خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از محمدمهدی منتظریان؛

پرستاران سال‌ها است که در پی عدالت هستند/ تشکیل کمیته‌ برای رفع موانع قوانین بر زمین مانده پرستاران

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۰۳۷

در چند ماه گذشته بارقه‌هایی از امید در پیچ و خم بخش‌های مختلف مراکز درمانی تابیده شد. نمایندگان صنفی پرستاران در ساختمان شماره هشت کوچه شهید ارشد روز و شب در تلاش برای پیگیری مشکلات پرستاران هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی منتظریان (فعال صنفی پرستاری) طی یادداشتی بر ضرورت تحقق مطالبات بر زمین مانده پرستاران و پیگیری‌های جدی رئیس قوه قضاییه در این راستا تاکید کرد. 

در این یادداشت آمده است: عقربه‌های ساعت 19 عصر یک روز تعطیل را نشان می‌دهد، شیفت دوازده ساعته‌ام رو به انتها است از پشت ماسک و شیلد و عینک به منظره پنجره بخش رو به خیابان نگاه می‌کنم، برخلاف همهمه جاری در بیمارستان شهر خلوت است و در سکوت. مدافعان سلامت بی‌وقفه در حال خدمت‌رسانی هستند، همکاری در حال آنالیز سی تی اسکن خانم 87 ساله‌ای که چشم به پنجره دوخته فرزندش را می‌طلبد و همکار دیگر در حال آماده‌سازی سینی هفت رنگ داروهای بیمار تخت 7 که او را "پدر" صدا می‌کند. با این مقدمه کمی از شرایط روزمره این روزهای پرستاران را برایتان توصیف کردم، در قرنطینه‌ای که اکثر مردم در حال استراحت، مطالعه و یا رسیدگی به کارهای عقب افتاده هستند، شرایط خانواده پرستاران متفاوت است. همکاری؛ قریب به یک ماه است که گرمی آغوشش را از فرزند خردسالش دور کرده و یا دیگر همکاری که از به ظن ابتلا به کرونا از شرکت در دورهمی خانوادگی نامزدی فرزندش محروم شده است. همه این مصائب در کنار سختی کار در بحران کرونا که با چاشنی معوقات چندین ماهه، اجرای نیم بند قوانینی که چندین و چند سال است تصویب شده و کمبود شدید نیرو که فشار زیادی را به پرسنل متحمل می‌کند، این ایام را برای پرستاران دشوارتر از گذشته کرده است.

در چند ماه گذشته بارقه‌هایی از امید در پیچ و خم بخش‌های مختلف مراکز درمانی تابیده شد. نمایندگان صنفی پرستاران در ساختمان شماره هشت کوچه شهید ارشد روز و شب در تلاش برای پیگیری مشکلات پرستاران هستند که در این زمینه جلسات موفقی نیز با مسئولین نظام داشته‌اند که سرآمد آن نشست تاریخی پرستاران با مقام معظم رهبری در روز پرستار سال گذشته بود که بیاناتی تاریخی و بی‌بدیل از ایشان ثبت گردید که ازجمله مهمترین آنها عدالت در پرداخت‌ها است، کلید واژه‌ای که کارکنان غیرپزشک نظام سلامت بویژه پرستاران سال‌ها است به دنبال آن هستند اما تضاد منافع مانع از تحقق آن شده است. در زمانی که همه دنیا درگیر مبارزه با کرونا هستند توجه مسئولان و افکار عمومی به جامعه پرستاری و پزشکی و دغدغه‌های آنها جلب شده، دغدغه‌هایی که مدت‌هاست در کشوی مسئولین اجرایی و دولتی خاک می‌خورد و چیزی جز وعده و وعید برای زمان نامعلوم نصیب خادمان سلامت مردم نشده است.

 از مهمترین دغدغه‌های پرستاران اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری مصوب سال 1386 که منجر به کاهش بار مالی نظام سلامت و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مردم می‌شود، اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری مصوب مجلس شورای اسلامی که رضایت شغلی و در نهایت رضایت مردم را دربردارد که با اجرای تنها یک بند آن به محاق فراموشی سپرده شده، افزایش جذب نیرو دولتی در پرستاری به عنوان شغلی حاکمیتی زیرا پرستاران، مدافعان سلامت، هم ارز مدافعان امنیت و مرزهای کشور جان خود را برای مردم در طبق اخلاص قرار داده‌اند درحالیکه ضریب پرستار به جمعیت در ایران فاصله معناداری با حداقل میانگین‌های جهانی دارد، و در نهایت اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای همه گروه پرستاری شاغل در مراکز خصوصی و یا غیردولتی (نیروهای مسلح، تامین اجتماعی ،...) حسن ختام پیگیری‌های پرستاران جلسه چند روز گذشته ریاست محترم قوه قضائیه با شورایعالی و هیات رئیسه سازمان بود که در این دیدار آیت‌الله رئیسی ضمن قول مساعد برای ایجاد وحدت رویه در احکام مربوط به عدم اجرای قوانین اختصاصی پرستاری، با ایجاد کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی کشور، وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری کشور فرصت چهار ماه برای بررسی موانع و رفع آنها جهت اجرای قوانین بر زمین مانده پرستاری قدمی جدید در راستای برقراری عدالت در نظام سلامت برداشتند. باید نظاره‌گر باشیم تا ببینیم با ضرب‌العجل پرچمدار عدالت کشورمان، مسئولینی که تاکنون جز شعار و وعده‌های توخالی دستاوردی برای پرستاران نداشته‌اند، زین پس با چه تدبیری مطالبه اصلی پرستاران  مظلوم‌، یعنی اجرای قوانین برزمین مانده و جذب نیرو، که سال‌هاست تنها از پشت تریبون‌ها شنیده می‌شود را عملیاتی و اجرایی می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز