خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

با افت تحصیلی دانش‌آموزان مواجه نشده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۲۰۷

مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش گفت: در اغلب موارد دیده شده که معلمان خارج از وظیفه کاری خود، اقدامات زیادی برای آموزش دانش‌آموزان کرده‌اند.

«مرضیه مسگرزاده» مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تاثیر آموزش مجازی بر کیفیت آموزش و هدایت تحصیلی اظهار داشت: آموزش مجازی روشی است که در گذشته در آموزش و پرورش به عنوان یک روش تمرکزیافته پیگیری نمی شده است. بلکه معلمان ما بنا بر نیاز و به عنوان مکمل از فضای مجازی کمک می‌گرفتند تا آموزش های دانش آموزان و یادگیری آنها را کامل‌تر کنند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به شرایطی که پیش آمده است و موقعیتی که با آن روبه‌رو هستیم طبیعتا تمرکز آموزش‌ها در شرایط فعلی روی فضای مجازی است. بدیهی است که آموزش مستقیم و حضوری با هیچ آموزش دیگری قابل جایگزینی نیست زیرا نقشی که معلم در آن فضای حضوری ایفا می‌کند یا ارتباط دو سویه و چند سویه که بین معلمان و دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر شکل می گیرد با هیچ فضا و بستر دیگری قابل جابجایی نیست. اما چه بخواهیم چه نخواهیم کرونا در آموزش اثر گذاشته و هیچ وقت نمی توانیم کیفیت آموزشی را مساوی با شرایطی بدانیم که مدرسه باز و آموزش‌ها حضوری بوده است.

مسگرزاده افزود: آموزش مجازی از چند روش ارائه می‌شود که البته ما آن را در قالب پنج الگوی جریان یادگیری و آموزش به استان ها ابلاغ کردیم که این ۵ الگو با توجه به شرایط استان اعمال می‌شود. 

مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش توضیح داد: این الگوی راهنما از اول سال تولید شده و به همه استان‌های ابلاغ شده است، همچنین سامانه‌ای برای رصد و پایش آن طراحی شده تا بررسی شود مدارس ما در استفاده از الگوها به چه صورتی عمل کرده و چه تعدادی از کدام یک از این الگوها استفاده کرده‌اند.الگوی اول، آموزش حضوری کامل است البته در استانی که وضعیت عادی است. در الگوی دیگر برای استانی که وضعیت کاملاً غیر عادی است، آموزش کاملا غیرحضوری برگزار خواهد شد.

مسگر زاده گفت: دانش آموزانی که در مناطق جغرافیایی دور افتاده یا پراکنده قرار دارند و دسترسی به تلویزیون، اینترنت و گوشی هوشمند ندارند برای آنها بسته‌های مکتوب یا درس‌نامه در نظر گرفته شده بود که البته این درستامه‌ها به همراه یک معلم به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. 

مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش پاسخ به این سوال که اما برخی از معلمان مناطق دور افتاده این گلایه را دارند که هیچ درسنامه‌‌ای به آنها داده نشده که از طریق آن به دانش‌آموزان آموزش دهند، گفت: من این موضوع را انکار نمی کنم زیرا این نگاه به این صورت است که ما بگوییم در یک جامعه بزرگ یک کاری را انجام داده‌ایم و استثنائا ممکن است یک بخش‌هایی در این قضیه دچار خسران شده باشند. این وظیفه آموزش و پرورش و معلمان آن حوزه است که نگذارند هیچ دانش آموزی از دایره آموزش دور بمانند.

مسگرزاده تاکید کرد: همه ادارات کل، مناطق آموزشی، معلمان و مدیران بر اساس ابلاغیه‌های که از وزارت آموزش و پرورش ارسال شده و ما در حال رصد آن هستیم وظیفه دارند که نگذارند حتی یک دانش آموز هم از این جامعه آموزشی دور نگه داشته شوند. در اغلب موارد دیده شده که معلمان خارج از وظیفه کاری خود کارهای زیادی برای آموزش دانش آموزان کرده‌اند. 

وی در درباره افت تحصیلی و تاثیر آموزش مجازی بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: ما در سال گذشته با افت تحصیلی جدی مواجه نبودیم، زیرا دو سوم آموزش‌ها انجام شده بود و تا اسفند قاعدتا بسیاری از کتاب‌های درسی به پایان می‌رسد.  بخش بسیار اندکی از آن دروس باقی می‌ماند که بعد از فروردین همراه با رفع اشکال و مرور به اتمام می‌رسد‌.

مسگرزاده ادامه داد: امسال از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که از اول سال آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی خیلی جدی پیگیری شود. اینکه بگوییم گروهی از دانش آموزان از این خدمات بهره‌مند نیستند باید نتیجه گزارش‌گیری در سامانه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد تکمیل و بررسی شود. البته درصد زیادی از اطلاعات به دست آمده ولی هنوز  همه بخش آن کامل نشده زیرا یک تعدادی از مدارس ما هنوز اطلاعاتشان را کاملاً درج نکرده اند، لذا تحلیل درستی از این قضیه نمی توانیم داشته باشیم تا این گزارش‌ها کامل نشود. 

وی در ادامه با اشاره به تاثیر کرونا در کیفیت آموزشی و تحصیلی گفت: اینکه بدانیم کرونا چقدر در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نقش داشته است باید گزارشمان تکمیل شود. در هدایت تحصیلی در کنار  نظرسنجی که از دانش آموزان، اولیا و معلمان می‌شود، آن چیزی که بیشتر از همه اثر دارد عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. 

مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش گفت: عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان برخاسته از آن عملیاتی است که در طول زمان آموزش ۳ سال تحصیلی طی کرده و نمره پایانی آن را دریافت کرده است. لذا اگر فرایند آموزش با این سبک و سیاق که در حال پیش رفتن است، پیش برود و دروس آموزش داده شود نباید هدایت تحصیلی تاثیر فاحشی از کرونا بگیرد. من نمی‌‌گویم کرونا هیچ تأثیری ندارد اما وقتی آموزش حضوری است می‌توان انتظار بیشتری در هدایت تحصیلی داشت اما زمانی که آموزش مجازی می‌شود، قطعا روی کیفیت اثرگذار است و این موضوع حتما در هدایت تحصیلی نیز نقش دارد اما نه اینکه تفاوت فاحش ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز