خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلات خارجی، پروژه‌های موثر در رفع نیازهای کشور را منتشر نمی‌کنند/ با بزرگ جلوه دادن کارهای جزئی پُز می‌دهند/ بیشتر تصمیم‌گیری‌ها توسط افرادِ زیر متوسط انجام می‌شود/ انتقاد از وجود معیارهای قلابی برای ترفیع اساتید و دانشجویان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۸۲۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش دانشگاه‌ها در رشد بیکاری جوانان گفت: دانشگاه‌ها این وظیفه را بر عهده دانشجویان نمی‌دانند که باید نیازهای کشور را رفع کنند و خیلی از فارغ‌التحصیلان واقعا نمی‌توانند کاری برای رفع نیاز کشور کنند.

«مهدی گلشنی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با ارزیابی از عملکرد دانشگاه‌ها جهت رفع نیازهای کشور از ابتدای دولت تاکنون توضیح داد: از نظر من در این مدت هیچ اتفاق مهمی نیفتاده یا به عبارت دقیق‌تر کار مهمی صورت نگرفته است. 

وی بیان کرد: رفع نیازهای کشور یکی از کارهای مهم دانشگاه‌هاست، اما هیچ برنامه مهمی از سوی دانشگاه‌ها در جهت رفع نیازهای کشور صورت نگرفته و من تعجب می‌کنم، چطور این قدر چیزهای جزئی را بزرگ می‌کنند. 

دولت آن طور که باید به دانشگاه‌ها اهمیت نمی‌دهد

دانشگاه‌ها باید معیارهای قلابی حاکم بر ترفیع اساتید را بردارند

گلشنی درباره وظیفه اصلی دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه‌ها باید در درجه اول معیارهای قلابی که اکنون بر ترفیع اساتید و فارغ التحصیل شدن دانشجویان حاکم است را بردارند و سعی کنند، وقت‌شان صرف رفع نیازهای جدی کشور و نوآوری در علم باشد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این نکته را هم بارها مقام معظم رهبری تکرار کردند که ما ایرانیان باید علم و نوآوری داشته باشیم و از غرب الگو برداری نکنیم. این امر به خصوص در رفع نیازهای کشور اهمیت دارد، اما متاسفانه واردات زیادی در کشور شده و می‌شود و حال این سوال مطرح است که اصلا دانشگاه‌ها چه رفع نیازی از کشور کردند؟! چیزی انجام نشده و واقعا شعار است. دولت هم آن اهمیتی که باید به دانشگاه‌ها بدهد را نمی‌دهد. 

انتقاد از نوشتن مقالات بی‌اثر ISI

پروژه‌های موثر در رفع نیازهای کشور را مجلات خارجی منتشر نمی‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه شریف با انتقاد از معیار قلابی نوشتن مقالات گفت: اساتید و دانشجویان باید مقالاتی بنویسند که مجلات خارجی و ISI آن را چاپ کنند و معلوم است اگر کاری یا پروژه ای در جهت رفع نیازهای کشور باشد، مجله‌های خارجی آن را چاپ نمی‌کنند، از طرف دیگر اگر یک کار نوآورانه بخواهد در علم رخ دهد، چند سال طول می‌کشد تا انجام شود؛ بنابراین اساتید باید چند سال رتبه نگیرند تا این که کاری انجام دهند که نو باشد. 

 گوش شنوایی وجود ندارد

بارها این مشکلات را در شورای عالی انقلاب گفته‌ام

گلشنی گفت: بنابراین هیچ یک از این دو مورد یعنی "رفع نیازهای کشور" و "نوآوری" انجام نشده و با این وضع هم نمی‌شود. ما این موضوع را بارها در شورا گفته‌ایم، ولی گوش شنوا نیست و اهمیتش را درک نمی‌کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا ما در دهه‌های اخیر دانشگاهی مثل دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر و دانشگاه‌های تراز اول ایجاد نکردیم و به شدت شاهد رشد قارچ‌گونه دانشگاه‌های علمی کاربردی و آزاد بوده‌ایم؟ گفت: من یکی از اولین منتقدین دانشگاه آزاد بودم و دانشگاه آزادی که الان هست با دانشگاه آزادی که آن زمان افتتاح شد، فرق دارد، چرا آن‌هایی که منتقد دانشگاه هستند، خودشان سعی نکردند دانشگاه‌های دولتی را درست کنند؟ 

اسراف زیادی در ایجاد دانشگاه‌های متعدد شد

هیچ وقت رصدی از نتایج اقدامات دانشگاه‌ها انجام نشده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اسراف زیادی در تعدد دانشگاه‌ها شد و اکنون نیز بعضی از آن‌ها را با هم ادغام می‌کنند برای این که هیچ وقت حساب نکردند چه کسی باید به دانشگاه بیاید و چه چیزی را باید یاد بگیرد که مصرف داخلی یا بین المللی داشته باشد؛ لذا همین طور اجازه دادند، دانشگاه‌ افتتاح شود و آن هم به این دلیل که هیچ وقت رصدی از نتایج این اقدامات در کار نبوده است. 

او افزود: در آمریکا هر کسی وظیفه خود نمی‌داند، وارد دانشگاه شود و خیلی‌ها بعد از دوران دبیرستان سعی می‌کنند، جذب کار شوند و دانشگاه محل دانشجویان بالاتر از متوسط است. علاوه بر این باید برنامه‌ریزی طوری باشد که وقتی دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند، بتوانند کار کنند، اما در حال حاضر خیلی از فارغ‌التحصیلان با سواد دانشگاه‌های ما بدون شغل هستند و امکان جذبشان نیست، برای این که رصدی از این نقایص صورت نمی‌گیرد و فقط می‌خواهند پز دهند که ما این قدر تعداد مقاله داشتیم و رتبه کسب کردیم. اینها بیخودی است و اصلا در برخی جاهایی که می‌گویند، اول نیستند و باید آمار بین‌المللی را ببینند. 

اکثر تصمیم‌گیری‌ها توسط افراد زیر متوسط صورت می‌گیرد

دانشگاه‌ها اعتقادی به رفع نیاز کشور توسط دانشجویان ندارند

گلشنی درباره نقش دانشگاه‌ها در رشد بیکاری جوانان گفت: دانشگاه‌ها این وظیفه را بر عهده دانشجویان نمی‌دانند که باید نیازهای کشور را رفع کنند بنابراین خیلی از فارغ التحصیلان هم واقعا نمی‌توانند کاری برای رفع نیاز کشور کنند. اینها باید جزئی از وظیفه دانشگاه باشد که واقعا نیست و هر چه پیش رفتیم از این لحاظ بدتر شده است. پیشتر وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شدند برای آن‌ها بازار کار فراهم بود، اما اکنون اینگونه نیست و هیچ حساب و کتابی هم در کار نیست. 

عضو هیات علمی دانشگاه شریف اظهار داشت: برای رفع این مساله ابتدا باید مکان‌هایی وجود داشته باشد که اطلاعات دانشگاهی را به کار بگیرند، یعنی باید بحث تولید در کار باشد. البته این مستلزم آن است که یک بخش دیگر از اقتصاد را هم مدنظر داشته باشند، به عنوان مثال ببینند این پول‌ها که در بانک‌ها ذخیره شده، چرا در جریان تولید نیفتاده است؟ همه این موارد به یک بررسی اساسی و همه‌جانبه نیاز دارد که در آن باید از افراد پخته استفاده کنند. اکثر مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها توسط افراد زیر متوسط صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز