خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست "وام ازدواجِ نصفه نیمه" به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت/ ۴۵ سال؛ سقف سنی پیشنهادی برای ارائه تسهیلات به زوجین

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۱۲۶

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: امسال که وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی ارائه شد، بنابراعلام بانک مرکزی برخی افراد به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت کمتر از این رقم را درخواست کردند.

«اعظم کریمی» مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اقدامات انجام شده برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج اظهار داشت: درست است که وام ازدواج می‌تواند، یک عامل تسهیل‌کننده باشد، اما این عامل کافی نیست.

کریمی بیان کرد: طبق اظهار بانک مرکزی خیلی از افراد هستند که مبلغ اصلی وام را درخواست نکردند، زیرا توان بازپرداخت را نداشته‌اند. به عنوان مثال امسال که وام ۵۰ میلیون تومانی ارائه شد، برخی افراد مبلغ کمتر از ۵۰ میلیون تومان را درخواست دادند. در هر صورت به احتمال زیاد مجلس وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج را برای سال آینده تصویب کند. 

وی ادامه داد: ما از این که میزان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سال به سال افزایش پیدا کند، استقبال می‌کنیم، زیرا اعتقاد داریم تامین وسایل اولیه زندگی و یا مایحتاج ضروری هم با افزایش قیمت روبرو شده است، اما تامین منابع برای بانک‌ها یک دغدغه است.

کریمی گفت: ما نگرانیم که افزایش وام بدون توجه به تامین منابع باشد و این موضوع برای افرادی که متقاضی وام هستند، ایجاد معطلی کند. در حال حاضر با تلاشی که بانک مرکزی داشته و برنامه ریزی در فرآیند سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، مدت زمان انتظار افراد مشخص است. 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در توضیح ضمانت دریافت وام ازدواج اظهار داشت: بنابر اعلام بانک مرکزی و مکاتباتی که هر ماه به تفکیک استان‌ها برای ما ارسال می‌شود و ما نیز موضوع را از طریق شورای هماهنگی بانک‌ها در استانها پیگیری می‌کنیم، پرداخت وام‌ها به روز است. البته تاکید می‌کنم که فرد باید حتما مطالعات لازم در خصوص مدارک مورد نیاز به ویژه تضامین مورد تایید جهت دریافت وام‌ها را داشته و باید ضامنی را معرفی کند که توانایی ضمانت و پوشش دهی اقساط را داشته باشد.

کریمی گفت: تامین ضامن برای جوان‌ها و خانواده‌هایی که به هر طریق در اطراف خود شخصی را ندارند که ضمانت آن‌ها را کند، کار مشکلی است. به میزانی که وام افزایش پیدا کند، قطعا بانک نیاز به تضامین بیشتری دارد. دلیل بانک برای این امر هم این است که منابع بانک برای قرض الحسنه محدود است و باید تضمینی وجود داشته باشد تا این چرخه ادامه یابد. به تعبیر دیگر شخصی که وام گرفته باید بتواند اقساط را به موقع پرداخت کند تا منابع به بانک برگردد و آن‌ها بتوانند به فرد دیگری وام بدهند. 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان معاونت ورزش و جوانان گفت: با توجه به تغییر روزانه قیمت‌ها و برنامه‌ریزی‌های که فرد برای دریافت وام و آغاز زندگی مشترک خود دارد، اگر تاخیر در پرداخت وام‌ها باشد، برنامه‌ریزی‌های فرد برای آغاز زندگی‌اش دچار مشکل می‌شود. نمایندگان محترم مجلس دغدغه‌های جوانان و ازدواج آن‌ها را دارند، از این رو خواهشمندیم نسبت به تامین منابع و تسهیل شرایط دریافت وام چاره‌اندیشی کنند. 

وی در خصوص تعیین سقف سنی افراد برای دریافت وام ازدواج بیان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های ما تعیین سقف سنی افراد متقاضی وام ازدواج است. این وام نامش وام تسهیل ازدواج جوانان بوده و از طرفی هدف این وام ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری است. باید به این نکته دقت کرد، وقتی به فرد بالای پنجاه سال وام ازدواج می‌دهیم آیا آن فرد در سن فرزندآوری قرار دارد؟ از این رو خواهش ما از نمایندگان مجلس این است که این موضوع را مد نظر قرار دهند. 

کریمی افزود: سقف سنی دریافت وام ازدواج باید با بررسی‌های کارشناسانه همراه باشد. ما پیش‌تر سن ۴۵ سال را به عنوان سقف سنی دریافت وام ازدواج پیشنهاد داده بودیم و همچنین تاکید کردیم که به ازدواج اولی‌ها وام داده شود. 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی معاونت جوانان گفت: اولویت ما این است که با توجه به فرهنگ کشورمان، عرف جامعه و هنجارهای موجود که در آن تعهد، مسئولیت‌پذیری و انتخاب آگاهانه وجود دارد، وام ازدواج به افرادی تعلق بگیرد که برای بار اول ازدواج می‌کنند. بر این اساس در قانون باید روش‌هایی در نظر گرفته شود که از تخلفات احتمالی جلوگیری به عمل بیاید. 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان معاونت ورزش و جوانان ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی در جلسات کارشناسی موضوع و مشکلات احتمالی و گزارش‌های رسیده از شعب را بررسی کردند و آن را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادند تا آن‌ها نسبت به بازنگری موضوع وام ازدواج تصمیم‌گیری کرده و شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنند که متقاضیان واقعی وام که جوانان در شرف ازدواج هستند، بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان معاونت ورزش و جوانان تاکید کرد: ازدواج در سنین پایین در مناطق مختلف متمایز است و ما نمی‌توانیم برای همه یک نسخه واحد داشته باشیم، اما اعتقاد دارم که در این بخش، وضع قوانین کافی نیست و فرهنگ‌سازی است که می‌تواند ازدواج در سنین مناسب را شکل دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان طرح دیگری جایگزین وام ازدواج کرد به عنوان مثال مسکنی را به صورت رایگان به مدت ۵ سال در اختیار جوانان قرار داد تا آن‌ها هم با مشکل پرداخت وام مواجه نشوند؟ گفت: این موضوعات و شرایطی که کمک می‌کند، تسهیل ازدواج رخ دهد، در قانون تسهیل ازدواج پیش بینی شده، اما متاسفانه به دلایل مختلف این بخش از قانون اجرا نشده است. 

کریمی گفت: در حال حاضر نمایندگان نسبت به این موضوع توجه زیادی دارند، بر همین اساس این قانون در حال بازنگری است تا بتوانیم بندهایی از آن را اجرایی کنیم. به نظر می‌رسد با به روز کردن قانون تسهیل ازدواج و پیش‌بینی ضمانت اجرایی آن می‌توان شاهد اتفاقات خوب و حرکت‌های اثربخشی در تسهیل ازدواج جوانان بود. 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان معاونت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که وام ازدواج چقدر می‌تواند به افزایش ازدواج منجر شود؟ گفت: به نظرم باید منتظر ماند تا ببینیم بعد از تصویب وام ۱۰۰ میلیونی چه اتفاقی رخ می‌دهد، فعلا در این مورد نمی‌توان اظهارنظر کرد، اما به عنوان کسی که در حوزه جوانان کار می‌کند معتقدم، وام به تنهایی نمی‌تواند عامل کافی برای افزایش رشد ازدواج در سنین مناسب در بین جوانان باشد. در نهایت اگر وام ۱۰۰ میلیون تومانی در بودجه ۱۴۰۰ تصویب شود سال آینده این وام قابل ارائه به جوانان در شرف ازدواج است.

درخواست "وام ازدواجِ نصفه نیمه" به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت/ ۴۵ سال؛ سقف سنی پیشنهادی برای ارائه تسهیلات به زوجین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز