خبرگزاری کار ایران

رئیس نظام صنفی کشاورزی اصفهان:

کشاورزان امسال از کشت پاییزه جا نمی‌مانند/ تامین حقابه کشاورزان اصفهانی به‌طور کامل ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۲۲۳

رئیس نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: همانطور که کشاورزی در اصفهان در بهار و تابستان رونق نسبی گرفت، پیش‌بینی می‌شود با افزایش ذخایر آبی کشاورزان اصفهانی امسال دیگر از کشت پاییزه جا نمانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند افزایش بارش‌ها در سال آبی گذشته باعث رونق نسبی کشاورزی در استان‌های مختلف شده، اما کشاورزان امیدوارند با ادامه بارش‌ها نتیجه آب‌سالی را در سال جاری کشاورزی ببینند.

حسن محسنی (رئیس نظام صنفی کشاورزی اصفهان) اعتقاد دارد: سال گذشته چون آب کافی وجود نداشت بسیاری از کشاورزان از کشت پاییزه در آبان جا ماندند و به کشت زمستانی در بهمن اکتفا کردند. نتیجه این شد که ما نتوانستیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و تنها حدود ۳۶ درصد زمین‌ها زیر کشت رفت.

او با اشاره به بارش‌هایی که در اوایل امسال رخ داد، عنوان کرد: در بهار و تابستان میزان بیشتری آب برای کشاورزی تامین شد و همین باعث شد که کشاورزی در اصفهان رونق نسبی بگیرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه سد تامین کننده آب کشاورزی اصفهان قبلا حدود ۱۴۰میلیون متر مکعب آب داشت، اما اکنون میزان آب آن به حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: از طرف دیگر ما شاهد جاری شدن آب در زاینده رود و ریختن آب به تالاب گاوخونی بودیم. این اتفاق علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی باعث غنی شدن ذخایر آبی شد و این به نفع کشاورزان بود.

او ادامه داد: همانطور که کشاورزی در اصفهان در بهار و تابستان رونق نسبی گرفت، پیش‌بینی می‌شود با افزایش ذخایر  آبی، کشاورزان اصفهانی امسال دیگر از کشت پاییزه جا نمانند.

محسنی درباره تامین حقابه کشاورزان با توجه به افزایش بارش‌ها عنوان کرد: حقابه کشاورزان همچنان به طور کامل تامین نشده است، چراکه اصلا امکان چنین چیزی نیست. حقابه کامل کشاورزان اصفهان حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است، حال آنکه در زمان آب‌سالی تنها ۷۰۰ میلیون متر مکعب حقابه به کشاورزان تعلق یافته است.

۹۰ درصد کشاورزان بیمه هستند

در روز‌های اخیر اخباری درباره افزایش تعرفه بیمه کشاورزان منتشر شده است. ۲۲ مهر دو نماینده مجلس در اظهاراتی جداگانه نسبت به این افزایش تعرفه واکنش نشان دادند.

اکبر ترکی (نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس) گفت: با وجود آنکه حق بیمه کشاورزان به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است هیچ خسارتی در سال جاری به کشاورزان پرداخت نشده است.

یحیی کمال‌پور (نماینده مردم جیرفت در مجلس) هم با بیان اینکه افزایش تعرفه بیمه‌ها به نفع کشاورزان نیست، از مسئولان خواست تا نسبت به جبران خسارات ناشی از خشکیدگی خرما در این منطقه اقدام کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اصفهان درباره بیمه کشاورزان عنوان کرد که هنوز دستور‌العمل جدید را ندیده‌ایم، اما درباره جبران خسارت‌ها باید گفت که در منطقه اصفهان هنوز این اتفاق نیفتاده است.

او با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد کشاورزان استان محصولات خود را بیمه کرده‌اند، گفت: بیمه کردن محصولات ضروری است، چراکه محصولات کشاورزی در معرض حوادث طبیعی هستند و یک باد یا توفان، تگرگ، سیل و موارد این چنینی می‌تواند خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند.

محسنی بیان کرد: البته خسارات ناشی از خشکسالی که در سال‌های اخیر بیشترین آسیب را به کشاورزی استان اصفهان وارد کرده، مشمول بیمه نمی‌شود. با وجود این، اگر بیمه همان تعهدات خود را انجام دهد باز هم مفید است و تا حدی خیال کشاورزان راحت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز