خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی کارگران واحد ترابری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان به حجمی شدن قراردادها/ مدیرعامل: کارگران نگران امنیت شغلی و حقوق خود نباشند

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۵۷۲

تعدادی از کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی پارسیان، آغار و دلان نگران حجمی شدن قراردادهای خود با اجرای طرح خویش‌کارفرمایی هستند اما مدیرعامل می‌گوید: با اجرای طرح خویش‌کارفرمایی ضمن آنکه رانندهگان مالک خودرو خواهند شد، امنیت شغلی آنها نیز تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۲۷۶نفر از رانندگان ماشین‌های سبک بخش ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی واقع در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دالان که مسئولیت جابجایی کارگران و برخی مدیران را در بین چاه‌های نفت‌وگاز برعهده دارند، نگران حجمی شدن قرارداد کار خود با اجرای طرح خویش کارفرمایی هستند.

آنگونه که کارگران بخش حمل ونقل مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان مدعی هستند، مدیران شرکت نفت وگاز زاگرس جنوبی با اجرای طرح خویش کارفرمایی قصد دارند، قرارداد خود با پیمانکاران را تبدیل به قرارداد حجمی کنند که به این ترتیب امنیت شغلی کارگران واحد ترابری و برخی از مزایای مزدی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

به گفته یکی ازکارگران، در حال حاضر حدود ۱۴۵ نفر در منطقه عملیاتی پارسیان و حدود ۱۳۱ نفر دیگر در مناطق عملیاتی آغار و دلان با سوابق کاری ۱۰ تا ۱۸ سال کارمشغول جابجایی نیروی کار روی حدود ۲۵۰ حلقه چاه هستند اما با طرح جدیدی که مدیران منطقه نفت و گاز زاگرس جنوبی قرار است با عنوان خویش‌کارفرمایی اجرا کند، هر یک از خودروها به همراه راننده به عنوان خویش‌کارفرما با پیمانکار قرارداد مستقیم می‌بندند. این در حالیست که پیش از این هر راننده قرارداد مجزایی با شرکت اصلی (شرکت بهربرداری زاگرس جنوبی) داشت.

کارگران تصریح کردند: اگر این طرح اجرا شود هر یک از ما کارگران ماهانه بابت بخشی از مزایای مزدی و عرفی که از پیمانکار دریافت می‌کردیم، متضرر خواهیم شد. به عنوان نمونه هر سال مبالغی بابت ترمیم مزد، پاداش، بن و.. از پیمانکار دریافت می‌کردیم. حق بیمه‌مان نیز از سوی کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت می‌شد اما با اجرای طرح خویش‌کارفرمایی چون با کارفرمایی طرف قرارداد نیستیم، همه این مزایا حذف خواهد شد. در ضمن مطلع شده‌ایم پرداخت حق بیمه نیز با راننده به عنوان مالک خواهد بود.

«حمید ایزدی» مدیرعامل شرکت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، در پاسخ به این پرسش که چرا قصد دارید با رانندگان قرارداد حجمی خویش‌کارفرمایی منعقد کنید، گفت: اجرای طرح خویش‌کارفرمایی از سوی نهادهای نظارتی همانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کشور و هیات وزیران به مناطق عملیاتی زاگرس جنوبی ابلاغ شده است و ما مکلف به اجرای آن هستیم.

او با بیان اینکه از لحاظ قانون کار و طبق نظر نهادهای نظارتی؛ رابطه کارگری و کارفرمایی در قرارداد خودروهای واحد ترابری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دالان مشخص نیست و عنوان کارگر برای راننده‌ها تعریف نشده است،  افزود: طبق قانون چون این افراد رانندگان خودروهایی هستند که مالک آن افراد دیگری است، آنها کارگر به حساب نمی‌آیند و باید نحوه قرارداد آنها تغییر کند.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری زاگرس جنوبی ادامه داد: طبق  دستور نهادهای نظارتی قرارداد همه راننده‌ها در منطقه عملیاتی پارسیان، آغار و دالان از ابتدای تیر ماه باید به صورت خویش‌کارفرمایی تغییر  کند اما نه حقوقی از آنها کسر می‌شود و نه امنیت شغلی آنها به خطر می‌افتد بلکه با پیشنهادهایی که در این طرح گنجانده شده، راننده‌ها می‌توانند مالک خودرو شوند.

وی با بیان اینکه طرح خویش‌کارفرمایی به نفع راننده‌ها خواهد بود، گفت: در اجرای طرح خویش‌کارفرمایی برای رانندهای متقاضی واحد ترابری پیشنهادهایی در نظر گرفته شده است. جدا از راننده‌هایی که خود مالک خودرو هستند و می‌توانند بدون هیچ مشکلی با عقد قرارداد جدید به فعالیت خود ادامه دهند، به سایر راننده‌ها سه ماه فرصت داده می‌شود که خودرو خریداری یا تامین کنند. در این بین به راننده‌هایی که بضاعت مالی برای خرید و تامین خودرو ندارند یکسال فرصت داده می‌شود در غیر اینصورت برای تامین خودرو و نیروی کار از سایر متقاضیان بومی استفاده می‌شود.

ایزدی در ادامه اضافه کرد: در جلسه‌ای که اخیرا در شورای تامین استان فارس برگزار شد، تمهیداتی با شرط حفظ  امنیت شغلی و پرداخت همه حقوق و مزایای راننده‌ها در نظر گرفته شد. این تمهیدات شامل ارائه تسهیلات ویژه برای خرید وتامین خودرو است. در این طرح ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت خودرو در قالب تسهیلات بانکی با اقساط ۲۰ ماهه به متقاضیان پرداخت خواهد شد. در عین حال در این طرح شرط مدل و سال ساخت خودرو برداشته شده است.

ایزدی در خاتمه با بیان اینکه نگرانی از بیکاری و موارد دیگر به دنبال انعقاد قراردادهای حجمی برای کارگران واحد ترابری بی‌مورد است، افزود: اجرای این طرح بیش از ۱۵ میلیارد تومان صرفه اقتصادی به همراه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز