خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حریق سطحی در ۱۴۲ هکتار از اراضی استان گیلان/ آتش به منازل مسکونی سرایت نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۳۸۹

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به وقوع بیش از ۸۱ فقره حریق در این استان گفت: ۶۱ فقره از این تعداد در ۷۲ ساعت گذشته رخ داده که به دلیل وزش باد خیلی شدید بوده است.

«سرهنگ محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در اراضی و عرصه‌های جنگلی استان گیلان گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته وضعیت قرمز هواشناسی را داشتیم و تعدادی حریق از چهارشنبه تا روز گذشته در سطح جنگل‌های استان گیلان رخ داد. 

او ادامه داد: در مجموع در هفته گذشته ۸۱ حریق در سطح استان گیلان رخ داد و تقریبا همه حریق‌ها در استان گیلان سطحی بوده است. 

سرهنگ قربانی با بیان اینکه هم اکنون در هیچ نقطه‌ای از استان حریقی که شعله و یا خط آتش داشته باشد وجود ندارد، ادامه داد: مگر اینکه در نقاطی مانند اشکورات از کنده‌های درختی که طی دو روز حریق در سطح زمین افتاده و یا درخت‌های ایستاده پوسیده دودی منتشر شود، در غیر اینصورت شعله آتش در سطح استان نداریم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا حریق به مناطق مسکونی سرایت کرده است یا خیر گفت: به هیچ عنوان این اتفاق رخ نداده است. روز گذشته در اشکورات حضور داشتم و خبر رسید که بخشداری محل اعلام کردند که روستای زرگردن تخلیه شود، اما با حضور در منطقه‌ای که اعلام شد، شاهد بودیم که اصلا امکان ندارد حریق به این مکان برسد، چرا که با وجود یال‌های صخره‌ای در محل، حتی اگر حریق به این قسمت هم برسد خود به خود خاموش می‌شود. 

سرهنگ قربانی تاکید کرد که در هیچ جای استان گیلان حریق به روستاها نرسیده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان درباره پیش بینی شعله‌ور شدن مجدد آتش در اراضی و جنگل‌های استان گیلان گفت: هواشناسی وضعیت را تا روز دوشنبه پایدار و در روز دوشنبه وضعیت نارنجی اعلام کرده است و نیروهای ما در آمادگی هستند. 

سرهنگ قربانی افزود: بیش از ۸۱ فقره حریق در استان گیلان رخ داده که ۶۱ فقره آن در ۷۲ ساعت گذشته رخ داده است که به دلیل وزش باد خیلی شدید بوده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان با بیان اینکه اکثر حریق‌های رخ داده زیر یک هکتار است، ادامه داد: در مجموع ۱۴۲ هکتار از اراضی دستخوش حریق سطحی شدند. برگ، لاش برگ و برگ‌های خزان ریخته شده سوختند و درخت‌های پایدار ما آسیب‌های خیلی جزئی دیده‌اند. 

او در پاسخ به این سوال که علت آتش سوزی روزهای اخیر در اراضی گیلان چه بوده است؟ گفت: علت اصلی را عامل انسانی می‌دانیم. افزایش دما و ورود گردشگران در طبیعت، حضور دامداران در عرصه و حضور شکارچیان، جنگل نشینان و غیره از جمله عوامل آتش سوزی روزهای اخیر می‌تواند باشد اما عامل اصلی انسانی است. 

سرهنگ قربانی در پاسخ به این سوال که آیا آتش سوزی‌های گیلان عمدی بوده است یا خیر گفت: نمی‌گوییم عامل انسانی عمدی بوده بلکه اکثرا سهوی است و به دلیل گرمای هوا و خاموش نکردن آتش رخ داده است. در چنین شرایطی حتی یک ته سیگار هم می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آتش شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز