خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

نقش دانشگاه‌های معین فراتر از دانشگاه‌های استانی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۰۶۱

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اقداماتی در خصوص ساماندهی دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور صورت گرفته که می‌توانیم به دانشگاه معین استان‌ها ارسال کنیم تا این موضوع را ساماندهی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی روسای دانشگاه‌های معین کشور بیان کرد: آموزش عالی به نسبت گذشته رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کرده است. در همه استان‌های ما به اقتضای شرایط ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد ولی امروز آموزش عالی استان‌ها از یک قدرت و توان نسبتاً خوبی برخوردار هستند. 

وی افزود: از طرفی وزارت علوم به لحاظ جایگاه قانونی و حقوقی باید به سمتی برود که به سیاستگذاری، نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و موسسات عالی پژوهش و فناوری بپردازد. از این رو باید در این دوره باقی مانده از دولت، بتوانیم از فرصتی که در اختیار داریم استفاده کنیم. 

باقری گفت: ما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که یک سری اختیارات در شورای مرکزی با حضور روسای دانشگاه‌ها لحاظ شود. لذا کارکرد مهم شورای استانی تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلان آموزش عالی در استان‌ها است. طبیعتاً این شورا باید اختیار تصمیم‌گیری داشته باشد و باید به تمهیداتی فکر کنیم که چگونه می‌توان با ظرافت، کارها را اجرایی کرد. ضمن اینکه معاونت‌های وزارت علوم نیز پایبند به تصمیمات شورا هستند. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما باید بتوانیم در باقیمانده دولت، این شورای مدیران استانی دانشگاه‌ها را تثبیت کنیم و به اقدامات آموزش عالی بپردازیم. این شورا نباید منحصر به ساماندهی آموزش عالی باشد در حالی که ساماندهی یک بخش کوچکی از اهداف آموزش عالی استان‌ها است. 

وی افزود: اگر شورای مرکزی بتواند تا پایان دولت ۷ و ۸ جلسه را تشکیل دهد بسیار مفید است تا اشکالات آیین نامه‌ای آن را برطرف و در خصوص تثبیت این موضوع گام برداریم. لذا اهمین دارد که دانشگاه‌ها نقش خودشان را به عنوان دانشگاه معین فراتر از دانشگاه استان ببینند

باقری گفت: انتظار می‌رود ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در استان‌ها هماهنگی و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. ما همچنین یک نامه در این خصوص به رئیس مجلس فرستادیم و از باب تکلیف قانونی این موضوع را به مجلس اطلاع دادیم و انتظار داریم که نمایندگان نیز در پیشبرد سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با ما همکاری کنند. علاوه بر اینها یک نامه به وزیر کشور نوشتیم تا هم استانداران و هم فرمانداران هماهنگی و همکاری لازم را با دانشگاه‌ها در پیشبرد این سیاست‌ها داشته باشند. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: البته ما هرچقدر هم که کار کنیم باز هم نیازمند فرهنگسازی هستیم. آموزش عالی امروز اقتضاعات خاص خود را در استان‌ها دارد و اگر نتوانیم این اقتضاعات را مرتفع کنیم، آن‌ها همچنان باقی خواهد بود. 

وی درپایان بیان کرد: اقداماتی در خصوص ساماندهی دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور صورت گرفته که می‌توانیم به دانشگاه معین استان‌ها ارسال کنیم تا این موضوع را ساماندهی کند. ساماندهی سایر موسسات نیز باید در دستور کار شورا قرار بگیرد تا روسای دانشگاه‌ها بدانند چه کاری در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز