خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"کلاس مختلط" از علل ترک تحصیل دانش‌آموزان متوسطه/ شناسایی ۱۴ هزار و ۹۲۶ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۸۴۱

معاون آموزش ابتدایی استان آذربایجان غربی از شناسایی ۱۴ هزار و ۹۲۶ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی خبر داد.

«میرصادق جامعی» معاون آموزش ابتدایی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت دانش‌آموزان این استان و آمار بازماندگان از تحصیل توضیح داد: در سطح استان آذربایجان غربی در دوره ابتدایی متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی جاری تعداد ۲۲ هزار و ۵۳۶ نفر به صورت لیست اسمی به اداره کل استان آموزش و پرورش آذربایجان غربی ابلاغ شده که این آمار مربوط به بازماندگان از تحصیل یا ترک تحصیلی است.

وی ادامه داد: ما با چندین دستگاه برون مرزی و نهاد‌هایی که به نوعی در این حوزه دخیل هستند و می‌توانند به ما کمک کنند جلساتی برگزار کردیم و برای بازگرداندن این افراد به چرخه آموزش تلاش شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی گفت: در نهایت در دوره‌های اول ابتدایی‌، اول متوسطه و دوم متوسطه تعداد ۱۴ هزار و ۹۲۶ نفر  از مجموع آن لیست اسمی که در ابتدا به ما ابلاغ شد، شناسایی شدند و از میان این ۱۴ هزار نفر تعداد ۴ هزار و ۳۷۱ نفر را در سال جاری جذب تحصیل کردیم.

جامعی افزود: تعداد ۷ هزار و ۳۱۰ نفر از مجموع آمار اولیه بازماندگان از تحصیل که به ما ابلاغ شد هنوز شناسایی نشده‌اند و بنا به هر دلیلی هنوز دسترسی به این افراد اتفاق نیفتاده است.

وی درباره دلایلی که هنوز موفق به شناسایی سایر بازماندگان از تحصیل در سال جاری نشده‌اند، گفت: فوت، ازدواج زودهنگام، انتقال و جابجایی افراد، وجود مدارس مختلط، نبود مدرسه در مقطع متوسطه اول و دوم از جمله عوامل مهم ترک تحصیل است. در برخی از روستاها متاسفانه مدارس متوسطه اول دوم وجود ندارد.

جامعی در توضیح ترک تحصیل به خاطر کلاس‌های مختلط بیان کرد: در دوره متوسطه اول برخی کلاس‌ها مختلط هستند که همین موضوع موجب ترک تحصیلی بعضی از دانش‌آموزان می‌شود. یکی از علت‌های ترک تحصیلی و یا بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان، بیماری یا وضعیت دانش‌آموزان استثنایی است که نمی‌توانند به مدرسه بیایند. برخی دانش‌آموزان نیز بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند و یا برخی از آنها پدر و مادران بیماری دارند که باید از آنها مراقبت کنند. 

معاون آموزش ابتدایی استان آذربایجان غربی گفت: نمی‌توانیم بگوییم که دانش آموزان به خاطر آموزش مجازی و عدم دسترسی به آن اقدام به ترک تحصیل کرده‌اند، زیرا تلاش کردیم تا دانش‌آموزان از طرق مختلف  یعنی از طریق شبکه شاد، تلویزیون و بسته‌های مکتوب آموزشی، آموزش را دنبال کنند.

جامعی درباره وضعیت آموزش در مدارس روستایی استان آذربایجان غربی توضیح داد: نزدیک به ۶۵ درصد مدارس استان آذربایجان غربی روستایی هستند. در مدارس روستایی ما کلاس‌های کم جمعیتی دارند که بسته‌های آموزشی، جزوات خودآموز و  فیلم‌های آموزشی میان دانش‌آموزان توزیع شده است. این رویه بیشتر در روستاهایی که سفید بوده‌اند، انجام شده و برای رفع اشکال از دانش‌آموزان دعوت به دریافت بسته آموزشی کرده‌اند و حین ارائه بسته‌ها توضیحاتی هم ارائه شده است. خوشبختانه رویه در این خصوص با موفقیت همراه بوده و نمی‌توانیم بگوییم دانش‌آموزی به دلیل عدم دسترسی به آموزش مجازی و یا درسنامه‌های مکتوب اقدام به ترک تحصیل کرده است.  

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت جوی استان آذربایجان غربی و بارندگی برف آیا حضور در کلاس‌های درس، دانش‌آموزان را با مشکل مواجه نکرده است؟ گفت: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی کمتری در استان داشتیم، هیچ روستایی با مسدود شدن راه‌ها مواجه نشد. آن معلمی را هم که مشاهده کردید که در برف روی سکو نشسته و با گوشی موبایل در فضای مجازی به دانش آموزان درس می‌دهد به این علت بود که وی در آن نقطه فقط توانسته بود به اینترنت متصل شود. 

معاون آموزش ابتدایی  آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی درباره وضعیت اینترنت و آنتن دهی در روستاهای این استان اظهار داشت:  در این باره در شورا و آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی توسط مدیر کل چندین دستور کار مطرح شده است. استاندار با سایر ادارات به خصوص مخابرات نیز به کمک ما آمدند. در نتیجه آنتن دهی اینترنت برای نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ روستا امسال برای اولین بار ایجاد شد و این اقدام صرفا برای آموزش مجازی صورت گرفته است.  حدود ۱۰۸ روستایی دیگر نیز در سراسر استان باقی ماندند که هنوز آنتن دهی ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز