خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار خبرداد:

کارفرمایان انتخاب نماینده برای کارگران را تهدید می پندارند/ شوراهای اسلامی مداخله‌ای در امور کارگاه ندارند

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۳۳۴

علی خدایی با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی کار تنها نمایندگی کارگران را می‌کنند و در امور کارگاه دخالتی ندارند، گفت: شوراهای کارگری از مدیریت سلب اختیار کرده و کارگاه را در اختیار می‌گرفتند بنابراین کارفرمایانی که با تشکیل شوراهای اسلامی کار مخالفت می‌کنند، هنوز ذهنیت شوراهای کارگری اوایل انقلاب را در ذهن دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی از رشد شوراهای اسلامی کار در دو سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۶ تعداد شوراهای اسلامی کار استان تهران ۲۳۸ مورد بود که اکنون به ۴۳۰ شورا افزایش یافته که این رشد در کشور نیز قابل توجه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دلیل کاهش شوراهای اسلامی کار، نگاه اشتباه کارفرمایان به نقش کارگران در رونق کارگاه‌ها بوده است، گفت: کارفرمایان گمان می‌کنند شوراهای اسلامی کار همان شوراهای کارگری اویل انقلاب است که در محیط کارگاه مداخله می‌کردند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار با یادآوری اینکه شوراهای کارگری اویل انقلاب عملکردهای تند داشتند، گفت: رفتارهای نمایندگان شوراهای کارگری در بسیاری از موارد منجر به تعطیلی کارگاه‌ها و درگیری با کارفرما می‌شد درحالی‌که نگاه شوراهای اسلامی کار متفاوت و برای بقای کارگاه است.

وی با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی کار تنها نمایندگی کارگران را می‌کنند و در امور کارگاه دخالتی ندارند، گفت: شوراهای کارگری از مدیریت سلب اختیار کرده و کارگاه را در اختیار می‌گرفتند بنابراین کارفرمایانی که با تشکیل شوراهای اسلامی کار مخالفت می‌کنند، هنوز ذهنیت شوراهای کارگری اوایل انقلاب را در ذهن دارند.

خدایی با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی کار قدرتمندتر عمل می‌کنند، گفت: بقای کارگاه برای شورای اسلامی کار به اندازه کارفرما اهمیت دارد، به همین دلیل کارفرمایان مطلع از این شوراها استقبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کارفرمایان باید بپذیرند که تشکل‌های کارگری برای منافع کارگران کار می‌کنند، گفت: قرار نیست نماینده کارگر به زیان کارگر کار کند و گمان نمی‌کنم کارفرمایان نیز چنین خواسته‌ای داشته باشند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه وقتی کارگر مطمئن باشد که نماینده دارد، با خیال راحت به کار ادامه می‌دهد، گفت: وجود شورا و اطمینان کارگر، جلوی خیلی از مشکلات را می‌گیرد زیرا شورا؛ چالش‌ها را حل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست شورا برای مدیریت کار کند، گفت: کارفرمایان مطمئن باشد که شورای اسلامی کار مداخله‌ای در امور کارگاه ندارد و تنها پیشنهادات سازنده ارایه می‌دهد.

خدایی با اشاره به اینکه نماینده کارگر می‌تواند در هیات مدیره حضور داشته باشد و کارفرما نیز در شورا نماینده داشته باشد، گفت: بهتر این است که ماهیت تشکل کارگری حفظ شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه کارفرمایان از هیچ نوع تشکل کارگری استقبال نمی‌کنند، گفت: در سال‌های اخیر آنقدر مشکلات مربوط به معیشت و دستمزد کارگران زیاد بوده و ما نمایندگان کارگر به طبل مشکلات کوبیده‌ایم که استقبال از تشکل‌های کارگری کم شده است.

 عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر اینکه وجود نماینده کارگر تضمین‌کننده حقوق کارگر و تاکید بر حفظ کارگاه است، گفت: کارفرمایانی که از نماینده کارگر استقبال می‌کنند، اول با نماینده کارگر، سپس انجمن صنفی و در نهایت با شورای اسلامی کار موافقت می‌کنند، درحالی‌که در یک مجموعه هزار نفره، یک نماینده کارگر نمی‌تواند تمامی کارگران را نمایندگی کند و مشکلات آنان را بررسی و چاره‌اندیشی کند.

وی از وجود ۱۶۰۰ انجمن صنفی کارگری خبر داد و گفت: این انجمن‌های صنفی در بخش حرفه تشکیل شده‌اند و کارگران تحت پوشش آنها ثبات شغلی ندارند، اما در بخش صنعت، کارگاه‌ها زیر سقفی است و باید نماینده کارگر وجود داشته باشد.

خدایی با تاکید براینکه در بیشتر موارد نگاه کارفرمایان سنتی است، گفت: کارفرمای سنتی می‌گوید کارگر را استخدام کرده و حقوقش را هم به موقع می‌دهم، بنابراین کارگر چه نیازی به نماینده دارد؟ درحالی‌که نگاه کارفرمای دوم، قانون کاری است و این کارفرمایان، کارگر را تهدید به حساب می‌آورند و گمان می‌کنند که رابطه بین کارگر و کارفرما چالشی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از کارخانه‌های بزرگ ازجمله خودروسازی‌ها و شرکت‌های نفتی؛ نماینده کارگر و شورای اسلامی کار ندارند، گفت: از آنجا که این کارخانه‌ها باید نماینده کارگر داشته باشند، یک نفر از مدیران را به عنوان نماینده کارگر معرفی می‌کنند تا زمانی که قرار است در اداره کار حاضر شوند، از منافع کارخانه دفاع کنند. بنابراین نماینده کارگر به عنوان ابزار کارفرما در مراجع حل اختلاف حاضر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز