خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازنشسته مستمری مکفی می‌خواهد نه یارانه جزئی

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۴۸۴

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی شهر تهران، گفت: متاسفانه دولت خود را کمیته امداد و بازنشستگان و کارگران را صدقه‌بگیر در نظر گرفته است؛ غافل از اینکه بازنشسته تامین اجتماعی، یارانه مختصر نیاز ندارد بلکه مستمری مکفی می‌خواهد.

«علی دهقان‌‌کیا» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ستاد شناسایی مشمولان حمایت معیشتی را راه انداخته، به تازگی شرایط افرادی که مشمول دریافت این حمایت نمی‌شوند را اعلام کرد. برای نمونه قید کرده: «خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها (۱۲) میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها (۹) میلیارد ریال باشد.» این در حالی است که من بازنشسته یا من کارگر اگر سال ۶۵ خانه‌ای را به ارزشِ ۳۸۰ هزار تومان خریداری کرده باشم به لطف بی‌ثباتی اقتصاد، ارزش خانه‌ام بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.  

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهر تهران، افزود: حالا من بازنشسته هرچه بگویم آن زمان که این خانه را خریدم اینقدر ارزش داشت و حالا قدرت خرید همین خانه‌ای که در آن نشسته‌ام را ندارم، وزارت کار می‌گوید: نه؛ قبول نیست! پرسشِ من بازنشسته یا من کارگر این است که این چه سیستمی است که راه انداخته‌اید؟! این سیستم کاری کرده که عده‌ای که باید مشمول حمایت‌ها می‌شدند، به صورت سیستماتیک حذف شوند. 

دهقان‌کیا با بیان اینکه این در حالی است که دولت خود اذعان داشته افزایش قیمت بنزین ۴ تا ۵ درصد تورم ایجاد می‌کند، گفت: این در حالی است که بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم کل کشور، در آبان ماه ۱۳۹۸ برابر ۴۱.۱ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۰.۷ درصد برای دهک اول تا ۴۲.۷ برای دهک دهم در نوسان است. حالا اینگونه که دولت مدعی است، باید حداقل ۵ درصد تورم را در کوتاه مدت به آن اضافه کرد. با این حساب اگر متوسط کمک معیشتی خانوارها ۱۴۰ هزار تومان باشد، بین یک تا دو سوم قدرت خرید آن در کوتاه مدت از میان می‌رود. 

وی افزود: حساب کنید اگر متوسط دریافتی حقوق و مزدبگیران ۴ و نیم میلیون تومان باشد، با همین تورم ۵ درصدی، ۲۲۵ تا ۲۵۰ هزار تومان آن از کف رفته است. در نتیجه ۱۴۰ هزار تومانِ حمایت معیشتی عملا بی‌ارزش است؛ یعنی باید یک چیزی هم از جیبتان بدهید! از آن سو دولت می‌گوید: «قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم. نمی‌گذاریم مردم اندک اثرات تورمی حذف یارانه بنزین را حس کنند.» اما واقعیت این است که فروشندگان به این موارد وقعی نمی‌گذارند و قیمت‌ها را واقعا افزایش داده‌اند. بالاخره تا یک جایی افزایش شمار بازرسان و برخوردهای قضایی جواب می‌‌دهد.  

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه با این همه دولت استدلال خودش را می‌آورد، افزود: برای نمونه می‌گوید: دهک‌های کم درآمد مانند بازنشستگان یا شاغلان حقوق و مزدبگیر چون خودرو ندارند؛ پس یارانه پنهان بنزین به کارشان نمی‌آمد. برای همین حذفش کردیم و نقدی به دستشان رساندیم اما همه می‌دانند وقتی بنزین گران شد راننده‌ای که در خط تجریش-ونک کار می‌‌کند کرایه‌اش را از ۴ هزار به ۶ هزار تومان افزایش داد.

دهقان‌کیا تصریح کرد: خوب، فشار این افزایش کرایه به چه کسی وارد می‌شود؟! به من بازنشسته و به من کارگر و به... . برای همین می‌گوییم، دولت با این سیاست‌های توزیعی بازنشستگان را ناامید کرده است. بهتر است که دست و پایش را کمی جمع کند و به زیر پاهایش نگاهی بی‌اندازد و اتفاق‌‌ها را خوب رصد کند. 

وی افزود: متاسفانه دولت خود را کمیته امداد و بازنشستگان و کارگران را صدقه‌بگیر در نظر گرفته است؛ غافل از اینکه بازنشسته تامین اجتماعی، یارانه مختصر نیاز ندارد بلکه مستمری مکفی می‌خواهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز