل‌ها در خوزستان گفت: در استان خوزستان به رغم تذکرهای مکرر هنوز رعایت پروتکل‌ها بسیار پایین است و هنوز هم نسبت به متوسط کشوری بسیار پایین است و نشانه‌ای از این است که کنترل بیماری با این سطح رعایت کار بسیار سخت و حتی غیرممکن است. 

نمکی به استان‌های مجاور خوزستان نیز تذکر و هشدار داد و گفت: به استانداران و مسئولین اجرایی در لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، هرمزگان و بوشهر که همجوار با خوزستان هستند و ترددهای بین استانی دارند باید مراقب باشند و نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد. مراقب باشید که آتش بیماری به استان‌های همجوار نیفتد چرا که کار را بسیار سخت خواهد کرد. 

نمکی درباره واکسیناسیون گفت: گروه‌هایی را به واکسیناسیون مجموعه نظام سلامت اضافه کردیم و این بار همکاران در بخش‌های ای. سی. یو و خانه‌های سالمندان، سرای معلولین، جانبازان شیمایی و قطع نخاع را واکسینه کردیم و در حال اتمام واکسینا نسیون هستیم. 

او با بیان اینکه در این هفته در حدود ۲۰۰ هزار واکسن دیگر وارد می‌شود به ورود سهمیه ایران از سبد کووکس نیز اشاره کرد و گفت: از سهمیه کووکس ۱ میلیون دز واکسن جدید تا پایان اسفقند تحویل خواهیم گرفت. 

نمکی درباره تولید واکسن‌های داخلی نیز گفت: واکسن برکت فاز اول را بسیار خوب گذراند و امیدواریم بتوانیم فاز دو و سه را ادغام و مراحل بالینی آنرا انجام دهیم. واکسن پاستور به خوبی مراحل خود را طی و فاز سه آزمایشات انسانی بالینی در حال شروع شدن است. 

وزیر بهداشت ادامه داد: واکسن رازی فاز یک را آغاز کرد و دیروز ۴ نفر دیگر واکسینه شده‌اند و امیدواریم با همین آهنگ بتوانیم مراحل آزمایشی بالینی را انجام دهیم. 

وزیر بهداشت در ادامه ضمن درخواست از مردم برای خودداری از سفرهای غیرضروری گفت: از مردم تقاضا می‌کنم اسباب سفر نبندند و تدارک سفر را در خیال خود تصویر نکنند و اگر اسفند کم عارضه‌ای را سپری کنیم به مردم اعلام خواهیم کرد با چه پروتکل‌هایی می‌توان به سفر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز