خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی گچساران در نشست خبری:

کشاورزی در گچساران زنده و رونق دارد

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۶۲۹

رئیس اداره کشاورزی شهرستان گچساران در دومین روز هفته دولت و در نشست خبری با خبرنگاران گچساران، آخرین آمار کل تولیدات کشاورزی شهرستان گچساران را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، علی علیرضانژاد از تولید سالانه بخش کشاورزی شهرستان گچساران خبر داد و گفت: تولید سالیانه محصولات کشاورزی شهرستان گچساران 120 هزار تن است که با پروژه‌های در دست احداث این نهاد در چند سال آینده به 200 هزارتن خواهد رسید.

وی میزان زمین های زراعی کشت دیم و آبی را از کل 21 هزار هکتار شش هزار و 500 هکتار آبی و 14 هزار و 600 هکتار دیم نام برد و افزود : در اقتصاد مقاومتی گندم، جو، ذرت، دانه های روغنی و شکر باید در سطح کشور به خود اتکایی برسد.
 
رئیس جهاد کشاورزی گچساران تولید گندم سال گذشته را بالغ بر 22 هزار و 500 تن عنوان کرد که از این میزان 14 هزارتن برای سیلو و خوراک نان و ماکارونی از طریق شرکت تعاون روستایی و شرکت غله خریداری شده است.
 
علیرضانژاد گفت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر تولید گندم در کشور حائز رتبه برتر است و علاوه بر مصرف شهرستان و استان به دیگر استانها هم صادر می شود که بعد از امتیاز نفت ، گندم بذر قابل تامل و انیدواری در شهرستان محسوب می شود.
 
وی تولیدات سال گذشته ذرت دانه ای و علوفه ای را هر کدام 10 هزار تن ذکر کرد که این محصول به دلیل آب مصرفی در خیرآباد و لیشتر و حوزه سد کوثر کشت می شود.
 
رئیس جهادکشاورزی گچساران از ظرفیت کارخانه روغن کشی شهرستان گچساران در خرید دانه های کلزا و تولید روغن خبرداد و خاطرنشان کرد در سال 95 بیش از 500 هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کلزا خواهد رفت.
 
علیرضانژاد با اشاره به ضرر کشت دائم یک محصول در زمین گفت : گسترش آفت و بیماری محصول از کشت دائم یک نمونه ایجاد می شود و با تنوع کشت این روند اصلاح سازی می شود.
 
وی از مشارکت و اعلام آمادگی استان چهارمحال بختیاری در کشت چغندر قند خبرداد و افزود : امید است با این مشارکت کشاورزی ، 100 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت چغندر قند اختصاص یابد.
 
علیرضانژادگفت: در سال 94 حدود 2 هزار هکتاراز اراضی به  کشت سبزیجات یافت و 117 هکتار گندم به روش آبیاری نواری کشت شد که با برداشت 7 تن در هکتار نتیجه قابل تاملی داشت.
 
وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی از کشت دانه های روغنی و کنجد و کشت لوبیا و حبوبات به جای کشت برنج و ذرت که مصرف آب بالائی دارد اشاره کرد و توصیه به صرفه جوئی در مصرف آب را از سیاستهای کشاورزی کشور عنوان کرد.
 
رئیس اداره جهاد کشاورزی گچساران از تولید 20 هزار تن تولید مرکبات خبرداد و اظهار کرد:یک هزار و 750 هکتار از اراضی ما به باغات اختصاص دارد و عمده محصول 633 هکتار لیموترش  با هفت هزار و 300تن برداشت لیموترش است.
 
وی از کیفیت مطلوب لیموترش شهرستان در استان و جنوب خبرداد و اظهار امیدواری کرد که با حفاظت از درختان لیموترش از سرمازدگی در این بخش پیشرفت بسزائی رخ دهد.
 
علیرضانژاد از تکمیل پروژه 18 ساله باغات دیل و آرو خبرداد و تصریح کرد: بیش از 85 درصد آبیاری این باغات قطره ای و از طرف جهادکشاورزی انجام شده است.
 
وی در ادامه افزود: عملکرد خوب کشت داروهای گیاهی 26 هکتار سطح زیر کشت آماده را به خود اختصاص داده است و با مشارکت شرکت زردبند برای کشت پاییز و فصلی ، کشت بابونه در سوق دادن استفاده بهینه از آب تاثیرگذار است.
 
این مسئول جهادکشاورزی تاکید کرد یک میلیارد و 500 میلیون تومان صرف زیرساختهای بخش گلخانه ای روستای خیرآباد شده است که به زودی واگذار خواهد شد.
 
علیرضانژاد از ضریب 9.8 دهم درصدی‌کشت‌مکانیزاسیون‌شهرستان‌گچساران خبرداد و اظهار داشت: قدرت سیستم موتوری شهرستان 18 هزار اسب بخار توان موتوری و 247 دستگاه تراکتور در حال فعالیت دارد که به طور مداوم از طریق جهاد کشاورزی سوخت موتوری دریافت می کنند.
 
این مقام مسئول افزود: خط مکانیزاسیون فعال است و کسانی که درخواست تسهیلات در این بخش دارند به راحتی انجام می شود و ادوات کشاورزی سالانه به صورت رایگان در اختیار کشاورزان است.
 
رئیس اداره جهاد و کشاورزی گچساران در بخش تولیدات دامی از تولید 2500 تن گوشت قرمز ، 923 تن تولید شیر ، گوشت سفید (مرغ) 1835 تن در سال ، بوقلمون 25 تن در سال و تولید تخم مرغ در دو واحد مرغ تخمگذار 1136 تن، تولید عسل 15 تن خبر داد.
 
وی خودکفایی و صادرکننده بودن شهرستان گچساران در بخش تولیدات دامی را از افتخارات این اداره برشمرد و خاطرنشان کرد از پنج میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته به این بخش چهار میلیارد تومان از صندوق ملی ، جهت خرید گاو شیری پرواربندی  هزینه شده است.
 
رئیس‌جهادکشاورزی گچساران گفت: یک میلیارد و 160 میلیون‌تومان نیز برای خرید مرغ دورگ، بوقلمون، گاو شیری و زنبور عسل هزینه شده است.
 
علیرضانژاد در ادامه از یک واحد تولید ماهی خاویاری خیرآباد به ظرفیت 30 تن خبرداد که قرار است به زودی به تولید ماهی برسد.
 
وی گفت: رهاسازی سه هزار قطعه ماهی کپور (گرم آبی) در پنج استخر کشاورزی شهرستان با همکاری شیلات استان صورت گرفته است
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز