خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مرگ جنین، زردی و تهدید بینایی نوزاد از عوارض زایمان‌های تقویمی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۴۹۰

یک متخصص جنین شناس با اشاره به زایمان‌های مناسبتی گفت: اگر مادر‌ها بدانند هفته‌های آخر بارداری چقدر در تکامل نوزادشان تاثیر دارد، حتی یک روز زودتر هم به زایمان اقدام نمی‌کنند.

«سمانه سادات حسینی قوچانی»، جنین‌شناس و دکترای بیولوژیک تولید  مثل در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عوارض زایمان مناسبتی مادران در تاریخ‌های خاص مثل 99/9/9 که امکان دارد منجر به جلوتر و یا عقب‌تر شدن زمان زایمان شود، بیان کرد: باید به صورت طبیعی یک سری از تغییرات در جنین صورت بگیرد تا آماده زندگی در خارج از رحم شود، وقتی این تغییرات صورت گرفت، جنین علامت‌هایی را می‌دهد که باعث شروع درد زایمان می‌شود، اینکه دقیقا چه موقع این اتفاق می‌افتد، زمان ثابتی ندارد. همانطور که سن بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، آمادگی برای خروج از رحم هم متفاوت است، به طور مثال جنینی در چهل هفتگی و دیگری در ۳۹ هفتگی آماده خروج می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله تغییراتی که باید قبل از خروج از رحم ایجاد شود، تکامل آناتومی بدن است، مثل مجرای شریانی که در دوره جنینی فعال است و باعث تصفیه خون جنین می‌شود و باید آماده بستن شده باشد تا جنین بتواند با شروع تنفس بعد از تولد از حداکثر اکسیژن هوا بهره‌مند شود. نارسایی تنفسی و استفاده از اکسیژن درمانی می‌تواند بینایی نوزادان نارس را تهدید کند.

متخصص جنین شناس افزود: در هفته‌های آخر جنین تقریبا در هر هفته ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم وزن اضافه می‌کند که باعث می‌شود، توده چربی بیشتر شود. این چربی نوزاد را در برابر تغییرات دما و افت قند ناشی از سرما محافظت می‌کند.

حسینی افزود: هر هفته‌ای که زایمان زودتر صورت بگیرد، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای کودک به همراه داشته باشد، با این شرایط امکان دارد، نوزاد حتی سد خونی مغزی کاملی نداشته باشد. یکی از عوارض خیلی شایع بعد از تولد، زردی در کودکان است که هرچقدر بچه نارس‌تر باشد، زردی در کودک هم بیشتر است بنابراین در نوزاد رسیده هم مقدار زردی کمتر است و هم مغز محافظت بیشتری دارد.اگر مادر‌ها بدانند هفته‌های آخر چقدر در تکامل نوزادشان تاثیر دارد، حتی یک روز زودتر هم به زایمان اقدام نمی‌کنند.

وی با اشاره به عواقب دیر زایمان کردن، گفت: معمولا بچه نمی‌تواند دیرتر به دنیا بیاید، ولی اگر سن بارداری از چهل هفته بیشتر شود، حتما باید نظارت دقیق پزشک زنان صورت بگیرد، چرا که ممکن است دستگاه گوارش جنین در رحم مادر فعال شود و مدفوع جنینی دفع کند، این مدفوع می‌تواند وارد ریه شود و عوارضی مثل عفونت‌های بعد از تولد برای بچه به همراه داشته باشد. از طرفی خطر نارسایی جفت و مرگ داخل شکم وجود دارد. بنابراین در این مورد نباید اصلا اهمال نکنیم.

این جنین‌شناس با اشاره به اثر هورمون اکسی توسین، بیان کرد: وقتی جنین کامل می‌شود به بدن مادر علامت می‌دهد. مغز مادر ماده‌ای به نام اکسی توسین یا همان هورمون عشق مادری را ترشح کند، این ماده هم عامل انقباضات رحم می‌شود و هم باعث تغییرات عاطفی در مادر است، به همین دلیل است، مادری که در حین زایمان درد زیادی را تحمل کرده، بعد از زایمان فرزندش را در آغوش می‌کشد و به او شیر می‌دهد.

وی ادامه داد: مادرانی که به روش طبیعی زایمان می‌کنند و یا بعد از شروع دردهای زایمان با تشخیص پزشک سزارین می‌کنند، چون در بدن آنها اکسی توسین زیادی وجود دارد، هم انقباض رحم بعد از زایمانشان خوب است و هم اینکه در ارتباط عاطفی مادر و نوزاد موفق‌تر هستند و میزان افسردگی بعد از زایمان کمتری دارند و مهمتر از همه مادر شیردهی موفق‌تری خواهد داشت.

حسینی در پایان گفت: در حال حاضر هم به دلیل معضل کووید ۱۹ که وجود دارد هر یک روز بستری اضافه مادر و نوزاد در بیمارستان خطر ابتلا به کرونا در آنها بالاتر خواهد برد و واقعاً به ریسکش نمی‌ارزد که به خاطر یک تاریخ و یک روز تا این حد سلامت مادر و نوزاد را به خطر بیندازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز