خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی:

تا دیر نشده متولی واحدی برای نظام ایمنی کشور ایجاد کنید/ بعد از پلاسکو هرچه گفتند برای نمایش بود

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۹۷۰

سیدابوالفضل اشرف منصوری، تاکید دارد؛ مراجعی که وظیفه نظارت بر ایمنی کارگاه‌ها و ساختمان‌های ناایمن را دارند، تنها پس از حادثه زبان انتقادی خود را رو می‌کنند.

"سیدابوالفضل اشرف منصوری" در گفتگو با خبرنگار ایلنا، نسبت به افزایشِ تعدادِ کارگاه‌‌هایِ فرسوده و استفاده از اماکن ناایمن در جریان توسعه فضاهای عمومی، مانند مدارس، هشدار داد و گفت: مراجعی که هم اکنون خود را متولی تامین ایمنی این مکان‌ها و نظارت بر ساخت آنها می‌دانند در "خواب زمستانی" هستند و تنها پس از حادثه زبانِ انتقادی خود را رو می‌کنند.  

وی افزود: در همین حال مراجعی که آمار کارگاه‌هایِ ناایمنِ در معرض ریزش و آتش سوزی را دارند، منفعل هستند و تنها پس از حادثه به ذکر کلیاتی از آن می‌پردازند تا صرفا این پیام را منتقل کنند: داشتیم نظارت می‌کردیم!  

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه اینها به کنار، دست‌اندرکاران حوزه مهندسی شهری و صدور پروانه بهره‌برداری، به ساختمان‌هایی مجوز می‌دهند که استانداردهای بین‌المللی که در آیین‌نامه‌ها آمده، در آنها رعایت نشده است، گفت: هر ساختمان چه برای بهره‌برداری کارگاهی و چه برای بهره‌برداری مسکونی و تجاری نیاز به امکاناتی دارد.  

اشرف منصوری تصریح کرد: این بناها در درجه اول باید به امکانات اطفا حریق و سیستم‌های هوشمند اعلام حریق مجهز باشند. باید در آنها مناطق خروج ایمن تعریف شود. اما کمتر کارگاهی را می‌شناسیم که از این امکانات برخوردار باشد. حتی کارگاه‌های جدیدالتاسیس هم یک جای کارشان می‌لنگد.  با این حال این موارد گزارش نمی‌شود تا زمانی که حریق؛ ساختمانی عظیم‌الجثه را به چشم برهم زدنی در خود ذوب کند و بسیاری را به کام مرگ بفرستد.

  ساختمان‌ها عمر مفیدی دارند

وی با بیان اینکه البته هر ساختمانی عمر مفیدی دارد، گفت: در کشور ما؛ اعتباری برای این واقعیت قائل نیستند و از بناهایی که هزاران کارگر و کسبه در آن کار می‌کنند، تا لحظه فروریختن کار می‌کشند. در کشورهایی که نظام مهندسی‌شان پیشرو است، ساختمان‌های این چنینی را تخریب می‌کنند. برای نمونه کشورهای حوزه خلیج فارس. اما در کشور ما هرگاه حادثه‌ای رخ می‌دهد، تازه مسئولان از تغییر نگرش درباره نگهداری ساختمان‌های فرسوده خبر می‌دهند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار، افزود: گویی که می‌خواهند از این پس تمام ایده‌آل‌های نظام مهندسی جهان مدرن را بی‌کم و کاست پیاده کنند!  واقعیت این است که زبان انتقادی آقایان از عمل آنها قوی‌تر است. آنها در شرایطی از اجرای سفت و سخت قوانین پس از سانحه ساختمان پلاسکو سخن گفتند که انگار تا به حال خبر نداشتند؛ پلاسکو فرسوده بوده است!

وی با بیان اینکه آنها هرچه گفتند برای نمایش بود و حالا هم کار را به امان خدا رها کرده‌اند، گفت: مانند این ساختمان‌ها زیاد است؛ ساختمان‌هایی که مدارس در آنها دایر شده‌اند. کودکان در این مدارس در آتش می‌سوزند و جان می‌دهند.

اشرف منصوری با بیان اینکه بزرگترین معضل این است که یک متولی واحد در نظام ایمنی ساختمان‌های کشور وجود ندارد، گفت: در بحث ایمنیِ کارگاهی وزارت کار در بحث ایمنی شهری، شهرداری و ده‌ها دستگاه دیگر مسئولیت دارند. هر کدام از آنها ساز خود را می‌زنند. به یاد دارم که چند سال پیش آقای مشیریان (معاون وقت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفته بود به خاطر تعداد کم بازرسان کار، نوبت بازرسی از هر کارگاه ۵ سال طول می‌کشد لذا نمی‌توان نظارت مستمر داشت.

این کارشناس ایمنی تصریح کرد: چندین و چند سال است که فریاد می‌کشیم یک سازمان ملی برای نظارت بر ایمنی کارگاه‌ها و ساختمان‌ها تشکیل شود تا هم مباحث کارگاهی و هم مباحث ایمنی شهری را پیگیر باشد. همانطور که گفتم در حال حاضر تصمیم‌گیران حوزه ایمنی و نظارت بر ایمنیِ کارگاهی و ساختمانی، خود منتقدانِ وضع موجود هستند! خود اینها بعد از حادثه اعلام می‌کنند که چه کارهایی باید می‌کردیم که نکردیم و غافل بودیم! تصمیم‌گیرندگان ما قادر نیستند پیش از وقوع بحران از آن جلوگیری کنند؛ چراکه صرفا "نق" می‌زنند و مسئولیت‌پذیری ندارند.

ساختمان اجاره‌ای مستهلک دفتر پیشخوان دولت شدند

وی با بیان اینکه بدتر از همه خود دولت است که ساختمان اجاره‌ای مستهلک را به دفتر پیشخوان دولت، تبدیل کرده است، گفت: در یک مکان عمومی باید تمامی‌ استانداردها اعمال شود. در کشورهای حاشیه خلیج روی سانتیمتر به سانتیمتری که پس از شروع کار به طول و عرض یک پروژه‌ اضافه می‌شود، توسط کارفرما نظارت می‌شود. توجه کنید که این کشورها در ساخت و ساز یک دهم ایران هم سابقه تاریخی ندارند.

اشرف منصوری افزود: به سازه تخت و جمشید نگاه کنید که چه آبراه‌هایی دارد. چه نقشه‌برداری روی آن صورت گرفته است. آنهم سازه‌‌ای که یکبار آن را در آتش سوزانده‌اند. متاسفانه در سیستم نوین زندگی حالا چه در کارگاه و چه در پاساژ اینها لحاظ نمی‌شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار با تاکید بر اینکه باید بودجه‌ای تامین شود تا از ریزش ساختمان‌ها و سوختن آنها جلوگیری شود، گفت: صرفا به دنبال خوش سخن گفتن و فراموش کردن هستیم. در همین حال ما ضعف آموزشی نحوه استفاده از تجهیزات را داریم. در بعضی از عملیات‌ها تازه می‌فهمیم تجهیزاتی که داریم بسیار ناقص هستند. چرا ما باید حین نجات دادن مصدومان متوجه بشویم که وسایلی که در اختیار داریم کارآمد نیستند؟

وی با بیان اینکه طبق ماده ۸۷ قانون کار، کارفرمایان باید برای توسعه کارگاه، احداث کارگاه تولیدی، نقشه‌ها و کل ساختمان، تاییدیه فنی بگیرند، گفت: پس از سوانح تازه متوجه می‌شویم که کارفرمایان ما چنین تاییدیه را نگرفته‌اند و ادارت کار هم تخلفات آنها را بررسی نکرده‌اند.

اشرف منصوری افزود: اینها که برشمردم قطعات یک پازل هستند که اگر به‌جای چفت و بست کردن آنها را روی یکدیگر بریزیم فاجعه ایجاد می‌شود. در نتیجه نیروی انسانی ما از دست می‌رود. در هر صورت مهم‌ترین پیشنهاد من برای هیات دولت این است که یک سازمان قاطع را پی‌ریزی کند، که مرجع بزرگ ایمنی باشد تا بر ایمنی ریلی، هوایی، دریایی، کارگاهی و جاده‌ای نظارت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز