خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان تهران به ایلنا خبر داد:

تعطیلی دو مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در تهران/ راه‌اندازی مراکز بازتوانی و درمان معتادان در ۱۶ شهرستان استان/ عدم مناسب‌سازی مترو برای معلولان به دلیل محدودیت بودجه‌ای

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۰۴۶

مدیرکل بهزیستی استان تهران از تعطیلی دو مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در تهران خبر داد و گفت: مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در ۱۶ شهرستان استان تهران راه‌اندازی می‌شود.

«امین شاهرخی» مدیرکل بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره عدم مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو تهران برای معلولان گفت: نشست‌هایی در خصوص مناسب‌سازی هم در سطح استان و شهر تهران برگزار شده است و همچنین اخیرا نیز نشست‌هایی در این خصوص در سطح کشور برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما موضوع عدم مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان را در تمامی ایستگاه‌های مترو مطرح کرده‌ایم و اعلام کردند که به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای این اتفاق افتاده است، اما ستاد مناسب‌سازی کشور همه دستگاه‌ها را ملزم کرده است تا مواردی را که سازمان بهزیستی برای مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌های عمومی اعلام کرده است، انجام دهند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: ما امیدواریم همه دستگاه‌ها به این برنامه‌ها عمل کرده و مناسب‌سازی لازم صورت بگیرد و با توجه به همراهی دستگاه‌ها در این زمینه نگرانی از این بابت وجود ندارد.

شاهرخی در پاسخ به این سوال که اگر دستگاهی اقدام به مناسب‌سازی نکند، آیا براساس قانون به قوه قضاییه معرفی می‌شود، گفت: بله، دقیقا همینطور است، اما همه دستگاه‌ها در زمینه مناسب‌سازی با ما همکاری دارند. در مترو نیز بحث محدودیت‌های بودجه‌ای را مطرح کرده‌اند، در غیراینصورت ما همه موارد را به دستگاه‌های متولی اعلام کرده‌ایم و آنها نیز قول همکاری به ما داده‌اند و موردی نداشته‌ایم که با ما همکاری نداشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فعالیت مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد گفت: در سطح بهزیستی استان تهران ما هر گونه موسسه‌ای که به صورت غیرمجاز در زمینه ترک اعتیاد فعالیت کند را مشاهده کنیم بلافاصله به نیروی انتظامی و قوه قضاییه معرفی می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در صورت شناسایی این مراکز بلافاصله این مراکز غیرمجاز تعطیل خواهند شد، گفت: در این مدت نیز دو مرکز ترک اعتیاد که به صورت غیرمجاز فعالیت‌ می‌کرده‌اند را به دستگاه قضایی معرفی و با آنها برخورد کرده‌ایم همچنین این مراکز تعطیل شده‌اند.

شاهرخی تصریح کرد: در صورتی که مردم از مراکزی که به صورت غیرمجاز در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند را به ما گزارش دهند، ما بلافاصله با این گونه مراکز برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه حدود ۷ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی استان تهران نگهداری می‌شوند، گفت: در گذشته افراد دارای اعتیاد با دارو درمان می‌شدند، اما افرادی که دیگر به استفاده از مواد مخدر تمایل نداشتند درصد بسیار پایینی داشت و تقریبا حدود ۵ درصد به صورت کامل درمان شده و به سمت اعتیاد نمی‌روند و این نقص بسیار بزرگی برای ما بود.

شاهرخی ادامه داد: بعد از بررسی‌ روش‌‌های درمانی مختلف به این نتیجه رسیدیم که مراکز جامعی را راه‌اندازی کنیم که صرفا دارو محور نبوده و فردمحور باشند و براساس پرهیزمداری افراد دارای اعتیاد مواد مخدر را ترک کنند. همچنین همانطور که می‌دانید، برای اینکه افراد بتوانند پس از درمان به جامعه بازگردند قرار شد در این مراکز به آنها حرفه‌ای آموزش داده شود تا بتوانند پس از خروج از مراکز با حمایت‌هایی که از آنها می‌شود، برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.

وی درباره مراکز جامع بازتوانی و درمان اعتیاد گفت: از این مراکز در هر شهرستان استان تهران یک مرکز ایجاد خواهد شد، در حال حاضر نیز یک مرکز بازتوانی و درمان اعتیاد معتادان در رباط کریم راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر یک مرکز جامع بازتوانی در استان تهران در حال فعالیت است که از افرادی که در این مرکز درمان شده‌اند، تنها ۴۰ درصد دوباره به اعتیاد بازگشته‌اند و مابقی درمان شده‌اند و برای آنها نیز اشتغال ایجاد شده‌است. ما امیدواریم اگر این چرخه به درستی اجرا شود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش این بلای خانمانسوز باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز