خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اساتید حق‌التدریس در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند/ شرط پرداخت وام به دانشگاه‌ها، تسویه حساب با اساتید باشد

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۵۷۶

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اساتید حق التدریس گفت: «در شرایطی دانشگاه‌های غیرانتفاعی به عنوان بنگاه‌های اقتصادی درخواست دریافت‌ وام‌های سنگین کرده‌اند که اهتمامی نسبت به تسویه حساب با اساتید حق التدریس ندارند.»

«علی قزلسفو» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به منظور حل مشکلاتی که شیوع کرونا برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی ایجاد کرده است، درخواست دریافت وام‌های سنگینی را کرده است، گفت: «این تشکل صنفی با ارسال نامه‌ای به معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناآوری این درخواست را مطرح کرده است.» 

وی افزود: «وزارت علوم باید با این شرط زمینه پرداخت تسهیلات به به دانشگاه‌ها را فراهم کند که آنها ابتدا با اساتید تسویه حساب کنند و پرداخت معوقات آنها را فراموش نکنند. متاسفانه این دانشگاه‌‌ها به عنوان بنگاه‌‌‌ با مسائل اقتصادی خودشان درگیر هستند و بالای ۲ سال است که حق التدریسِ اساتید مدعو خود را پرداخت نکرده‌اند که این خود اجحافی بزرگ است.»    

قزلسفو با بیان اینکه استاید حق التدریس در تمام دانشگاه‌های کشور مدت‌هاست که حق التدریس دریافت نمی‌کنند و این ارتباطی با شیوع کرونا ندارد، گفت: «اینکه گفته می‌شود به دلیل شرایط کرونایی اوضاع اقتصادی دانشگاه مساعد نیست، درست نیست؛ چراکه در حدود ۴۰ سال گذشته دانشگاه‌های کشور در حق اساتید ظلم کرده‌اند؛ گاهی با پرداخت نکردن دستمزدشان و گاهی با پرداخت نکردن حق بیمه‌هایشان؛ اما حالا مدتی است که هر دو این موارد نقض می‌شود.» 

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اساتید حق التدریس، افزود: «اگر بگوییم کرونا وضع اساتید را برهم ریخته است تا دانشگاه‌‌ها درست‌تر است؛ چراکه اساتید این روزها باید در کلاس‌های مجازی حضور پیدا کنند؛ آنهم در حالی که تنها قادر به برگزاری یک کلاس یا دو کلاس هستند؛ بسیاری از دانشگاه‌ها حتی کلاس‌های مجازی را به اساتید حق‌التدریس اختصاص نمی‌دهند و آنها را از برنامه‌ها حذف کرده‌اند و به جای آنها از اساتید هیات علمی استفاده می‌کنند.» 

وی افزود: «بنابراین تنها منبع درآمد اساتید قطع شده است؛ به نحوی که خانه‌نشین شده‌اند. در همین حال آن دست از اساتید که در کلاس‌های مجازی حضور دارند با مشکلات بارگذاری فایل بر روی کلاس و قطع و وصل شدن اینترنت رو به رو هستند حتی بعضا با حضور ناظر کلاس بحث‌ها پراکنده می‌شوند. در ضمن امکان حضور و غیاب در کلاس مجازی وجود ندارد. تمام اینها در شرایطی است که دانشگاه به شدت اساتید را تنگنای معیشتی گذاشته‌‌اند.» 

قزلسفو با بیان اینکه حتی در این شرایط هم دانشگاه‌ها در زمینه اجحاف به اساتید حق التدریس کم نمی‌گذارند، گفت: «تعدادی از آنها به وزارت علوم و سازمان‌های مرکزی خود نامه زده‌‌اند و درخواست دعوت به کار اساتید بازنشسته را داده‌اند به این بهانه که می‌خواهند از مجوز رشته‌های کارشناسی ارشد استفاده کنند. پرسش این است که مگر سالانه چه میزان استاد حق‌التدریس به نظام آموزش عالی ایران اضافه می‌شوند؟ این در شرایطی است که اساتید بازنشسته که بیشتر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، حقوق بازنشستگی قابل توجهی دریافت می‌کنند و نمی‌بایست با ورودشان امنیت شغلی اساتید جوان را به خطر بی‌اندازند.» 

وی افزود: «از طرفی دانشگاه‌ها به بهانه جذب استاد حق‌التدریس فراخوان استخدام می‌دهند و هر سال تعداد زیادی جوان را با انگیزه جذب به پرداخت هزینه شرکت در آزمون وادار می‌کنند اما در نهایت این آزمون و مصاحبه خروجی موثری و ملموسی ندارد و بازهم شاهد حضور پررنگ اساتید هیات علمی بر سرکلاس‌ها هستیم.» 

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اساتید حق‌التدریس با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران از دولت بودجه دریافت می‌کنند و بعضا منابع خوبی را در اختیار دارند، گفت: «با این حالی بازدهی اقتصادی آنها مطلوب نیست. در قیاس با سایر کشورها بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. برای نمونه آلمان ۴۰۰ کالج دانشگاهی دارد که بودجه آنها ۶ برابر بودجه آموزش عالی ایران است؛ درحالیکه بسیاری از آنها هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند و با کار اقتصادی درآمدزایی می‌کنند و حقوق اساتید خود را هم می‌پردازند.»  

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی خود باید واحد ارتباط به صنعت خود را فعال کنند، گفت: «واحد ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها به کل تعطیل است. در این شرایط شاهد قطع ارتباط دانشجویان با صنعت و ترتیبت دانشجویان پژوهش محور به جای دانشجویان مهارت محور هستیم. دولت هم به جای ساماندهی فضای آموزش به وفور مجوز تاسیس دانشگاه می‌دهند. برای نمونه ۴ نفر دور هم جمع می‌شوند و مجوز تاسیس یک مرکز غیرانتفاعی را  می‌گیرند. در نتیجه مانند قارچ دانشگاه می‌روید.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز