خبرگزاری کار ایران

در یک نشست مطرح شد؛

آمار دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار بالاست/ اختصاص ردیف بودجه برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ضروری است

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۰۳۳

با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های جاده‌ای، بندری و بازآفرینی شهری منعقد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کار، دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در سه حوزه بازآفرینی شهری، جاده‌ای و بندری تفاهم نامه‌های همکاری امضاء کردند. 

شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این مراسم، آموزش فنی و حرفه‌ای را نیاز امروز جامعه ایران دانست و اظهار داشت: مسیر حل و رفع مشکل بیکاری از توسعه مهارت‌های فنی حرفه‌ای کشور می‌گذرد.

وی افزود: در جمع بیکاران کشور، آمار دانش آموختگان دانشگاهی بیکار بالاست، این در حالی است که افراد دارای مهارت  از فرصت شغلی بیشتری برخوردار هستند و این نشان می‌دهد راه عبور از وضعیت موجود ، مهارت‌افزایی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهارت‌آموزی و مهارت افزایی موضوعی است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای شود، تاکید کرد: این کار با همکاری تمام قوا و تنظیم قوانین و مقررات مربوطه در همه دستگاه‌های اجرایی کشور امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور بر اساس قانون تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این مرکز در واقع نهاد اصلی سیاستگذاری در هماهنگ کردن امور فنی حرفه‌ای در کشور است.

شریعتمداری اظهار داشت: اگر در گذشته وزارت آموزش و پروش، مرکز آموزش‌های عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هرکدام در زمینه فعالیت خود در هنرستان‌ها، دبیرستان‌های کار و دانش، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌کردند، امروز مرکزی برای هماهنگ‌سازی این فعالیت‌ها در دولت تشکیل شده که در نوع خود قدم بزرگی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اولین بار با پی نوشت رئیس جمهور و دستور صریح ایشان به سازمان اداری و استخدامی، هم‌تراز کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کنار مدارک تحصیلی آموزش‌های دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد نظام مشاغل دولتی در این زمینه مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم باید طبقه‌بندی مشاغل بر اساس قانون کار متناسب با همین رویکرد تغییر کند، اگر از لحاظ مادی و معنوی برای افراد دارای مهارت حرمت کافی درجامعه قائل نشویم همچنان مدرک نسبت به دانش و مهارت  فنی و حرفه‌ای پیشی خواهد گرفت.

وی بهره‌وری نیروی کار را یکی از مهمترین عوامل رشد تولید و بطور کلی اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در بهره‌وری نیروی کار، مهارت است، هرچه مهارت آموزی بیشتر باشد بهره‌وری نیروی کار نیز بیشتر است و آثار طبیعی خود را در رشد اقتصادی بر جای خواهد گذاشت.

شریعتمداری با بیان اینکه ما از منظرتغییرات در آینده بازار کار هم به موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه کرده‌ایم، گفت: اگر بازار کار به سمت اینترنت اشیا، هوش مصنوعی  و ...حرکت کند، باید در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به این موضوع توجه کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  افزود: آموزش‌های فنی و حرفه ای باید به مردم واگذار شود، مردمی سازی فعالیت‌های آموزش مهارتی با حمایت دولت و تامین امکانات لازم برای بالا بردن سطح این مراکز باید دنبال شود.

وی افزود: از طرف دیگر باید نظارت را در صدور تائیدیه‌های لازم برای فعالیت‌های فنی و مهارتی تقویت کرد و همه اینها، رویکردی است که به عنوان تجدید حیات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور از آن نام می‌بریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حوزه صنایع دریایی و دریانوردی، حوزه کارآفرینی شهری و حوزه شبکه های حمل و نقل از موارد مشترک بین دو وزارتخانه است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این سه حوزه زمینه‌های رشد بخش‌ها را فراهم کند.

شریعتمداری با بیان اینکه امیدواریم با همکاری دو وزارتخانه قدم‌های مثبتی در این زمینه بر داشته شود، افزود: صنایع دریانوردی باید توسعه یابد چراکه در این زمینه شغل‌های زیادی پیش روی ماست‌.

وی با اشاره به اینکه اصلاح نیروهای آموزشی و نظامی در این زمینه یکی از لوازم تحقق اهداف در جهت بالا بردن فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه دریایی است، افزود: حوزه‌های سنتی کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای و کشت ماهی در دریا مورد توجه است و آموزش فنی و حرفه‌ای نقش اساسی در این بخش ایفا می‌کند.

شریعتمداری با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه صنایع دریایی گفت: یکی از لوازم تحقق این هدف در گرو رشد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دریاست و امیدوارم بتوانیم منافع مشترک را در راستای تحقق این هدف قائل دنبال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیاز امروز کشور، مدیریت جهادی و حرکت خارق‌العاده از سوی مدیران و همه بدنه دولت با هدف اجرای مفاد تفاهم نامه هاست.

وی برلزوم برنامه‌های زمان بندی روشن در انعقاد این تفاهم نامه‌ها تاکید کرد و پیگیری جدی در تحقق اهداف این تفاهم‌نامه‌ها را ضروی خواند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

مهمترین شانس بقای انسان در برابر کرونا، داشتن مهارت است

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  نیز در این مراسم بر ضرورت مهارت‌آموزی در همه دوران زندگی تاکید کرد و افزود: مهمترین شانس بقای انسان در برابر کرونا، داشتن مهارت است.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه نظام جامع مهارت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: با توجه به راه‌اندازی این دبیرخانه، اختصاص ردیف بودجه‌ای به منظور تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ضروری است.

منادی سفیدان با اشاره به اینکه در شرایط جدید کرونا، میلیون‌ها شغل در جهان از بین رفته، اظهار داشت: با اهمیت دادن به  مقوله آموزش و تقویت آموزش‌های مهارتی می‌توان بسیاری از مشاغل جدید را جایگزین مشاغل آسیب دیده کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  بر ضرورت نظارت و اجرای دقیق مفاد تفاهمنامه‌های منعقد شده بین دو وزارتخانه تاکید کرد و افزود: یکی از وظایف نمایندگان مجلس، نظارت و پیگیری اجرای تفاهمنامه‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس و دولت باید در کنار و همراه هم باشند، افزود: در شرایط حاضر، این وحدت و یکپارچگی، نتایج مطلوبی را برای جامعه در بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز